anne flore
Foto: Thomas Balslev

Voilà: Hun har sejlet fra Frankrig til Knippelsbro med 15.000 flasker naturvin – uden en motor

Anne-Flore Gannat er kaptajn på sejlskibet Tres Hombres, der fragter naturvin over havene med vindens hjælp. Onsdag lagde hun til kaj med sin besætning i København.

Slår man vejen forbi Rosforth & Rosforth under Knippelsbro, går man ikke forgæves efter en flaske fransk naturvin lige foreløbig. Vingesjæften har netop modtaget 15.745 flasker vin. Og det af den allermest klimavenlige slags.

Ikke kun fordi vinen er usprøjtet og naturlig – den er såmænd transporteret på et gammelt tysk sejlskib fra 1943, der kun sejler, når vinden blæser.

Og det er til dels den 34-årige franskmand, Anne-Flore Gannats, fortjeneste, at varerne onsdag kom frem i god behold. Hun er kaptajn på den 32 meter lange skonnert, der stævnede ud for to uger siden fra Les Sables-d’Olonne i Frankrig for at levere naturvin til Københavnerne.

“Turen har været fin, og vi har haft godt vejr. Alle dage er selvfølgelig forskellige, men vi er vant til at tilpasse os lynhurtigt og rigger sejl til på få minutter, hvis vejret slår om,” siger Anne-Flore Gannat, der har sejlet med Tres Hombres fra det grønne transportfirma Fairtransport siden 2012 efter et tilfældigt møde med båden i Caribien.

Badass: Anne-Flore Gannat kommer fra Bretagne og har sejlet fast i 12 år. I år står hun sammen med sin besætning for leveringen af vin til Rosforth & Rosforth, der i flere år har satset på den bæredygtige importform. Foto: Thomas Balslev

“A way of living”

En gang om året sejler Anne-Flore Gannat med skibet til Caribien for at hente kaffe- og kakaobønner, der skal fragtes over Atlanten for at blive ristet i Holland.

Som kaptajn har hun ikke kun ansvar for ruten og skibet, men også for den 16 mand store besætning, der tager del i den simple og rå tilværelse ombord – for enten en kortere eller længere periode. Lige nu er seks af besætningsmedlemmerne permanente, og resten er trainees på midlertidigt ophold.

“Vi er alle sammen på en mission, når vi sejler. Det er a way of living, som kræver, at man er på hele tiden – også om natten. Derfor arbejder vi på skift i hold af seks af gangen,” siger Anne-Flore Gannat og sipper lidt hvidvin af en slidt blikkop.

Egentlig lå det slet ikke i kortene, at hun skulle være kaptajn på et skib. Anne-Flore Gannat er uddannet inden for mode, og selvom det ikke umiddelbart er meritgivende til en skibskarriere, gav det hende et vist håndelag.

“Det betyder jo, at jeg kan sy. Godt nok ikke i lærred til sejl, men det lærer man jo…” siger hun.

“Men så kunne jeg også bare virkelig godt lide det her træskib. Jeg er vist bare vild med træ i det hele taget.”

Det meste af torsdagen er gået med at aflæsse lasten i god gammeldags kæde-stil med en kasse ad gangen. Der har dog også været tid til at nyde både stegte fisk og lidt vin på kajen. Fredag går turen til Bornholm, hvor yderligere et par tusind flasker vin skal leveres, før turen atter går sydpå.

Der er plads til 35 tons i lastrummet på den gamle skonnert, som man kan følge på Fairtransports hjemmeside. Foto: Fairtransport

Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics