moderkage
Foto: PR

Var det noget med en moderkage til kaffen?: Bageri laver lidt speciel kage op til mors dag

Bagerkæden Emmerys har lavet en særlig kage op til mors dag på søndag, som har fået navnet ‘Moderkage’.

Den 8. maj er det mors dag, og i den anledning har Emmerys besluttet sig for at hylde moderskabet med en lidt speciel kage.

En ‘Moderkage’ simpelthen.

Ikke en rigtig moderkage dog. Der er tale om en økologisk citronmåne med lyserød glasur, som er lavet for at skabe opmærksomhed om, at alt for mange af verdens kvinder fortsat dør under graviditet eller i barselssengen.  

Og halvdelen af de 89 kroner, som Moderkagen koster, går derfor også til den internationale NGO, Maternity Foundation, som uddanner og træner jordemødre og hjælper verdens kvinder til sikrere fødsler.

Men det er ikke sikkert, at det lige er dét kunderne tænker på som det første, når de ser Emmerys’ Moderkage i montren. Sådan lyder vurderingen fra Peter Stenbæk, der er brandingekspert og direktør i Heartbeats eget reklamebureau Heartbeats Studio.

“De tager deres kage og gør den klam med det her. Men det er ekstremt svært at få opmærksomhed i dag, fordi alting kæmper om at blive set hele tiden, og der må jeg bare sige, at den her kampagne skiller sig ud. Det er ret modigt,” siger Peter Stenbæk.

“Vi er jo ved at gå til i kager og ‘Den Store Bagedyst’, hvor det nærmest ikke kan blive fint nok og lækkert nok, så det er ret godt set af Emmerys, at de skulle prøve noget andet.”

Ikke genialt

På en skala fra 1-6, hvor ligger vi så med den her kampagne?

“Det er ikke genialt, det er det bare ikke. For så havde det også være lækkert. Jeg synes ikke, det er raffineret nok. Men det er jo med til at starte en samtale og med til at nedbryde tabuer, når man tager det indvortes – et abjekt, som Freud kaldte det – og gør det til noget, man skal spise. Det er en god idé,” siger Peter Stenbæk.

For Emmerys har tanken bag ‘Moderkagen’ da også været at få folk til at stoppe op, siger Maria Fergadis, sortimentansvarlig hos Emmerys.

“Vores idé har har været at finde på noget, der kunne få folk til at stoppe op og finde et navn, der kombinerede kampagnens budskab med kage. På den måde synes jeg, navnet passer godt. Hvis vi bare kaldte den citronkage, havde det været kedeligt. Vi håber ikke, det vil provokere, men jeg er godt klar over, at man ikke tænker “mmm, lækkert”, når man hører navnet.”

Hvad tænker I om, at den kan opfattes som klam?

“Det undrer mig lidt, at moderkagen kan opfattes klam, det er jo den, der skaber liv. Og når man finder ud af, hvorfor den hedder sådan, tror jeg, mange tænker: “Nåh, det er da meget sødt.” Og vi gør det for opmærksomhedens skyld. Selv synes jeg egentlig, at en moderkage er meget smuk – den har skabt os alle sammen og er en del af livet. Men jeg er godt klar over, at nogen tænker “ad”,” siger Maria Fergadis.

Hvilke reaktioner har I fået?

“Vi har fået rigtig meget og god respons. Mest folk, der spørger, hvad det her lige går ud på. Vores medarbejdere får lige en dialog med vores kunder, og vi har en fornemmelse af, at vi også har fået nogle nye gæster på grund af den her kage. Der er også mange virksomheder, som har valgt at støtte kampagnen og købt mange kager til deres events.”

Hvor tilfredse er I med kampagnen?

“Vi er super glade for den, fordi vi synes, det er en vigtig sag. Det har været med sjovt indtil videre, og effekten har været, som vi havde forventet – at man tænker “ad” først, men ser at den faktisk er blevet ret smukt.”

Fakta

Cirka hvert andet minut dør en kvinde i forbindelse med graviditet og fødsel. Hvert sjette sekund lider et spædbarn samme skæbne på verdensplan.

Dødsfaldene sker overvejende i fattige lande i Afrika og Asien. Størstedelen kan forhindres, hvis kvinderne får hjælp fra en uddannet fødselshjælper eller jordemoder.  

Maternity Foundation uddanner sundhedspersonale i lavindkomst lande og områder i Asien og Afrika gennem innovative træningsprogrammer og digitale løsninger, blandt andet den prisvindende Safe Delivery app. App’en er et digitalt værktøj for jordemødre og er i dag downloaded over 300.000 gange

Kilde: Maternity Foundation


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics