Kom med på en vertikal farm: Fremtidens klimavenlige fødevarer er fri for skadedyr, pesticider og madspild

Iværksætterne bag Nextfood har skabt en vertikal farm, der producere bæredygtig, grøn mad helt uden trusler fra vind, vejr og skadedyr – og med minimal transport og vandforbrug.

Fremtidens fødevarer findes i et aflukket rum over en restaurant i Zoologisk Have. Herfra dyrker virksomheden Nextfood friske råvarer i deres egen vertikale farm.

Her skal der ikke tages hensyn til vind, vejr og uønskede skadedyr, som ødelægger produktionen. I stedet sørger et cloud-system for, at planterne får det rette lys og en passende mængde næringsindhold, som gør, at grøntsagerne kan leveres præcis i den form, størrelse og sprødhed, som kunden ønsker.

Planterne dyrkes i et hyldesystem, og teknologien gør, at farmen kan simulere bjergene i Norditalien eller skabe et miljø, der ikke allerede findes.

“Vi er fuldstændig overbeviste om, at vertical farming er fremtiden. Det hele handler om kontrol. Det, vi ser her, er en radikal ændring af forsyningskæden. Vi gør den forudsigelig, så vi kan levere på minuttet, året rundt. Vi er ikke sæsonbestemt, men kan tilrettelægge efter markedet”, fortæller stifter og administrerende direktør Rasmus Bjerngaard, da Heartbeats er på besøg.

Fra Uganda til Silicon Valley

I mange år arbejdede Rasmus Bjerngaard med forskellige start up-virksomheder og var partner i en venturekapitalfond. Han har arbejdet for Læger uden Grænser i Uganda og boet i Silicon Valley.

Nu er han hjemme i Danmark igen, hvor han sammen med virksomhedens CTO og medstifter, Hannes Líndal, er gået all in på at dyrke grøntsager i højden.

“Her er alt kontrolleret ned til mindste detalje og varmegrad. Det giver en lang række fordele. Vi har en meget høj kvalitet af afgrøder, vi kan gøre det klimabæredygtigt, vi kan spare 98 procent vand og over 75 procent gødning, vi bruger ikke pesticider, vi kan fjerne transporten, vi kan stort set komme i nul i forhold til madspild. Ved at justere miljøet kan vi styre smag, farve og form, og der kommer ingen snegle eller insekter og spiser vores afgrøder”, siger Rasmus Bjerngaard.

Foto: Embla Egelund Simonsen

En af de virksomheder, der hurtigt købte ideen om skræddersyet salat, er fastfood-kæden Sunset Boulevard. Hertil leverer Nextfood specieltudviklet, sprødt grønt, der er designet til at passe til restaurantens menukort.

“Vores salat er dyrket, så det kan klare 70 grader i en burger og stadig være sprødt og knasende, når den bliver serveret for kunden. Og der går ikke noget til spilde, fordi medarbejderne høster salaten frisk nede i restauranten”, fortæller Rasmus Bjerngaard.

Faktisk er det bare at tænde for farmen, sætte stikket i computeren og bestille et kilo koriander eller frisk basilikum, og så er det klar fire uger senere.

For stifteren af Nextfood handler det ikke kun om at drive en god forretning, men også at gøre en forskel i verden.

Jordens befolkning hastigt, og inden for de næste 40 år skal vi producere lige så meget mad, som vi har gjort de seneste 10.000 år. Der er allerede store problemer med jordmangel, så derfor er der brug for at tænke i kreative løsninger som Nextfood, hvor 1 m2 farm svarer til 200 m2 udendørs jord, mener Rasmus Bjerngaard.

“Vi ser gerne, at vi kommer ud til tredjeverdenslande og er med til at hjælpe de 800 millioner mennesker, som er food unsafe i verden,” siger han.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics