Ic3peak til en koncert i 2016. Foto: Shutterstock.

Protestmusikken stormer frem i Rusland trods Putins jerngreb: ”Larm er den eneste form for forsvar mod magten”

Lige nu ulmer konflikten mellem Rusland og Ukraine, og den russiske præsident Vladimir Putin har udadtil et hårdt greb om den russiske befolkning. Men i ungdommens undergrundsmiljøer strømmer nye rebelske toner, der hitter stort på Spotify og YouTube. Spørgsmålet er, om det kan true myndighederne og magten.

I Moskva en sensommer for tre år siden var tusindvis af mennesker mødt om for at protestere mod politivold og for frie valg. Politiet var massivt til stede og stod klar til at anholde. Musikken bredte sig i gaderne, og menneskemængden stod med skilte og flag med Sovjetunionens hammer og segl med forbudstegn henover, mens kunsterne som IC3PEAK og FACE rappede:

”Jeg er ansigtet og stemmen af ungdommen, bare dræb mig”.

I baggrunden af den store menneskeflok stod et stort reklameskilt for musikalen ’Anna Karenina’. Musicalen er Vladimir Putins foretrukne form for kultur og stod i stærk kontrast til den eksperimentelle protestmusik, som spillede i gaderne.

Moskva i 2019, hvor op mod 60.000 mennesker var samlet i protest.

Hele verden har lige nu øjnene rettet mod grænsen mellem Ukraine og Rusland. Putin virker udadtil som en mand med uindskrænket magt og fuldstændig kontrol over medierne, men i undergrunden spreder sig et ungdomsmiljø, som forholder sig kritisk til den regerende leder. Gennem musikken er de blevet repræsentanter for en del af ungdommens stemmer. Det vurderer Mikhail Suslov, der er lektor i Østeuropastudier ved Københavns Universitet.

”Musikken på fx YouTube er en af de sidste måder, hvorpå ungdommen kan ytre sine meninger, og den sidste måde ytringsfriheden kan overleve på i Rusland.”

Konfronterer Putins regime

Den elektroniske eksperimentelle duo Ic3peak fra Moskva er et stort hit på YouTube både i Rusland og i udlandet. Et af deres største hits ’Death No More’ har over 103 millioner visninger på YouTube og indeholder adskillige politiske undertoner, som direkte konfronterer Putins regime.

”I gyldne kæder drukner jeg i sumpen. Mit blod er renere end de reneste stoffer. Sammen med andre bliver du bundet på pladsen,” synger Anastasiya Kreslina fra Ic3peak i sit vampyragtige look med sort læbestift og malet kridhvid i ansigtet.   

I den satiriske, makabre og gotiske musikvideo sidder Anastasiya Kreslina og Nikolai Kostylev fra bandet ved Lenins mausoleum og spiser blodigt kød, imens de to leger klappe kage. Musikvideoens er en hymne imod autoritarismen, elitismen og konformisme, som de mener gennemsyrer det nuværende russiske samfund.

Både teksterne og videoen er stærkt provokerende og har udløst voldsomme reaktioner i Vladimir Putins regime. En serie af gruppens koncerter er blevet aflyst. Duoen blev tilbageholdt i den sibiriske by Novosibirsk af de lokale myndigheder lige inden en koncert, men efterfølgende optrådte de uden for spillestedet.

Det er ikke den eneste gang, at det er sket. Ic3peaks koncerter er ad flere omgange blevet aflyst og sortlistet af de russiske myndigheder, da de ifølge myndighederne har opfordret til selvmord og opfordret til at tage stoffer. Vladimir Putin nævner selv, at ”såkaldte rappere” er et voksende problem, som truer det russiske samfund.

”Kunst er ikke til for at degradere kulturen. Der findes elementer i kulturen, hvor der reklameres for stoffer. Hvad skal vi bruge det til? Hvorfor skal ungdommen blive eksponeret for propaganda for stoffer? Det er en degradering af samfundet, kulturen og hele nationen,” sagde Vladimir Putin under den årlige pressekonference i 2018, som blev sendt på alle de store statskontrollerede medier i Rusland.

Musikken som talerør

Mikhail Suslov, der er lektor i Østeuropastudier ved Københavns Universitet, fortæller, at protestmusikken er en stigende tendens i den russiske ungdom.

”Ytringsfrihed er blev indskrænket mere og mere, men ungdommen har fundet en vej til at udtrykke sig fx igennem YouTube, så det er helt klart en tendens. Det er noget, der vokser og får mere og mere popularitet”.

Hvorfor ser vi det nu?

”Regimet bliver mere og mere autoritært, og det betyder, at censuren bliver vigtigere for regimet. Derfor lukker regimet ned for, at ungdommen kan ytre sine holdninger, da det kan udvikle sig til fysiske protester. Og det kan blive en potentiel trussel for magten,” siger han og forsætter:

”Regimet og befolkningen bevæger og udvikler sig i to forskellige retninger. Vi ved fra seneste sociologiske undersøgelser, at størstedelen af befolkningen ikke køber ind på regimets ideologi. Det, som er interessant for befolkningen, er ikke ideologien, men problemer med korruption og økonomi. Befolkningen og staten lever i hver deres parallelverden.”

Hvad vil ungdommen gerne fortælle igennem protestmusikken?

”Det er ikke noget nyt, at rapmusikken og rockmusikken udtrykker protest, sådan er det overalt i verden, også i USA og i Skandinavien, men det er mere politiseret i Rusland. Det er en måde ungdommen kan udtrykke deres uenighed.”

Er det en reel trussel for regimet?

”Protestmusikken kan være med til at danne fysiske protester. Især den yngre del af befolkningen er villige til at protestere, fordi de har mindre at miste. Protestbevægelser vil ikke opstå fra den ene dag til den anden, men musikken er med til at udtrykke utilfredsheden i befolkningen.”

Regimet i Rusland bruger ikke alle midler til at bekæmpe og censurer alt protestmusik, og det er der en særlig årsag til.

”I et fungerende demokrati kan magten mærke holdningen hos befolkningen igennem fx pressen og valg. Men demokratiske proces fungerer ikke i Rusland. Regimet er derfor stadigvæk interesseret i at forstå, hvad befolkningen mener og tænker på en eller anden måde. Og derfor følger de bevægelsen. Det er det en trussel for magten, men de har ikke de store værktøjer til at kæmpe imod det. De aflyser fx koncerter, men Kreml har ikke samme mulighed for at kontrollere, hvad der sker på fx YouTube,” forklarer Mikhail Suslov.



Censur er ikke et nyt fænomen i Rusland og har altid været en del af det russiske samfund. Lige fra Zar-tiden over Stalins Sovjetunionen frem til i dag under Vladimir Putins neokonservative regime.

Ph.d.-studerende på Østeuropastudier ved Københavns Universitets Katrine Stevnhøj mener, at protest, som er udtrykt gennem kultur, har en lang tradition i Rusland.

”Nutidens kunsterne trækker egentlig på en længere tradition. Hvis man går tilbage til sovjettiden, så kan man særligt se denne tendens i litteraturen. Litteraturen blev brugt til at udtrykke sig igennem linjerne og på den måde omgå censur. Det er lidt det samme, vi ser nu i den nye protestmusik.”

Hun mener også, at regimet er interesseret i at bevare Ruslands ”ægte identitet” med traditionelle og konservative værdier som ægteskab, familie og religion. Protestmusikken distancerer sig fra de værdier.

”Protestmusikken er en reaktion på den linje, som Kreml har. Der har været et fokus fra regimets side på at distancere sig fra det man ser som Vestens dekadence f.eks. i forhold til seksualitet og ungdommens brug af stoffer. Kreml har villet opretholde de klassiske russiske værdier som fx en traditionel familiestruktur eller den russiske ortodokse kirke.”

Putin er en drone

Trioen Krovostok fra Moskva startede deres karriere i starten af 00’erne under Putins første regeringsperiode. I 2015 indgav Narkotikakontroltjeneste (FSKN) en klage til de lokale myndigheder i byen Jaroslav og anmodede dem om at undersøge Krovostoks tekster for lovovertrædelse.

Det fortæller forsangeren af Krovostok i et interview til en af de største journalister i Rusland Yuri Dud, som publicerer sine interviews på YouTube og har næsten 10 millioner følgere.

Krovostoks tekster indeholder blandt andet historier om vold, seksuelle forhold og kritik af Vladimir Putin. Det kommer til udtryk i sangen ’Sig et’, hvor han blandt andet rapper:

”På tv’et er Putin en drone iført en grå dragt”.

En drone er den kvindelige honningbi, som hverken samler nektar eller pollen. Strofen er en reference til, at præsidentens ikke arbejder med at bygge landet demokratisk op. Krovostoks kritik kommer ikke direkte til udtryk, men findes mere implicit i deres tekster. Men regimets censurkomité blokerede alligevel musikken på Krovostoks egen hjemmeside, da myndighederne mente, at teksterne indeholdt propaganda og opfordring til voldtægt og indtagelse af stoffer.

Forsangeren i Krovostok bærer det opsigtvækkende navn ’Shilo’, der betyder syl. Han mener, at det største problem i nutidens Rusland er manglen på frihed, som har plaget det russiske samfund, så længe han kan huske. Det nævner han i et interview til en af de største journalister i Rusland Yuri Dud.

”Larm er den eneste form for forsvar mod magten. Jeg har en følelsen af, at jeg ikke er fri. Jeg er selv opvokset i Sovjetunionen under Bresjnev, og jeg føler, at jeg er tilbage til dengang. Folk kan ikke sige, hvad de tænker. Folk troede, at friheden, man fik efter jerntæppets fald, var nok til at leve lige så godt som i Vesten,” siger Shilo.

Et af de største rap-navne

Rapperen FACE er et af de største rap navne i den postsovjetiske ungdomskultur og er en af de mest kontroversielle rapstjerner. Han har deltaget i mange protester i Rusland. Hans navn, ’FACE’, afspejler, at han er en af ungdommens mange ansigter, og de mange ansigter formidler han gennem sin musik. Det fortæller han i et interview med Dmitrij Gordon, som en af de mest anderkendte journalister i Østeuropa.

Det er Ivan Dryomin, der står bag navnet FACE, og han har millioner af unge fans på tværs af russisktalende onlinefælleskaber, som fx det populære russiske sociale medie Vkontakte.

FACEs helt store sang ’humorist’ har næsten 20 millioner afspilninger på Spotify og 71 millioner visninger på YouTube. Hans musik omhandler den censur, som artister udsættes for, når de markerer deres synspunkter overfor magten. Med satire og parodiske elementer iscenesætter han sig selv som humorist i teksten.

”Jokede lidt forkert/blev blacklistet og fik zarens foragt, selvom jeg egentlig er ren”, rapper han, mens han står på scenen forklædt som komiker.  

Unge mennesker er mere optaget af streamers, memes og TikTok

Det lykkedes for os at komme i kontakt med FACE igennem det russiske sociale medie Vkontakte, og den humoristiske (og kortfattet) tone skinner også igennem i svarene.  

Hvorfor tør du kritisere styret og magten i dine tekster?

”Det er sjovt.”

Er der en risiko ved at kritisere myndighederne og styret?

”Selvfølgelig.”

Hvilke konsekvenser har du oplevet af censuren?

”Jeg har oplevet pres på spillesteder og arrangører, og mine koncerter er blevet aflyst i alle byer i landet.”

Hvordan er stemningen blandt de unge og holdningen til en mulig krig mellem Ukraine og Rusland? Har du bemærket en særlig stemning?

”Jeg tror, ​​de fleste mennesker er ligeglade. Unge mennesker er mere optaget af streamers, memes og TikTok”

I hans musik og person fylder humor meget og er et gentagende element i hans sange. Humor er en stor del af protestbevægelsen i Rusland både i og uden for internettet, da det ligger i grænselandet mellem lovligt og ulovligt.

Begge eksperter fra Københavns Universitet vurderer, at protestmusikken er kommet for at blive. Den har en lang tradition og vil forstsat være en del af kulturen, men den kan ikke direkte true Vladimir Putins position.  

”Det her fænomen har eksisteret i årtier. Vi ved, at rock i Sovjetunionen samlede ungdommen, men det var ikke det, der gjorde, at regimet brød sammen. Myndighederne holder tæt øje med musikken, men er ikke en afgørende trussel for Kreml på nuværende tidspunkt,” vurderer Mikhail Suslov.

Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Find mere om
Footer graphics