I de gode gamle teknologidage — altså for lidt mere end tre år siden — var høretelefoner noget man købte fra firmaer som Sony, Sennheiser, B&O eller måske Beats.
Men i takt med at høretelefonerne er blevet ægte trådløse — altså fuldstændig ledningsfri — og sensorer og chips er skrumpet ind til mikrostørrelse, har techgiganterne set deres snit til at mase sig ind på markedet.
Apple var først med AirPods, der snart har været på hylderne i tre år. Amazon har netop lanceret deres første, de kalder Echo Buds, og Google og Microsoft er lige på trapperne med deres ditto, som henholdvis er døbt Pixel Buds og Surface Buds.
LÆS OGSÅ:
Men hvis man tror, at de altdominerende techfirmaer pludselig har fundet interesse for at levere personlige lydprodukter, så tager man fejl.
De små, trådløse øretelefoner har mere status af mini-computere. Nogle kalder dem ligefrem et første-generations implantat.
Stemmestyring erstatter skærminput
For det helt væsentlige, der adskiller den nye type øretelefoner fra deres forgængere, er, at de er født med sensorer og en digital assistent. Dermed bliver høretelefonerne via den indbyggede stemmestyring en usynlig brugerflade, som i stigende grad erstatter tekstsøgninger og input med fingre, mus og tastatur.
Selvom du måske ikke selv er kommet i gang med at tale til dine dimser endnu, så er stemmen indiskutabelt ved at blive en udbredt måde at søge og betjene sine computere på.
En undersøgelse fra USA i 2018 viste, at 45 procent af amerikanerne brugte en digital assistent dagligt, og stemmestyrede højttalere vokser også voldsomt i udbredelse. I en ny rapport fra Microsoft vurderes det, at 75 procent af alle amerikanske husstande vil have en smart-højttaler i 2020.
Bypass af søgemaskine, apps og styresystem
Særligt for Amazon og Microsoft er der væsentlige grunde til at forsøge at få deres digitale assistenter bredt ud.
Ingen af dem har en mobiltelefon eller et mobilt styresystem, og i særdeleshed Amazon har ingen direkte kontakt til deres brugere, når de er på farten.
Med Alexa integreret i øret kan Amazon nu lede brugeren udenom Googles søgemaskine og i stigende grad gøre det overflødigt at fiske mobilen frem og trykke på skærmen — det uanset om du vil sende en besked, skifte sang på Spotify, eller finde ud af hvornår Danmark spiller EM-kvalifikationskamp mod Irland.
Hvilket økosystem vil du leve i?
Og det er netop hele humlen med techgiganternes nye kærlighed til de trådløse øretelefoner.
Kun de færreste er interesseret i at have mere end én digital assistent i deres liv. Og hvis du — ligesom hundredevis af millioner af mennesker — allerede har valgt at udstyre dit hjem med ultra-billige smarthøjttalere fra Amazon eller Google, så giver det rigtig god mening at bruge den samme assistent, når du ikke er hjemme.
Jo bedre øretelefonerne er integreret med producentens andre produkter og services, jo mere tilbøjelige vil folk være til at låse sig fast i det pågældende firmas økosystem.
Herhjemme er det indtil videre kun Google og Apples assistenter, der taler og forstår dansk. Og man skal da heller ikke gå mange meter ned af en hvilken som helst københavnsk gade for at se, at Apple har haft et runaway hit med AirPods, fordi de netop er dybt integreret med firmaets andre dimser og services, som rigtig mange danskere bruger.
Wearables vokser hastigt
De ægte trådløse høretelefoner er altså både et led i kampen om at låse kunderne fast og om at finde fodfæste i den computeræra, der skal efterfølge mobiltelefonen; en æra, hvor vi ikke i lige så høj grad behøver at røre vores devices for at styre dem, og hvor stemmen, håndbevægelser og fuldt automatiserede systemer i stigende grad vil tage over.
Først og fremmest vil vi få flere og flere såkaldte wearables (computere vi bærer på kroppen) i form af øretelefoner, smart-ure, briller, og sågar ringe med en digital assistent indbygget.
Det er et marked i voldsom vækst og som forbrugerne næste år vil spendere over 50 milliarder dollars på, hvilket også fortæller, hvorfor Google netop har købt fitnesstracker- og smarturs-firmaet FitBit for cirka 14 milliarder kroner.
Desuden ser vi et skub mod det, der kaldes ambient computing — et koncept der dækker over, at computerkraften bliver mere usynlig, men er til stede, når vi skal bruge den.
Her bliver de digitale assistenter mellemmand/kvinde i det hele. Ikke kun i form af stemmestyring, men som den “intelligens” der kender dig og har adgang til dine data, og kan præsentere dem for dig på relevante steder og tidspunkter — som billeder, tekst, grafik og lyd, afhængig af hvilken enhed, du er nærmest.
Ambient computing er for alvor på vej
Google har i sidste måned meldt ud ud, at ambient computing er den fremtid, de arbejder henimod, hvilket både afspejler sig i deres nye hardware og integrerede services.
Firmaet har netop introduceret en radar i sin seneste Pixel-telefon og en ultralydssensor i en ny smarthøjtaler med skærm. Begge typer sensor kan måle, hvor tæt du er på den pågældende enhed, og dermed lyse op med relevant information, når du er i nærheden. Går du længere væk fra højttalerens skærm, vil den endda forstørre teksten, så du bedre kan se, hvad der står. Ambient computing i fuld flor.
Apple er bestemt også med på den galej. I de nyeste iPhones har de introduceret en U1-sensor, som er i stand til meget præcist at måle afstand til andre enheder, der har den samme chip i sig, og Apple Watch har længe kunne låse en Mac-computer op.
Med andre ord begynder computerne at kunne mærke, hvor vi fysisk er i forhold til dem. Og her vil både ure, briller og øretelefoner kunne være med til at udveklse data og identificere os overfor andre computere.
Techgiganterne har altså kastet sig ud i en heftig kamp for at vinde din gunst som førerhund i den computeræra, der kommer efter smartphonen. Og lige nu foregår den kamp blandt andet i dit øre.