Christian Christensen. Foto: Jonathan Borring og Jeppe Marno.

Christians idé blev afvist: Nu sælger han plantedrik for millioner til hele verden

Da Christian Christensens arbejde afviste hans idé om en plantebaseret drik, sagde han op og sprang ud i iværksættereventyret selv. For nylig landede Dryk en aftale i Kina til en værdi af 70 millioner kroner om året.

“Først så håner de dig. Så ignorerer de dig. Så kigger de på dig. Og så joiner de dig.”

Ordene er Christian Christensens. Han er CEO i Dryk, der sælger plantebaserede drikke, som udleder 70 procent mindre CO2 end komælk, og så er han på en mission for at redde klimaet.

“Shit, hvor frelst,” tænker du nok. Og det er det måske også lidt. Men når Christian Christensen taler, så lytter man.

Han artikulerer og fortæller, som kun en passioneret iværksætter kan det. Og så vil han vise det hele frem. Hovedkontoret, der er placeret det mest idylliske sted ud til vand og en vildtvoksende have. Lagerbygningerne, der kunne være taget ud af en gammel western-film. Stranden, der skrumper ind på grund af klimaforandringer.

Dryks stifter og medejer vil ændre danskernes vaner skridt for skridt. Så langsomt at vi måske slet ikke bemærker det, men hurtigt nok til, at vi kan være med til at bremse klimaforandringerne.

“Vores vigtigste opgave i hverdagen er at gøre det nemmere for forbrugeren at vælge klimabevidst. Hvis vi løfter i flok, kommer vi rigtig, rigtig langt,” mener han.

Fik nej og sagde op

Christian Christensen arbejdede i mange år i en detailvirksomheds innovationsafdeling. Da han forsøgte at få kæden til at udvikle sit eget mærke for plantebaserede drikke og fik nej, sagde han op og kastede sig ud i projektet sammen med sin nu afdøde hustru, Marina.

I mere end to år arbejdede parret på projektet, indtil Dryk endelig var klar til at blive lanceret i foråret sidste år. Og siden er det kun gået én vej. Frem.

Virksomheden har oplevet massiv vækst på over 30 procent om måneden og landede i februar en aftale med det kinesiske marked til en værdi af omkring 70 millioner kroner om året.

“I dag kan man ikke drive en fødevarevirksomhed uden at have et plantebaseret produkt. Så har man ingen fremtid. Og det er jo udfordringen for fødevareindustrien, som i høj grad er animalsk,” siger Christian Christensen.

Mere sukker end i en cola

Spørger man iværksætteren, er dårlige produkter den største trussel mod den grønne omstilling.

“De store fødevarevirksomheder har en interesse i at lave et så billigt produkt som muligt. Men jeg er fra Hjallerup (byen med det berømte krejlermarked af samme navn red.). Jeg ved, at man godt kan snyde nogen en gang i mellem, men man kan ikke snyde alle altid.”

Selv er Dryks produkter så vidt muligt baseret på økologiske råvarer såsom soya, havre og ærter, men da de er tilsat vitaminer og mineraler, er det ikke muligt at blive øko-certificerede.

Komælk vs. plantedrik

  • Det kræver 10 kvadratmeter at producere en liter komælk.
  • På de samme 10 kvadratmeter kan man producere 11 liter plantedrik.
  • På den måde får vi meget mere plads til den vilde natur, som vores økosystem er afhængig af.

Kilde: www.dryk.dk

Men rykker det overhovedet noget, hvis man som familie udskifter komælken?

“Ja, for satan. Skift det, du kan. Lav en firkantet kasse og stil på din altan og vær med til at hæve biodiversiteten. Insekterne skal nok finde det. Og vi har ingen fremtid uden bierne. Hvis de ikke er der, overlever vi ikke. Den måde, man som forbruger kan blive bæredygtig på, er at blive plantebaseret. Hvis vi bare kan få folk til at droppe kød to dage om ugen, så er vi nået langt,” siger Christian Christensen.

Dummebøde på 18.000 kroner

Hvordan ser jeres konkurrenter, der laver mælk, på jer?

“Først så håner de dig. Så ignorerer de dig. Så kigger de på dig. Og så joiner de dig,” lyder svaret prompte.

Men Dryks største forhindring er ikke konkurrenterne. Det er den politiske mur og benspænd, der gør det mere besværligt end attraktivt at starte forretning.

“Der er altid en kamp på Christiansborg om at være så grøn som muligt, men det kniber med initiativerne og beslutninger, der gør det lettere for os som virksomhed at vokse. Og når vi taler den grønne om stilling, er der fandme ikke brug for kompromiser. Der er brug for lederskab,” siger direktøren.

Selv har Dryk oplevet at få det, Christian Christensen kalder en “dummebøde”.

“Da vi lavede vores ærtedrik, skulle vi betale en dummebøde på 18.000 kroner for, at fødevaremyndighederne kunne sende forespørgslen til DTU, som skulle sikkerhedsgodkende den. Vi klagede og fik medhold, men skulle stadig betale. Det kunne jeg simpelthen ikke begribe.”

Fra en lade på Stevns til millionbyer i Kina

  • Dryk blev etableret i foråret 2020 og har tegner og iværksætter Anders Morgenthaler samt designer Camilla Behr med i ejerkredsen.
  • Det er ikke muligt at købe Dryk i supermarkedet, men kan købes på abonnement via virksomhedens hjemmesiden.
  • Dryk leverer blandt andet plantedrikke til Lagkagehuset, Riccos Kaffebarer og Coffee Collective.  
  • Dryk sælges også i Singapore, Filippinerne, Polen, Litauen, Holland, Grækenland, Taiwan og Kina.

Kilde: www.dryk.dk

Footer graphics