Det er bæredygtigt, økonomisk og godt content. Tøjudlejning på Instagram er på vej op, og flere uafhængige brands starter udlejningsvirksomhed op via det sociale medie.
En af dem er Rentage, der ejes af 24-årige Safiya Qureshi. Hendes kjoler har smyget sig om Sara Bro, Cecilie Lassen og Pernille Blume og influencere som Trine Kjær, Emili Sindlev og Emilie Lilja for blot at nævne nogle få kendte kroppe.
Safiya Qureshi har en baggrund i modeindustrien og startede sin udlejningsvirksomhed med Instagram-profilen @rentage_ i december 2021. I skrivende stund har den opnået en følgerskare på mere end 6.000.
“Et af modeindustriens store miljømæssige problemer er masseproduktionen af tøj. Jeg og andre er bevidste om, at industrien belaster vores klima, men vi mennesker har et kæmpe behov for at udtrykke os gennem påklædning. Handlingsplanen skal være realistisk, og udlejning er en løsning på, at de modeglade kan få slukket tørsten med god samvittighed,” mener Safiya Qureshi, der går meget op i, at Rentages brand skal være iøjnefaldende, så man kan lege mere, når man lejer.
Hun har store ambitioner ikke kun for sin virksomhed, men for vores overforbrug i det hele taget:
“En stor del af det tøj, som bliver produceret, ender med kun at blive brugt få gange. Derfor håber jeg, at fast fashion og impulskøb bliver erstattet af leje, og at alles garderober en dag vil være cirkulære. Det er en af mine ambitioner.”
Safiya Qureshi fik idéen til Rentage delvist inspireret af amerikanske udlejningsplatforme som Rent the Runway, der i dag er børsnoteret i New York og i 2019 opnåede unicorn-status med en værdiansættelse på 1 milliard dollar. Men hendes indblik i modeindustrien har været afgørende for, at hun startede virksomheden:
“Der opstod en bekymring i mig i forhold til produktionen af tøj allerede efter kort tid med arbejde i modebranchen, fordi jeg så, hvor meget tøj der har en for kort levetid, enten hos forbrugeren eller hos producenterne. I min optik kan udlejning modvirke det, så tøjet både kommer i cirkulation og giver glæde til flere,” fortæller hun.
Appellerer bredt
Ifølge modeekspert Chris Pedersen, der er weekendredaktør på dagbladet Børsen, er tøjudlejning især appellerende for et bestemt segment:
“Jeg tror, det taler til kvinden, der går meget ud, men i hvert fald i meget høj grad til internet-, Instagram- og influencer-generationen, fordi det taler ind i, at influencerne har gjort hverdagen til en rød løber,” siger han og fortsætter:
“Man vil gerne have nogle lækre ting, og man er måske blevet så politisk bevidst om sit forbrug, at det er en måde at se ny ud på uden at skulle fyre en masse penge af, og så deles man om et lækkert stykke tøj i stedet for.”
At kundesegmentet til tøjudlejning er bredt, og folk har forskellige grunde til at leje, er også tilfældet for Rentage. Ifølge Safiya Qureshi, der gennem Instagram-udlejningen har haft tæt kontakt med sine kunder, spænder Rentages kundegruppe fra de mere velbjærgede i 40’erne til budgetbevidste gymnasieelever og miljøansvarlige modeinteresserede:
Men én ting er at leje tøj til en begivenhed, som kan give god mening for mange. En anden er at leje sin hverdagsgarderobe, som vi oftest er meget forbundne til.
“Jeg ønsker at være inkluderende og gøre high-end mode mindre elitær og mere folkelig. Med Rentage forsøger jeg at udviske lagene mellem de sociale klasser, fordi en kapitalstærk og en på SU kan have den samme kjole på. De unge har det så optur over, når de for eksempel kan tage til galla i en kjole magen til en, de har set Kim Kardashian i,” fortæller hun.
Den stille tilvænning
Safiya Qureshis tilgang til at vænne folk mere til udlejning er støt, men stille.
“Jeg er bevidst om, at det tager tid at ændre vanemønstre og kræver tålmodighed. Men det er vigtigt at have en forbrugsansvarlig valgmulighed – derfor startede jeg Rentage.”
Af den grund har fokus her i starten været på kjoler, man for eksempel kan leje til bryllupper og andre events. Noget, man også ser på profiler som @marrymemillo og @cecilieskjoler.
“Jeg har store drømme og visioner. En dag håber jeg, at folk vil leje deres garderobe ud, som jeg gør med Rentage. Men jeg tror, at første step er, at folk skal se, at det fungerer i praksis at leje hos en, så de bagefter tør give slip på deres eget,” siger hun.
Og så er der også det tøj, vi har hængende uden at bruge – dels på grund af modebranchens store produktion, dels på grund af affektionsværdi. En britisk undersøgelse fra 2016 viste, at 26 % af tøjet i den gennemsnitlige brites skab ikke har været brugt i minimum et år.
“Folk er vant til at eje tøj og være følelsesmæssigt forbundet til det, selvom de ikke bruger det. Men det ville være meget bedre for den samlede tøjproduktion, hvis noget af det, vi har hængende i skabet, blev lejet ud til nogle andre – og at udleje betyder jo ikke, at du skiller dig helt af med tøjet,” siger Safiya Qureshi.
Hun ser dog stort potentiale i en verden, hvor meget i forvejen er deleøkonomi:
“Det er lidt som med Airbnb. Jeg tror, at mange folk i starten havde det mærkeligt over at være i nogle andres lejlighed, eller at der sad nogle andre og hyggede sig i deres stue. Men som jeg ser det, er det så givende at se andre have en fed oplevelse i noget, som jeg har stået for. I dag kan vi bedre lide Airbnb end hoteller, fordi der er mere personlighed over det. Det er mere solidarisk og sjælfuldt, og der er oplevelser i hvert stykke tøj, selvom man godt ved, det ikke er ens eget,” siger hun.
Rentage
Enkeltkvindevirksomhed startet af Safiya Qureshi i 2021 med ønsket om at være et stilsikkert og bæredygtigt alternativ til overforbrug.
Udlejer designertøj og accessories via Instagram-profilen @rentage_ hvor et kurateret udvalg af designs fra danske og internationale brands kan lejes i typisk mellem 3 og 7 dage. Prisen sættes efter 10-15 % af originalprisen.
Har lige nu pop-up i Mads Nørgaards Projektrum GUL indtil 11. december. Her kan Rentages styles opleves i virkeligheden, inden de kan lejes, og man kan for første gang leje mærker som Icon Visions, Kerne.milk og Fashash. Snart lancerer Rentage også en hjemmeside.
Som søstre vi dele
Ifølge Chris Pedersen er vi allerede godt inde i delekulturen, også på modefronten. Han kalder udlejningstendensen en videreudvikling af reselling-platforme som for eksempel Vestiaire Collective og Trendsales:
“Flere og flere af os er interesserede i ikke at eje så meget, men at prøve at dele nogle flere af de ting, vi omgiver os med, går med eller bruger. Det passer jo enormt fint til tøj, og især dyrt, lækkert, smukt tøj er ikke noget, man nødvendigvis behøver at eje. Det gør Hollywood-stjernerne jo heller ikke,” siger han med henvisning til de showpieces, der bliver lånt til røde løbere.
Han tror dog ikke, at det er helt så realistisk, at vi kommer til at leje hele vores garderobe i fremtiden:
“Jeg kan sagtens se det med, at der er mange flere ting, man kan komme til at leje, men jeg tror også, at folk gerne vil gå med de ting, de har, fordi det er noget, de føler sig godt tilpas i. Noget tøj tager man jo bare på, uden at lægge så meget tanke i det, og når man går ud og lejer, skal du tage enormt meget stilling dit tøj hver dag,” siger modemanden.
Alligevel ser spåkuglen for udlejning lovende ud ifølge Chris Pedersen:
“Jeg tror, at fremtiden er kæmpestor, og at det er den vej, vi bevæger os i. De sidste par år har vi set, at folk orienterer sig ekstremt meget mod moden og de store modehuse igen – mod Chanel, Burberry, Yves Saint Laurent, Prada. Hvis man ikke har råd til det eller ikke synes, man har lyst til at eje det, så er leje en måde at tappe ind i den her verden og få noget dyrt og eksklusivt på,” siger han.
For Safiya Qureshi er der ingen tvivl: Hun vil holde på med Rentage, fordi hun tror på fremtiden for udlejning:
“Det er mit mål at gøre udlejning tilgængeligt og let at have med at gøre. Derudover tror jeg også, det er vigtigt, at diskursen ændrer sig, som den også har gjort med vintage-fænomenet. Der er folk, som for bare ti år siden blev pinligt berørte ved tanken om at købe brugt tøj – nu er det sejt at have taget det miljøbevidste valg. Det samme er ved at ske med Rentage,” siger iværksætteren.