Portræt af forfatter Amalie Langballe.

Farvel til et årti: Da forfatterne indtog Instagram – # 3 Amalie Langballe

I 10’erne vendte SoMe op og ned på, hvordan vi forbruger kunst og litteratur. Vi fik direkte adgang til forfatterne, mens de samtidig fik nye muligheder for at udgive og markedsføre sig selv.

Instagram: @akblangballeAmalie Langballe. Seneste udgivelse: ‘forsvindingsnumre’ (2019).

Hvornår kom du på Instagram og hvorfor?  

”Jeg har været af og på Instagram af et par omgange. Første gang var måske tilbage i 2014-15. På Journalisthøjskolen blev vi flasket op med, at vi var vores egne produkter, og Instagram, og alle andre sociale medier, var uundværlige salgskanaler. Jeg oprettede en profil i troen på, at det ville gavne min karriere som journalist (spoiler alert: det gjorde det ikke.) Den profil, jeg har nu, oprettede jeg i januar 2019 efter at have været af Instagram et halvt års tid.”   

Har din måde at være på Instagram ændret sig siden du startede? 

”Ja, helt klart. Mine gamle profiler havde mange flere semi-nudes end min nuværende. Vendepunktet kom, da jeg sad i et panel til en podcast, hvor en af paneldeltagerne sagde, at min profil virkelig repræsenterede, hvem jeg var – alt, jeg var. Dér tænkte jeg, “Okay, folk lægger simpelthen for meget i mine sociale medier, og no way jeg hverken skal eller vil tillade at blive reduceret til mine bryster og min kat.” Det er lidt synd, for jeg syntes egentlig, de nudes var gode tider. For mig var det mest bare en ny måde at udforske min krop på, men det endte med at fylde for meget i “den virkelige verden”. Jeg har ikke tal på, hvor mange dates jeg har været på, hvor jeg har skullet forsvare og forklare billederne på min Instagram-profil, som om der skulle ligge et eller andet politisk projekt bag. Det blev for uinteressant i længden.”

Hvad poster du, og hvordan relaterer det sig til dit forfatterskab? 

”Jeg prøver at poste hver gang, der sker noget godt for min bog. Når den vinder en pris, bliver anmeldt godt eller anbefalet i et dameblad. Men jeg er ret dårlig til det, og jeg glemmer tit at få taget billeder. Jeg har optrådt på Roskilde Festival, til Louisiana Literature og vundet Bogforums Debutantpris uden selv at have taget et eneste billede af postyret. På den ene side kan det ærgre mig, for jeg vil egentlig gerne dele det – også for at takke de arrangører og interviewere, der muliggør de her oplevelser. På den anden side tænker jeg også, at det er et sundhedstegn, at jeg så tit glemmer at finde min telefon frem.”

I hvor høj grad er du bevidst om at den person, du fremstiller dig som på Instagram, kan påvirke den måde, du bliver læst på? 

”Min fornemmelse er, at mine følgere i høj grad også er mine læsere. Derfor prøver jeg at holde dem orienteret om, hvordan det går bogen, og hvad jeg ellers skriver. Jeg er dog ikke bange for, at det mere private indhold påvirker dem i negativ retning. Helt overordnet er mit indtryk, at hvor medierne ikke kan få nok af forholdet mellem fakta og fiktion, interesserer det ikke den gennemsnitlige læser. Så længe jeg leverer en god bog, er det lige meget, hvem jeg ellers er.”  

Hvad betyder din tilstedeværelse på Instagram for relationen til dine læsere?  

”Det er klart, at jeg er lettere at komme i kontakt med, så jeg hører fra flere læsere, men jeg har ikke indtryk af, at det så er de samme mennesker, der møder op og ser mig. Det skyldes måske, at jeg er dårlig til at gøre opmærksom på de arrangementer, jeg deltager i. Måske ville jeg møde mine følgere oftere, hvis jeg var bedre til det.” 

Er det nødvendigt at bruge Instagram til at promovere sine bøger? 

”Nej, det tror jeg ikke. Dem, der læser og køber bøger, er først og fremmest kvinder på +50. Jeg tror umiddelbart ikke, at Instagram er det oplagte sted at fange den målgruppe. Jeg kan heller ikke på stående fod nævne en forfatter, hvis succes hænger sammen med en tilstedeværelse på Instagram. Tag en litterær stjerne som Sally Rooney; hun har lagt syv billeder op, og ingen er af hendes bog. Men jeg udtaler mig på et meget privilegeret grundlag. Mit forlag Lindhardt og Ringhof har Danmarks bedste pressedame, Gyrith Ravn, så ‘Forsvindingsnumre’ har ikke manglet promovering.”   

Hvis du skulle anbefale en forfatterkollega, du følger på Instagram, hvem skulle det være og hvorfor?

”Jeg tror, Thomas Korsgaard (@thomaskorsgaard) må have den sjoveste Instagram-profil af alle danske forfattere. Derudover synes jeg, at Line Kjeldsen Jensen (@linejensen_illu) er ret genial. Hun er ærlig og sjov – og så havde hun kattekillinger i sommer.  

Find mere om
Footer graphics