Frugt og grønt Irma
Pr-foto

Ambitiøse planer: Coop vil være klimapositiv i 2030

Den danske dagligvarevirksomhed vil udfase de nuværende køleanlæg og finde nye, grønne lastbilløsninger for at nå deres mål om at være klimapositiv i 2030.

I sidste uge kunne man læse i et åbent brev til klimaminister Dan Jørgensen, at Coop foreslog et forbud mod trykte tilbudsaviser. Det gav slet ikke mening, “at vi fælder flere end 300.000 træer om året,” lød det blandt andet.

Nu går Coop hele planken ud i klimaets navn.

Fødevarekooperativet har nemlig annonceret, at CO2-udledningen fra deres driftsaktiviteter skal være reduceret med 75 procent i år 2025. Endnu mere ambitiøs er meldingen om, at hele driften skal være klimapositiv i 2030.

Dermed sætter Coop højere standarder end regeringens ambitioner for området, som ligger på 70 procent for 2030.

”Coop har en 153 år lang tradition for at gå foran i Danmark på ansvarlighed. Nu, hvor verden står over for sin største udfordring nogensinde, ønsker vi at være en naturlig del af klima-løsningen,” siger administrerende direktør i Coop, Peter Høgsted.

Medlemmerne har talt

Den nye plan er blevet udarbejdet over de seneste seks måneder i en proces, hvor man som noget nyt har lyttet til både klimaeksperter og Coops 1,8 million medlemmer.

Det betyder konkret, at man blandt andet investerer 1 milliard kroner i at finde nye klimavenlige løsninger, der kan erstatte de nuværende, klimaskadelige køleanlæg i Coops butikker.

Derudover skal en ny, grønnere transportmodel på sigt tage over for den store lastbildrift, ligesom det også er planen at opsætte en vedvarende energikilde i Danmark, som skal dække en stor del af koncernens samlede elforbrug.

CO2-aftryk på dine indkøb

I alt har man fundet 12 bærende elementer, som skal skabe den ambitiøse CO2-reduktion i de kommende år.

“Forbrugerne kommer blandt andet til at opleve planen via klimakampagner og muligheden for at følge deres eget klimaftryk, flere nye grønne klimavenlige varer samt at kunne støtte den grønne omstilling på en række måder,” siger Signe Frese, der er CSR-direktør i Coop.

Et af de områder, hvor man som forbruger vil kunne mærke planen, er i Coops app. Her stiler man efter at lave en funktion, der kan vise klimaaftrykket på dine indkøb.

Og med afsættelsen af en pulje på 100 millioner kroner til at fremme klimavenlige produkter skal det samtidig blive nemmere og billigere for forbrugerne at vælge de rigtige varer.

De resterende punkter i planen ser således ud:

  • Aktivt arbejde med leverandører for at fremme mere klimavenlige produkter og produktionsmetoder og fremtidige krav om klimaplaner fra alle leverandører.
  • Via crowdfunding skaffe finansiering til mindre producenters omlægning til mere klimavenlig produktion samt konkret hjælp til mindre leverandører.
  • Styrke madspildsindsatsen hos leverandører samt i egen drift – og inspirere endnu flere forbrugere til at reducere madspild i hjemmet
  • Øge genanvendelighed og reducere brugen af unødig plastik og emballage omkring produkter, emballering og bæreposer til forbrugerne.
  • Stille viden til rådighed for de 40.000 medarbejdere og for kunder og medlemmer, og herigennem understøtte koncernens og samfundets klima-mål.
  • Gøre op med unødig klimafrådseri og vil bl.a. arbejde for at tilbudsavisen bliver forbudt.  Hvis der sker, vil Coop genetablere offentlig tilgængelig rekreativ skov til en værdi af 25 mio. kr.
  • Etablering af et internt klimateam med dedikeret klimachef til at sikre handling og fremdrift.
Footer graphics