Amsterdam er på mange måder en by, der minder om København, når det gælder størrelse, mentalitet og stemning, og nu har den hollandske hovedstad fundet på en idé så smart, at den allerede er kommet til København.
Det er kulturcentret Mediamatic som har udviklet nogle små, transparante glashuse – meget lig med drivhuse – som restauranter kan bruge til at placere de gæster i, som stadigvæk er nervøse over smittefare.
Og nu har madvirksomheden Meyers i samarbejde med Juliana Drivhuse udviklet den samme type spisehuse, som Meyers har placeret foran sin Deli på Gl. Kongevej og foran caféen og restauranten Ofelia i Skuespilhuset ved havnefronten.
”Selvom mange restauranter er begyndt at åbne igen, heriblandt flere af vore egne, har vi haft lyst til at lege lidt med konventionerne. Det store spørgsmål efter coronakrisen er, om vi bare skal lave ’business as usual’? Indtil vi finder svaret, prøver vi kræfter med anderledes madoplevelser, som taler direkte ind i sin tid,” siger forretningschef for Meyers Venues, Marie Egede i en pressemeddelelse.
De små huse i glas bliver produceret af den danske fabrikant Juliana Drivhuse.
”Vi har igennem mange år set en udvikling, hvor drivhusets funktionalitet er bredt ud til andre formål end blot dyrkning af tomater og agurker. Det er fantastisk at se, hvordan drivhuset nu kan fungere som en restaurant,” siger Nikolaj Stærmose, der er ejer og tredje generation hos Juliana Drivhuse, i pressemeddelelsen.
I de små glashuse foran Meyers Deli vil det madmæssigt være, som det plejer, når husene åbner på fredag. Men på Ophelia bliver det en smule mere vildt, når den tidligere køkkenchef på Kadeau-lillesøsteren Roxie, Annika Madsen, laver 5-retters menu til frokost og 6-retters menu aften – til henholdvis 395 og 595 kroner.
”Hvis ikke vi bruger de seneste måneders krise som et afsæt til at tænke over at spise mere lokalt og sæsonnært, er vi selv med til at kaste en altødelæggende sten mod det glashus, vi alle sammen skal bo og spise i fremover,” siger Anika Madsen.