Foto: PR

Solstrålehistorie: Dansk firma lancerer verdens første solbrillekollektion af genanvendt plastik fra havet

Nu kan du både redde havet, se cool ud og beskytte dine øjne mod solen på én gang. Solbriller fra Responseability er fremstillet af genanvendt plastik fra havet ud for Jakartas kyst.

Christian Jensen elsker havet og har altid sejlet meget med sine børn.
Og den interesse er ad omveje blevet hans kompas i arbejdslivet og årsagen til, at hans firma Responseability nu lancerer en kollektion af solbriller, fremstillet af plastik, som er fisket op fra havet.  

”Det hele startede, da jeg var på ferie på Bali med familien. Vi havde jetlag og ville tage os en morgendukkert klokken 6, da vi ankom. Men vi kunne simpelthen ikke komme ud i vandet, fordi det flød med plastik. Der var utrolige mængder alle vegne. Hver morgen klokken 8 begyndte hotellet at rydde stranden for plastik, som de så gravede ned i et hul bag ved hotellet, men hvis de ikke fjernede det, kunne man slet ikke bade,” fortæller Christian Jensen.

Han talte med familiens faste taxachauffør, som kørte dem rundt på øen under ferien. Om at det ville give mest mening at samle plastikken fra havet, før det nåede stranden. Og taxachaufføren havde en fætter, der var fisker i Jakarta, som han ville prøve at tage en snak med.

“Fætteren var helt fyr og flamme, selvom han ikke talte et ord engelsk, og vi skulle have en tolk på. Det viste sig, at plastikken også var et kæmpe problem for de lokale muslingefiskere. Muslingerne var nemlig begyndt at trække længere og længere ud i havet, hvor der ikke er plastik, og det kræver både mere tid og mere brændstof for fiskerne,” siger Christian Jensen.

Foto: PR

Ferien på Bali blev dermed startskuddet til Christian Jensens firma Ocean Waste Plastic, der samler plastik op fra havet og omdanner det til nye råvarer.

I starten fiskede taxachaufførens fætter i Jakarta 700 kg. op om måneden, men så fik han fem venner med, og sammen kom de op på fem tons.
I dag er der 100 fiskere tilknyttet det danske firmas afdeling i Jakarta.
Som almindelige fiskere kunne de tjene 183 dollars om ugen, men nu tjener de 500 dollars for at fiske plastik op. Tolken, der hjalp med at oversætte til engelsk, er blevet direktør i firmaets Jakarta-afdeling, for det er nødvendigt at have en lokal person ansat, der taler begge sprog.

”Jeg ku’ godt tænke mig at sige, at det hele var meget strategisk tænkt, men det skete faktisk meget tilfældigt!,” griner Christian Jensen.

For ham giver det hele god mening, også fordi Indonesien har vist sig at være det land i verden, der udleder mest plastik.

“Vi begyndte at tænke på, at vi gerne ville genanvende plastikken fra havet til et produkt, som kunne bruges hele året rundt, i hele verden, af både mænd og kvinder. Solbriller var en oplagt idé: Det handler jo om hav, sol, strand og sommer. Og faktisk havde jeg købt halvdelen af et designbureau, så det var et godt match, for de kunne jo designe solbrillerne, og til en lidt andet pris!,” griner han.

Historien starter altså med et tilfældigt opstået plastik-opsamlingsfirma efter en familieferietur, går videre til en halvpart i et designfirma og ender i det nye brand Responseability, der fremstiller solbriller af det opsamlede plastik.

Foto: PR

Hvor mange selskaber har du egentlig?

“Øhh, jeg har nogle stykker”, svarer Christian Jensen lidt overrasket, og begynder så at tælle: ”En, to, tre, fire, fem… jeg har seks selskaber, der kører med overskud,” konkluderer han så i den anden ende af røret.

I telefonen lyder han som en stor, hæs knægt. Han er ikke den type iværksætter, der har en baggrund fra CBS eller konsulentfirmaet McKinsey, som man ellers ofte hører om. Hans selskaber beskæftiger sig med logistik, emballage og plastik, og selvom flere af hans selskaber er kåret som gazellevirksomheder, der har fordoblet omsætningen, og han med egne ord ”ved nogenlunde, hvad jeg laver”, er manden med det neutrale navn ikke en, man hører om til dagligt. Og det passer den 40-årige iværksætter godt, for han finder ingen grund til at vise sig frem, det ligger ikke til hans personlighed eller opvækst.

Hans barndom var ikke privilegeret, familien rejste aldrig udenlands, så ferierne blev tilbragt på cykelture i Danmark. Men da han var 21 år, startede han i et skoleprojekt i et firma, der fremstillede plastikemballage.

”Ejeren var en flink mand og virkelig dygtig, men han var alkoholiker og ofte døddrukken. Hver dag bad han mig hente fire stykker smørrebrød og seks guldøl, som jeg skulle sidde og drikke sammen med ham i frokoststuen.
Jeg kunne jo slet ikke huske, hvad jeg selv hed, efter sådan en arbejdsdag!,” udbryder Christian grinende.

Man tager et kilo plastik


Der går et kilo plastik til et par solbriller fra Responseability.

Der findes andre firmaer, som samler plastik i havet, f.eks. det hollandske The Ocean Cleanup Project. Ifølge Christian Jensen har de opsamlet 15 tons totalt, mens Responseability i samarbejde med ReSea Project er oppe på 436 tons alene i 2019.

Responseability-owp.com

Efter seks måneder kunne ejeren ikke holde til det mere, så han kaldte Christian ind på kontoret og bad ham om at overtage firmaet.

”Jeg forstod slet ikke, hvad han mente! Men pludselig stod jeg altså med ansvaret for hele firmaet som 21-årig. Jeg fik en lille smule løn og nogle aktier, der kunne blive mere værd, hvis det gik godt. Og det endte med, at jeg købte det hele efter ti år. Ingen havde set det komme, og slet ikke mine forældre”, fortæller Christian Jensen.

I dag knopskyder hans firmaer, og senest har han købt et plastikselskab på Bornholm. Alle hans selskaber er i dag relateret til genanvendt plastik fra havet, bl.a. laver et af hans firmaer, ReSea Project, også emballage til frisørmærket Kevin Murphy og de danske skønhedsbrands GOSH og Pudderdåserne.

”Det er fedt at gøre en forskel, og jeg oplever en markant forbedring af plastiksituationen i havet. Når man, som jeg, har flere selskaber, kan man bruge nogle af dem til at redde verden. Jeg oplever, at folk gerne vil hjælpe. Men ofte er de mere villige til at investere, hvis de samtidig kan tjene penge på det, så går det hurtigere.”

Foto: PR

Det har taget halvandet år at udvikle solbrillerne, så de ikke krakelerer og malingen ikke skaller af. Det har også været en lang proces at omdanne plastikken og gøre den ren nok, så den ikke er sundhedsskadelig, men de har fået det testet på EuroFins laboratorium, som bekræfter, at produktet er 100 procent rent.

“Jeg synes, det er et godt loop, at vi ikke bare har samlet plastikken op, men også omdanner dem til solbriller, som du kan tracke med en QR-kode og dermed se præcist, hvor plastikken er blevet fisket op. På den måde bliver kunderne en aktiv del af et cirkulært system, i stedet for blot at donere pengene til rensning af havet,” siger han.

Alt i Responseability er dokumenteret og verificeret af en tredje part. Solbrillerne kan sorteres som plastikaffald derhjemme – efter at man har klikket glassene ud – og alt er 100 procent bæredygtigt, også silkebåndet, trykket og æsken, som solbrillerne leveres i.

“Til august offentliggør vi desuden et samarbejde med et af de helt store, internationale modefirmaer. Det bliver ret vildt! Jeg tror realistisk på, at vi om fem år har solgt mindst 100.000 par solbriller og har fisket 100.000 kilo plastik op af havet, bare til solbrillerne,” siger Christian Jensen.

Footer graphics