Madspild
Foto: shutterstock

Madspild er ikke kun forbrugernes ansvar: Vi skal lære at elske de grimme grøntsager

700.000 ton mad ender hvert år i de danske skraldespande. Men det er ikke kun op til forbrugerne at mindske madspild. Vi er nødt til at gøre op med supermarkedsæstetikken og lære at elske de grimme grøntsager.

Tirsdag 29. september bliver Danmarks første officielle madspildsdag. Det er nemlig på høje tid, at mindre madspild kommer på danskernes dagsorden, mener fødevareminister Mogens Jensen (S), der har lanceret den nationale madspildsdag.

En undersøgelse foretaget af Kantar Gallup på vegne af af madspilds-platformen Motatos viser, at der i Danmark lander 700.000 ton mad i skraldespandene hvert år. Men den dårlige samvittighed tilhører ikke kun forbrugerne. Omkring 30 procent af det samlede madspild stammer nemlig fra produktionen af maden; den bliver altså smidt ud, allerede inden den overhovedet har ramt hylderne i supermarkedet.

Dog viser undersøgelsen også, at 70 procent af danskerne mener, at ansvaret for at mindske madspild først og fremmest ligger hos forbrugerne, mens de placerer mindst ansvar hos politikerne.

Men det stemmer ikke overens med virkeligheden. For vi kan mindske næsten en tredjedel af vores samlede madspild ved at ændre reguleringen på markedet eksempelvis ved at sælge flere skæve etiketter, krumme agurker og plettede tomater.

Flere grimme grøntsager

I den lokale Netto ligger grøntsagerne snorlige og blankpolerede, inden de ender i danskernes køleskabe. De plettede tomater ender i baggårdens skraldespand, inden dagen er omme, og de krumme agurker ser aldrig det flourescerende lys i supermarkedet. Der er en form for supermarkedsæstetik, som dikterer hvilke varer, der kan sælges til forbrugerne, og hvilke der ender i skraldespanden. Men det vil den nye madspilds-platform Motatos ændre på.

Motatos åbnede i Danmark sidste år i et forsøg på at mindske madspild fra produktionen og gøre op med idéen om, at varer med skæve mærkater bør ende i skraldespanden. De videresælger nemlig varer på nettet, der normalt ville være blevet destrueret på grund af skønhedsfejl, overproduktion eller fejlproduktion.

Ifølge direktøren for Motatos, Kasper Stærk, er det en måde at løfte i fællesskab fremfor kun at placere ansvaret hos forbrugerne.

“Vi oplever et stort engagement og velvilje hos både leverandører og forbrugerne til at være med til at løse problemet med madspild. Det er nemlig ikke kun forbrugernes ansvar, og det er oplagt at se på, hvordan vi kan løfte mere i fællesskab. At mindske madspild endnu mere kræver, at alle led i kæden gør en indsats,” siger han.

Footer graphics