Foto: David Rohde Hennings

Nethandel-boss: “Coronakrisen vil ændre hele måden, vi handler på nettet i fremtiden”

Selvom coronavirus pludselig er blevet en bombe under dansk økonomi, er der nogle sektorer, der boomer. Det gælder især salget af mad og dagligvarer på nettet.

Hvad betyder coronakrisen for den danske nethandel? Det giver Niels Ralund, der er direktør i FDIH – Foreningen for Dansk Internet Handel – her sit bud på.

Hvad betyder coronavirus for nethandlen i Danmark?

”Jeg tror, at coronakrisen vil give handlen af dagligvarer på nettet et gennembrud i Danmark. Det er på en dybt ulykkelig baggrund, men f.eks. har især Nemlig.com oplevet omsætningsrekorder. De tordner derudaf.”

Hvad køber danskerne lige nu?

”Folk er gået i skaffe-mode, hvor de især hamstrer bleer, sutter, tomater, pasta og basale fødevarer. Jeg tror, at coronavirusset vil ændre hele måden, vi handler på nettet i fremtiden, og at vi fremover for alvor begynder at købe dagligvarer online.”

Hvilke sektorer sælger flere varer?

”Online-salget går også godt for apotekerne og Matas, som f.eks. sælger mange vådservietter og flasker med håndsprit i denne periode.”

Hvem taber især på coronakrisen?

”Nogle kategorier står helt stille, f.eks. salget af tøj, forbrugsgoder og billetter til koncerter og rejser. Ingen har lyst til at shoppe eller rejse nu, hverken i fysiske butikker eller på nettet. Flere danske firmaer kan heller ikke få deres leverancer fra Kina og kan derfor heller ikke producere deres varer, så det rammer dem desværre dobbelt.”

Footer graphics