I næsten 10 år har ‘So ein Ding’ åbnet danskernes øjne for, hvad nutidens og fremtidens teknologi er, og hvad den fører med sig. Gang på gang er vi seere blevet blæst omkuld af, hvad de små og store ”dimser” og ”dippedutter” kan udrette af mirakler og katastrofer. Gennem begejstrede og kritiske reportager, nyheder og tests har vi mødt en tech-verden, der paradoksalt nok kun bliver vildere, men samtidig mere brugbar for hver dag der går. Vi har lært at sætte klistermærker over vores webcams, råbe ad uærlige fabrikanter, fået ristet plattenslagere og lært at Facebook ikke har skyggen af kundeservice.
Fremfor alt er vi blevet fascineret af og forelsket i den fagre nye verden. Det har også klædt ‘So ein Ding’ og deres funktion, at de i årenes løb har skiftet fokus fra at anmelde til i højere grad at anlægge et bredt og tematisk i samfundsperspektiv på den teknologiske udvikling.
Tak for det.
Den netop afsluttede og allersidste sæson på DR bød på et møde med fremtidens supermarkeder, flyvende taxaerdroner og selvkørende biler. Mest skræmmende blev vi klogere på falske videoer, de såkaldte ’deep fakes’, der med tiden vil lægge et seriøst pres på troværdig journalistik og måske destabilisere det politiske klima i en hidtil utænkelig grad. Og så giver det selvfølgelig en helt ny dimension til scam mails eller afpresningsmails, for med en falsk video i hånden – det vil sige en rigtig video af dig, der siger rigtige ting, du selvfølgelig ikke har sagt – så har vi en gigantisk udfordring i forhold til, hvad der er virkeligt og ikke virkeligt.
LÆS OGSÅ:
Forskellen mellem fakta og fiktion bliver ikke-eksisterende. Og selv om man før programmet måske allerede havde stiftet bekendtskab med falske videoer, gjorde ‘So ein Ding’ på fornemmeste vis problemets voldsomme dimensioner klart ved at bruge den nødvendige tid på at forklare perspektiverne.
Det er et absolut faktum, at udviklingen går pissestærkt. Det er også et faktum, at den er svær at danne sig et overblik over. Vi lever i den teknologiske tidsalder, og skønt det er vigtigt at forstå den, er vi omgivet af en uoverskuelig jungle af hackere, hardware og kunstig intelligens, hvor man let farer vild.
Heldigvis har DR2 med ‘So ein Ding’-redaktionen, og ikke mindst vært Nikolaj Sonne, slået den ufremkommelige jungle ned, så vi i stedet kan se den spændende og til tider skræmmende udsigt, uanset om man er nørd eller total uteknisk anlagt. Skulle man være i tvivl om, hvordan man skulle begribe og forholde sig til den højteknologiske og digitaliserede verden, vi lever i, har ‘So ein Ding’ gjort tvivlen til skamme.
Entusiastisk og skeptisk
‘So ein Ding’-redaktionen har taget os i hånden og vist os rundt mellem alle skovens robotdyr, mikrochips og mørke algoritme-grotter, mens overvågningen bragede derudad (det gør den i øvrigt stadig). På tæt hold har programmet dokumenteret menneskets vanvittige rejse ind i den virtuelle virkelighed, som skridt for skridt udvisker og i yderste tilfælde erstatter den fysiske.
Og med en formidlingsevne langt ud over det sædvanlige, kombineret med en exceptionel relevant brug af fjernsynsformatets visuelle egenskab, gjorde ‘So ein Ding’ denne dokumentation unik og særlig beskyttelsesværdig. Vi mødte en lige dele entusiastisk og skeptisk tech-journalist, der utrætteligt og gavmildt delte ud af sin passion og store viden. At miste dette program er et stort tab for alle os almindelige IRL-dødelige og vores mulighed for at følge med i en verden, der aldrig før har været så udskifteligt, omskiftelig og uigennemsigtig.
LÆS OGSÅ:
DR har, som led i store besparelser, besluttet, at ‘So ein Ding’ ikke skal fortsætte. Det kan være svært at se, hvordan ny teknologisk udvikling fremadrettet skal forklares for os uden Nikolaj Sonne på skærmen, og jeg kan ikke få øje på andre steder i public service-porteføljen, hvor man dækker tech-stoffet så kompetent. Det er et tab, og det er tvivlsomt, om man i DR’s videnskabs- og teknologiformidling igen finder en formidler, der kan tale med både høj og lav, men vigtigst af alt i øjenhøjde, til danskerne om den komplekse nye verden.
Hvad gør DR nu? Hvad gør VI nu? Sikkert er det, at kommercialisering præger teknologibranchen, hvor man gerne vil sælge, være vildest og helst også hurtigst – og gerne (uden du ved det) lære dig at kende i processen. Det er en branche, hvor man nemt kan blive forført med alle de spændende og gratis ting, man får stillet til rådighed. Derfor er en upartisk og ikke-kommerciel dækning alfa og omega, og den risikerer vi at sætte på spil. Da vores liv indebærer teknologisk indblanding fra start til slut, er det afgørende, at vi har en uvildig formidling. Med forvægt på det første var ‘So ein Ding’ folkeoplysning på en underholdende måde og burde udgøre kernen af public service.
Så her en gravøl for ‘So ein Ding’ fra alle os, der har følt os guidet, oplyst og underholdt. Vi kommer selv til at prøve at møve os videre frem i tech-junglen – måske med YouTube-kanaler og tech-forummer, hvem ved – men det bliver uden det samme overblik, uden gakkelak-priser og tech-afsløringer. I vil blive savnet. Rigtig meget.