Illustration: Shutterstock

Mere mælk, tak: Arla løfter glasset og sender en CO2-neutral skål mod klimavenlige skovprojekter

Arla arbejder på at reducere sin klimapåvirkning, og nu bliver 90 millioner liter økologisk mælk CO2-neutral gennem investeringer i skovprojekter.

Tidligere på året kom Danmarks første CO2-neutrale mælk fra Naturmejeriet, og nu følger mejeri-giganten Arla op med sin egen version af en mælk produceret uden klimapåvirkning.

Nyheden kommer kun en uge efter, at Heartbeats kunne fortælle, at Arla skrotter plastik-skruelågene på sine mælkekartoner.

Men når man har med mælk at gøre, som kommer fra køer, der som bekendt udleder rigtig meget CO2, er det ikke en helt let proces at nedbringe sin udledning.

Men nu har Arla besluttet at klimakompensere aftrykket fra de 90 millioner liter økologisk mælk, som hvert år bruges til at producere mælk, yoghurt og smør. Det sker ved at ved at investere i klimakreditter, hvilket i praksis betyder, at hele udledningen fra mælkeproduktionen udlignes gennem investeringer i klimaprojekter, der binder lige så meget CO2e, som Arla udleder i produktionen – i alt 123.000 tons CO2e.

“Hver eneste dag arbejder Arla og vores landmænd benhårdt på at reducere klimapåvirkningen fra enhver Arla-gård og enhver liter Arla-mælk. Vi er godt på vej og er blandt verdens mest klimaeffektive mælkeproducenter. Klimakompensation er et mindre, men oplagt skridt. Ved at klimakompensere kan vi fra i dag give danskerne mulighed for at vælge CO2e-neutrale produkter. Og det er vi rigtigt glade for. For vi ved, at rigtigt mange efterspørger det,” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Mejeriet henviser til en ny undersøgelse foretaget af Epinion, som viser, at 46 procent af danskerne vil have flere klimakompenserede produkter og services.

Men det er måske de færreste danskere, som helt præcis ved, hvad klimakompensation egentlig betyder. Derfor gør Arla meget ud af at forklare, præcis hvad det er, man køber.

“CO2e-neutral-kompenseret med klimakreditter,” står der på mælkekartonerne.

“Det er vigtigt for os, at forbrugerne får klar besked. De må ikke være i tvivl om, at der er udledt CO2e under produktionen, og at vi gennem klimakompensation udligner al udledning fra ko til forbruger. Derfor har vi gjort os umage med at forklare, hvad produkterne er – og ikke er,” siger Hanne Søndergaard.

Helt konkret sker der det, at Arla investerer i skovprojekter i Østafrika og i Indonesien og Amazonas i Brasilien. Netop de projekter er valgt, fordi de lever op til de højeste krav til klimakompensation, nemlig ‘Verified Carbon Standard’, som er en garanti for, at udligningen reelt finder sted og gør en forskel for klimaet her og nu.

“Vi tester klimakompensation af på netop Arla ØKO på grund af både stor volumen og for at leve op til de økologiske forbrugeres forventninger. På dén måde bidrager initiativet også til at udvikle og fremtidssikre økologien til gavn for Danmarks økologiske førertrøje, vores landmænd og Arla,” siger Hanne Søndergaard.

Arla arbejder generelt på at reducere deres klimaaftryk gennem grønne initiativer. Flere af mejeriets produkter bliver solgt i grøn karton, og mejeriet bruger udelukkende grøn strøm og biogas på friskmælksmejerierne til at dække elforbruget, og hele ni ud af ti af Arlas landmænd er tilmeldt klimatjek, som betyder, at Arla kan accelerere reduktionen af CO2e på gårdene.

Som et ekstra initiativ har Arlas økologiske landmænd netop besluttet at reducere deres udledning med 30 procent i 2028 – to år før Arlas samlede målsætning.

Footer graphics