Foto: Rita Kuhlmann

Asbjørn vil skabe Nordens Nintendo: Gaming og børn skal ud i virkeligheden og bevæge sig

Asbjørn Høj Christensen har altid kigget på verden og tænkt: Hvorfor er det her ikke lavet anderledes? Nu står han i spidsen for et vildt projekt, der kombinerer gaming, leg og fysisk aktivitet.

Klædt i Prada fra top til tå står iværksætter Asbjørn Høj Christensen klar til at modtage med åbne arme. Han står i midten af sit Aperol-farvede kontor, hvor hans ansatte sidder bag ham og taster på deres tasteture i takt til elektro-beats, der flyder ud ad højtalerne. Det føles som at træde ind i en helt ny verden. En verden, som Asbjørn Høj Christensen har døbt ’UDU’.   

Asbjørn Høj Christensen står som medstifter og CEO. Hvis man kort skal beskrive, hvad UDU er for en, der aldrig har hørt om konceptet, kan man beskrive det med to ord: Nordens Nintendo. Men UDU er ikke en konsol, som vi kender det fra Sony eller Nintendo. Du er ikke låst fast til en skærm eller en brille. Ifølge Asbjørn Høj Christensensen har UDU knækket koden til at kombinere digital og fysisk leg.  

”Folk ser sig tilfredse med at sidde i en gamerstol krumrygget mod skærmen. Men sådan skal det ikke være. Derfor har vi udviklet gaming, hvor man ikke er låst til fire kvadratmeter foran TV’et eller i en gamerstol. Man kan tage den med alle steder. Det her fungerer udenfor og i den virkelige verden.” 

Fælles for alle spillene er, at man skal ud og agere, eksplodere, kæmpe eller danse i den virkelige verden. For eksempel skal du ud og udvinde diamanter. Lidt ligesom med Pokèmon Go bevæger du dig og finder dem på telefonen, hvor du bruger din konsol som selve hakken. Du får en oplevelse af, at du rent faktisk hakker i sten, da du i konsollen får vilde haptiske feedbacks. 

30 timer i døgnet 

Spørger man den unge chef, om han har et liv ved siden af projektet, griner han, som det er en selvfølge. Faktisk lyder det til, at han er lidt af et overmenneske med ekstra batterier i baglommen. 

”Jeg har jo det vildeste job i verden. Det føles ikke som at gå arbejde, selvom jeg nok arbejder lidt mere end gennemsnittet. Til forskel for de fleste menensker, så er mit job min største passion. Det føles ikke som at gå på arbejde. Jeg har selv valgt min stilling og håndplukket det dygtigste team. Det er jo drømmen og en meget privilegeret position.”

Læserne tænker måske, at det så må betyde, at Asbjørns arbejde ER hans liv, men nej. Asbjørn Høj Christensen fortsætter: 

”Men jeg prioriterer også et liv. Jeg ser mine venner, jeg har en kæreste, og vi har lige fået en hund, der hedder Cola. Jeg går også i byen og får dyrket motion. Nåh ja, og så spiller jeg faktisk også i et band en gang om ugen. Måske sover jeg ikke nok?”, griner han. 

Balancen er altså i orden, når det kommer til prioriteringerne i Asbjørns Høj Christensens liv. Han indrømmer dog, at han gerne vil have flere timer i døgnet. For at få det hele til at hænge sammen, så bruger han meditation og en coach, der har fulgt hans indre og ydre rejse det sidste halvandet år. 

Børn og unge er fremtiden 

UDU satser på den unge målgruppe. Helt enkelt, fordi det er dem, der er vores fremtid.   

”Jeg synes, at man bør investere i at gøre verden til et bedre sted. Verdens fremtid er børn og unge, og spil forstår os på en måde, hvor de fysiske produkter ikke kan følge med.”

Asbjørn har altid haft en skabertrang, og en trang til at gøre eksisterende ting endnu smartere. Som han selv siger: “Jeg bygger rumraketter for peanuts”.

Inden UDU, og et studie som ingeniør på DTU, har han arbejdet med børn i mange år, og især her har han fundet ud af, at børn ikke er aktive nok. 

”I første gang har vi designet spillene mest til børn og unge, da det er her, inaktivitetsproblemet er størst. 81 % af børn og unge er ikke nok fysisk aktive. I Danmark står det værre til. Her er vi helt oppe og ramme de 84,5 %, og WHO vurderer det som et af de største ’health risks’. Derudover er det i 10-års alderen, at børn får deres første telefon, og den fysiske aktivitet dropper. Men de har stadig en masse fantasi og lyst til at lege. Gaming er bare mere cool.”

Børn elsker skærmtid, og det er der en masse konflikter om i familierne. Altså skærmtiden. Engang spillede alle de seje fodbold i frikvarteret. Nu er telefoner og tablets allemandseje, og der bliver gamet i frikvartererne, i SFO’er og ungdomsklubber mere end nogensinde før. Asbjørn Høj Christensen husker selv tydeligt splittelsen mellem fysisk leg og computerspil som barn.

”Jeg var et barn, der egentlig godt kunne lide at lege udenfor og være aktiv. Men samtidig var det fucking sjovt at sidde indenfor og spille computer. Jeg ville ønske, jeg var mere aktiv som barn selv, og det er jo endnu værre nu”.

En vigtig øl 

På sit uddannelsesforløb fik Asbjørn Høj Christensen en praktikplads som designer hos LEGO, hvor hverdagen bestod i at designe fede løsninger, legeoplevelser og spil. 

”Jeg er så heldig og privilegeret over at ende hos LEGO, og det lærte mig så meget. Men jeg var en lidt for lille legobrik i et meget stort legosæt. Over en øl snakkede jeg med min kollega fra LEGO, Marius, og så aftalte vi at knække koden til en kombination af digital og fysisk leg. Altså, vi havde jo ikke et produkt; men vi ville skabe produktet ud fra problemet.”

Den samtale var ikke den typiske fuldemandssnak, hvor man kan tendere at finde på “supergode” idéer, der aldrig bliver til noget som helst. Hovederne blev lagt i blød, og flere produktidéer blev skrottet undervejs. Mange måneders arbejde gik med at observere og teste produkter på hundredevis af børn og unge. Hurtigt stod det klart, at der skulle laves en løsning, der involverede smartphones, da det var her, de unge brugte mest tid.

”Det startede med et håndtag og en bold. Og så blev håndtaget helt essentielt, og uden vi vidste af det, havde vi udviklet verdens første motion controller til mobile gaming. Så skrottede vi alt, hvad vi havde og startede helt forfra.”

Senere vendte makkeren tilbage til studiet, og Asbjørn Høj Christensen fortsatte solo. Nu sidder hans fætter og tidligere bedste legekammerat, Christoffer, på co-founder-stolen. Det er helt ideelt, da han kan supplere med et forretningsperspektiv, forcer og erfaringer der er hentet med fra en CBS-baggrund. Det betyder altså, at UDU både er svøbt ind i de rette kompetencer, hjerner, udviklere og ikke mindst Prada. 

Penge pumpes i produktet 

For at føre en god idé ud i livet er det nemmest med en god slat penge. Derfor skal der bankes på døre og skrives DM’s for at overbevise potentielle investorer. Det er ikke altid nemt, når man står med et produkt, der ikke er på markedet endnu.

”Jeg har brugt rigtig meget tid på at pitche, skabe relationer og skrive til alle mulige, der så seje og relevante ud. Jeg skulle overbevise dem om, at det her er en pissegod idé. Vi siger, at vi prøver at skabe ”Nordens Nintendo”, og det er jo en vanvittig høj ambition. Nintendo har jo omsat for over en trilliard på Wii- og Switch-konsollerne.”

Selvom det indtil videre er lykkedes Asbjørn Høj Christensen og resten af UDU at rejse over en million dollars fra forskellige investorer, så har det også været en rejse med passagere, der ikke stod på toget undervejs.  

”Det har ikke været nemt, men det er megasjovt. Og jeg har da kvajet mig helt vildt overfor nogle superfede mennesker i starten. Men sådan er det. You live and you learn. Men jeg har aldrig haft lyst til at give op. Jeg kan se, at det er et fedt produkt, og hvor enormt stort forretningspotentiale der er.”

Om et halvt år er visionen, at UDU-konsollen er sat i masseproduktion, og at de første slutbrugere for alvor har konsollerne i hænderne. Heldigvis ser det lyst ud, da mastodonten indenfor tech-handel, Elgiganten, viser stor interesse og er klar til at købe produktet, når UDU siger til.  

Ambitionen er ikke at blive mangemillionær. Ambitionen er, at millioner af børn, unge, voksne og familier render rundt og spiller UDU og har de fedeste gaming-oplevelser, imens de bruger deres kroppe uden at tænke over, at de er fysisk aktive. 

Find mere om
Footer graphics