Copenhagen Cartel
PR-foto

Hun laver badetøj af fiskenet: ”Bikinier er min licence to talk, men jeg vil allerhelst skabe opmærksomhed om plastik i havene”

Katrine Lee Larsen producerer badetøj lavet ud af gamle fiskenet, fordi hun gerne vil være et alternativ til den traditionelle modeindustri.

Hvert år udledes cirka otte millioner tons plast i verdenshavene. Det svarer til en lastbil, der bliver tømt i havet, hvert minut.

Den kendsgerning blev pludselig ret konkret for Katrine Lee Larsen, da hun i 2016 flyttede til Bali og så, hvordan de ellers så smukke, balinesiske sandstrande i løbet af dagen blev fyldt med plastik, som dagligt blev skyllet op fra havet. Og nu er hun så blevet endnu et modebrand, som producerer tøj ud af affaldsbaserede stoffer som et alternativ til den traditionelle modeindustri.

Katrine Lee Larsen. PR-foto

Det allestedsnærværende plastik blev startskuddet til tankerne om, hvordan hun selv konkret kunne gøre noget ved problemet, og i dag, tre år efter den første tanke blev plantet på Bali, er hun grundlægger af Copenhagen Cartel: Et badetøjsbrand, der laver bæredygtigt badetøj, fremstillet ud af 100 procent genanvendt nylon. Alt materiale er lavet af fiskenet, som er efterladt i havet.

”Da jeg flyttede tilbage til København fra Bali i starten af 2018, kunne jeg ikke få tanken ud af hovedet. Jeg havde behov for at lave noget, der gav mening, og for mig blev idéen til en form for flugt fra hverdagen. Mens jeg boede på Bali, fandt jeg ud af, at fiskenet udgør en langt større procentdel af det plastik, der ender i havet, og derfor endte det med, at det blev fiskenet, og ikke plastikflasker, at bikinierne er lavet af,” siger Katrine Lee Larsen og fortsætter:

PR-foto

”Det er det store formål, der driver mig. Jeg vil selvfølgelig gerne sælge bikinier – men det jeg allerhelst vil, er at skabe noget opmærksomhed omkring plastik i havene. Bikinierne er min license to talk.”

Copenhagen Cartel samarbejder med NGO’en ‘Plastic Change’, hvor fem procent af overskuddet fra bikinierne går til organisationen, samt ‘Healthy Seas’, som har fundet en måde, hvorpå de bjærgede fiskenet bliver nedbrudt til fibre. Fibrene kan væves til et materiale, som i sidste ende kan bruges til badetøj. Al produktion af bikinierne foregår lokalt på Bali, hvor de bliver håndsyede, og hvor løn- og produktionsforholdene er under ordnede forhold. Og Copenhagen Cartel er blevet taget godt imod af kunderne siden 1. maj, hvor den første kollektion gik i luften – kollektionen blev udsolgt efter fire måneder. 

Jeg har været igennem en fase, hvor jeg syntes, at alt var lige meget, og hvor jeg var ved at give op, fordi det virkede så uoverskueligt at skulle bidrage til kampen mod plastic helt alene.

PR-foto

Processen med at etablere sig som et nyt brand med høje krav til bæredygtighed i både materiale, fremstilling og produktion har været en udfordring, fordi alt per automatik er mange gange dyrere, når det skal laves bæredygtigt. Gennem hele opstartsprocessen har Katrine Lee Larsen desuden haft et fuldtidsarbejde, fordi hun har ønsket at finansiere virksomheden af egen lomme.

”Jeg har været igennem en fase, hvor jeg syntes, at alt var lige meget, og hvor jeg var ved at give op, fordi det virkede så uoverskueligt at skulle bidrage til kampen mod plastic helt alene. Men det, der så har været positivt, er, at jeg er kommet meget dybere ind i branchen, og jeg har mødt mange andre bæredygtige ildsjæle, og det har virkelig givet mig optimismen tilbage. Fordi der sker rigtig meget lige nu, og der er mange ligesom mig, der ønsker at bidrage med en løsning, uden at det behøver at være profit før planeten. Vi ønsker i bund og grund bare at være et godt alternativ til det etablerede,” siger Katrine Lee Larsen.

Stigning i bæredygtige brands

De senere år har der været en stigning i både mindre brands, som ønsker at positionere sig i modebilledet ved at producere tøj udelukkende af genanvendelige materialer, ligesom de store, traditionelle modehuse i højere grad også er ved at inkludere mere bæredygtige produkter i deres kollektioner. Det fortæller Johanne Stenstrup, stifter af Sustain Daily, som i en årrække har blogget og holdt foredrag om bæredygtig mode.

PR-foto

”Der er sket en kæmpe stigning i de konventionelle modebrands i forhold til at bruge genanvendelige ressourcer, fordi der efterhånden er kommet en infrastruktur, der kan indsamle plastik og fiskenet, som der kan laves tøj ud af. Adidas er nok det mest kendte eksempel, men de fleste bæredygtige kollektioner vi ser lige nu i den danske, etablerede modebranche, er baseret på genanvendt polyester og nylon. Jeg tror, det er et spørgsmål om tid, før at virksomhederne bliver afkrævet, at de skal være transparente i forhold til, hvor materialet kommer fra,” siger Johanne Stenstrup.

Andre eksempler på mindre brands, som udelukkende har valgt at anvende 100 procent genanvendeligt materiale i deres kollektioner, er Vain Dane Athletics, som laver sportstøj ud af 100 procent genanvendt materiale, skofirmaet The Surface Project og Better World Fashion, som producerer læderjakker af genanvendt læder, som bliver syet om på ny, og altså senest Copenhagen Cartel, som er ny spiller på det bæredygtige modemarked. 

En fremskrivning fra Danish Fashion Institute viser, at verdens tøjforbrug står til at vokse med 65 procent frem mod 2030, hvis tøjindustrien fortsætter på samme måde som i dag. Rapporten fra Global Fashion Agenda konkluderer, at selvom branchen i stigende grad arbejder med bæredygtighed, så har væksten i produktionen udlignet de positive tiltag. Alene de affaldsmængder, som den udvikling resulterer i, er uforeneligt med bæredygtighed. En udvikling, som Copenhagen Cartel forsøger at modvirke.

PR-foto

”Copenhagen Cartel er et vellykket eksempel på et brand, der har lavet en æstetik, der både er mainstream og minder om highend-mærkerne, og hvor det er nemt at glemme, at der er en miljøsag bag. Og det er også meget smart branding,” siger Johanne Stenstrup. 

At det lige blev badetøj, som Katrine Lee Larsen har kastet sig over, er ingen selvfølge, da hun siden hun var helt ung altid har dykket og surfet meget. 

PR-foto

”Havet har altid været min legeplads. Da jeg var yngre var det mest normale i hele verden at køre til Vesterhavet, hvor min familie har sommerhus, og hvor jeg fik lov til bare at lege. Tanken om, at der er så meget plastic i havene, gør mig ked af det. Det her handler om noget større end bare bikinier. Jeg sprang ud i det, fordi jeg bare gerne vil bidrage med noget,” siger hun.

Footer graphics