eat grim kasse
Eat Grim grøntsagskasse Foto: PR

Grøn start-up i krise: Er forbrugerne allerede trætte af grimme grøntsagskasser?

Fødevarevirksomheden Eat Grim med de grimme grøntsager risikerer at lukke, hvis kunderne ikke snart kommer tilbage.

Aldrig har måltidskasser og netshopping af fødevarer været så populære som under coronakrisen. Men efter at vi igen er tilbage på arbejde, er vi også gået tilbage til vores gamle indkøbsvaner.

Det har efterladt fødevarevirksomheden Eat Grim, som sælger klimavenlige grøntsagskasser med skæve og dermed grimme grøntsager, i krise. Der er simpelthen ikke nok, der vil abonnere på deres grimme grøntsager.

“Lige nu arbejder vi med en tidshorisont på nogle måneder. Vi skal bare klare os igennem det her år, men vi tager en måned ad gangen. Så vi kæmper, hvad vi kan resten af året for ikke at skulle lukke,” siger Petra Kaukua, der er CEO hos Eat Grim.

Den klimavenlige start-up har netop sendt et nødråb ud til deres ca. 3000 kunder i håbet om at øge salget af grøntsagskasser og dermed undgå en fuldstændig lukning.

I mailen, som er sendt ud til deres kunder, kalder de det for en “desperat økonomisk situation”, og beder kunderne om at købe forudbetalte abonnementer eller give et abonnement i gave til en ven.

I mailen skriver CEO Petra Kaukua:

“Denne realitet har placeret os i en desperat økonomisk situation, og derfor rækker jeg hånden ud til dig i håbet om, at du vil give os en sidste chance, inden det er for sent”.

I 2018 startede de to iværksættere Petra Kaukua og Carolin Schiemer Eat Grim med missionen om at bekæmpe madspild. De danske supermarkeder har nemlig høje idealer for, hvordan grøntsagerne tager sig ud.

Det har allerede væltet ind med støtte fra Eat Grim’s nuværende kunder – også kaldet ‘Grimlings’, fortæller deres CEO:

“Det virker som om, der er en virkelig stor vilje i det her community til at holde os i live, og det betyder virkelig meget for os,” siger Petra Kaukua.

Tidligere på året tog Eat Grim et lån på 4 millioner hos Vækstfonden, som er blevet brugt på et nyt varehus i Brøndby, og virksomheden har også øget antallet af ansatte, så de i dag er 39. Men lige nu står varehuset tomt, så længe kunderne ikke køber flere grøntkasser.

“Kunderne er gået tilbage til at handle i supermarkeder, og vi er stadig en lille start-up, der ikke har store marketingbeløb at gøre godt med. Det betyder, at vi ikke har råd til at kaste penge efter markedsføring og promovering,” siger hun og fortsætter:

“Det gør ondt, men sådan er det at have en start-up. Man skal kæmpe hele tiden for at få det til at køre.”

Det er muligt at blive abonnent i Storkøbenhavn, Roskilde, Aarhus, Odense, Nord- og Østsjælland. Eat Grim drømmer om at åbne for flere byer i landet og i Sverige, det bliver dog kun muligt, hvis Eat Grim’s nødråb bliver hørt.

Du kan se en minidok om Eat Grim her:


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics