Madspild
Foto: Teis Bruno

Start-up går til kamp mod madspild: Køb uperfekte varer til halv pris og få det leveret direkte til døren

Motatos går til kamp mod madspild ved at give forbrugerne adgang til en lang række dagligvarer, som på grund af beskadiget emballage eller fejlproduktion ikke kan sælges i butikkerne. Nu er firmaet kommet til Danmark.

Måske kender du allerede tallene: En tredjedel af alt produceret mad i verden går tabt og bliver aldrig spist, ifølge FN’s fødevareorganisation FAO. Heldigvis er der de seneste år kommet massiv fokus på problemet – både blandt politikere, forbrugere og et stigende antal start-ups, som går til kamp mod madspild. Èt af disse startups er svenske Motatos, som netop har åbnet de digitale døre for klima- og prisbevidste forbrugere i Danmark.

Motatos sælger overskudsvarer, varer med kort holdbarhedsdato eller varer med mindre fejl i emballagen, til forbrugere til en stærk reduceret pris. På mange måder minder det om danske We Food, som har tre butikker i København og Aarhus: Den afgørende forskel er, at Motatos udelukkende er en digital platform, og derfor kan forbrugere i Skagen såvel som Sønderjylland bestille varerne direkte hjem på matriklen.

”Motatos kommer fra ordene potato/tomatos og er en hyldest til det uperfekte. Det er et opgør mod hele perfekthedskulturen. Vi sælger gode varer meget billigt, og så har vi hjertet med i hele dna’et,” siger Kasper Stærk, som er Motatos landechef i Danmark.

Kasper Stærk har en fortid i startup-branchen og har også tidligere arbejdet i Unilever, hvor han med egne øjne oplevede, hvor mange varer, der på grund af overskudsproduktion eller kosmetiske fejl, aldrig nåede butikshylderne. I stedet røg de direkte i skraldespanden.

”Detailhandlen har længe skreget på en løsning, for de er jo også interesseret i at løse problemet med overskudsvarer, og her kan vi hjælpe med vores platform, hvor vi forbinder overskudsvarerne med forbrugerne,” siger Kasper Stærk.

Produkter tæller gængse mærker som Neutral, Urtekram, Nescafe, Heinz og Knorr og alle produkterne er sat mellem 20-70 procent ned fra oprindelig pris.

Millioninvesteringer i Sverige 

Landeschef for Motatos, Kasper Stærk. Foto: Teis Bruno 

Motatos er et svensk startup fra Sverige, hvor det går under navnet MatSmart, og virksomheden er startet af Karl Andersson, Erik Södergren og Ulf Skagerström tilbage i 2014. 

Virksomheden rejste for nyligt 182 mio. svenske kroner i en investeringsrunde af den tyske investeringsfond LeadX Capital Partners, ligesom den tidligere har rejst millioninvesteringer fra bl.a. Ingka gruppen (IKEA) og Norrsken Foundation, som støtter og investerer i social impact-virksomheder. 

De nye investeringer får nu virksomheden til at ekspandere til det danske marked.

Medstifter Karl Andersson så sammen med sine to partnere et hul i markedet tilbage i 2014, hvad angik distribution af overskudsvarer fra de store detailkæder og supermarkeder, hvor en af medstifterne, Ulf Skagerström, dengang arbejdede.

Det var dog først efter, hvad Karl Andersen selv omtaler som ’et par google-søgninger’, at de fik øjnene op for, hvor stort et problem madspild egentlig udgjorde. 

”Danmark har helt klart været førende på madspildsområdet i forhold til Sverige, og vi kan se, at der længe har været meget mere fokus på det i Danmark. Der var ingen af os, der oprindeligt var klar over, hvor stort et problem madspild udgjorde, da vi startede i 2014. Vi så hurtigt et stort hul i markedet – både i forhold til at gå ind i kampen mod madspild, men også at kunne tilbyde brugerne en reduceret pris for varerne. Samtidig kunne vi se, at stadig flere købte deres dagligvarer på nettet. Siden ideen opstod i 2014 er det gået stærkt, og i dag har vi 130 ansatte,” siger Karl Andersson, som er i Danmark i forbindelse med lanceringen.

Sidste år omsatte virksomheden for 277 millioner svenske kroner, og målet er at nå 400 millioner i år.

Motatos findes i dag i Sverige, (under navnet Matsmart) Finland, Danmark og næste stop er Tyskland. 

Sidste år reddede virksomheden efter eget udsagn 3.200 tons mad fra at ende i skraldespanden.

Se mere på Motatos.

Footer graphics