trængsel biler trafik
Foto: Københavns Kommune / Ursula Bach

Ditte Giese: Tør politikerne ikke snart genåbne debatten om en betalingsring omkring København?

Hvorfor skal det være nemmere at køre i bil ind til København for pendlerne? Hvis vi vil gøre noget effektivt mod bilkøer, støj og luftforurening, skal vi da hellere gøre det sværere og dyrere at pendle i bil.

Sikke dog et mageløst flot orkestreret spin, der kom fra transportminister Benny Engelbrecht (S) og hans trafikplan i sidste uge! Regeringen lancerede nemlig den sorteste trafikpakke siden V-LA-K-regeringen med Dansk Folkeparti på heppekor. Vi taler kæmpe motorveje og et bjerg af asfalt rullet henover den lille ø Egholm i Limfjorden på bekostning af fugleliv og landbrug. Okay, der var også en lille sjat penge til offentlig transport, men ikke noget der sådan rigtig battede. Det var et soleklart fremstød til fordel for privatbilismen.

Det ville da være dejligt at komme hurtigere til Kalundborg eller Hillerød, men der hvor luftforureningen er værst – i Hovedstaden og andre store byer – er det vildeste forslag til biltrafikken at holde bilfri søndage. Bilfri søndag dufter af de nuttede 70’ere og af et mod til at træffe nogle af de besværlige og upopulære beslutninger, som den presserende klimakrise afkræver af vores ledere. Jeg gik sgu også selv i fælden og tænkte: Nej, hvor originalt!

Bilfri tweet

Men det var selvfølgelig bare spin. “Bilfri søndag” bliver aldrig gennemført og har ingen gang på jord og ville i øvrigt ikke ændre noget, da det er pendlerne, vi skal have rykket, ikke beboerne. Så hvor er det ærgerligt at få os allesammen til at skændes om, hvorvidt der må være biler i Indre By i København, og hvordan man så kommer hjem fra sommerhuset om søndagen i stedet for at kigge på det store perspektiv. Nemlig at regeringen sylter den grønne omstilling af transportsektoren, som vi så det i december 2020 med den uambitiøse aftale om elbiler. For bedre og bredere motorveje fører naturligvis til flere biler og mere trafik, men af den klimatunge slags, eftersom at regeringen ikke satsede mere og hurtigere på elbiler og ladestandere til dem.

“Bilfri søndag” er derfor symbolpolitik og intet andet. Havde det endelig været en ægte plan, så kunne vi sige, at det kun var fossil- og hybridbiler, der skulle holde stille i de store byer om søndagen, mens elbilerne frit kunne trille videre. Men skal Danmark nå målsætningen om en 70 procents reduktion af Danmarks udledning af CO2 i 2030, så skal der altså trykkes på speederen, ikke kun satses på at begrænse ny CO2-udledning, hvor kritikerne i øvrigt fremhæver, at der ikke er styr på CO2-udledningen i anlægsfasen i planen.

Derimod bliver det nemmere for alle dem, der bor udenfor København at køre på ringveje og motorveje ind og ud ad hovedstaden, ose løs, og så hjem igen til egen matrikel. Det er en helt utrolig dårlig idé. For københavnerne. Vi skal hellere gøre det så dyrt og besværligt som muligt for folk at besøge os i bil. Rigtig meget af den luftforurening, som koster tusinder livet årligt, stammer fra pendlerne. Der skal med andre ord satses på offentlig transport, der skal være pålidelig, grøn og billig. Den skal være et reelt alternativ til bilen.

Det kunne man hjælpe på vej ved at indføre en betalings- eller trængselsring omkring indfaldsvejene til København, sådan at man stopper tilstrømningen af bilister fra Køge, Helsingør, Roskilde, Farum, Greve og så videre, der kører til og fra arbejde i København i deres bil og efterlader hovedstaden trafikalt udfordret, forurenet og blottet for parkeringspladser. Det var i øvrigt ganske tydeligt under den første Corona-nedlukning, at der pludselig nærmest ingen biltrafik var mere og samtidig masser af parkeringspladser til beboerne i hverdagene.

I den store manøvre med at omlægge vores transportsektor til mere grønne alternativer er det derfor helt på sin plads at straffe bilpendlerne økonomisk for at fravælge offentligt transport og køre bil til arbejde. 180.000 pendler hver dag til job eller studie i København, og bilisterne spilder mindst 130.000 timer på at holde i kø, ifølge Trængselskommissionen. Det er dyrt for samfundet. Og der er gjort meget for at få københavnerne til at droppe bilen – ensretning, dyr parkering, nedlægning af parkeringspladser, dyrere beboerlicens, og det er rigtigt set, at presser vi københavnere, og folk fra forstæderne, over på cyklen, vinder vi både på den grønne konto, på luft- og lydgener og på folkesundheden, fordi det er utroligt meget sundere at cykle eller gå til arbejde. Også selvom det kun er til og fra togstationen.

Men ingen tør gør noget ved pendlerne, der ofte sidder en enkelt person i hver sin bil og fylder på vejene. Men hvorfor ikke straffe dem økonomisk? Få dem til at betale for deres dårlige vaner eller skifte til tog eller flere hjemmearbejdsdage – i stedet for kun at gøre bilproblemet i København til et beboerproblem. Københavnerne har i øvrigt færrest biler på landsgennemsnit, og selvom københavnerne i disse år desværre får flere biler, er bilen for mange noget, man mest bruger i weekenden, til ferier eller på en IKEA-tur. Der er naturligvis også københavnere, der pendler ud af byen, men de vil også blive ramt af en betalingsring eller en anden form for roadpricing ved indfaldsvejene.

Sidst vi talte seriøst om en betalingsring som værn mod den kaotiske myldretids-bilisme ind i København var i 2012, og dengang turde S ikke stå fast. Det er nemlig en tabersag at straffe bilisterne. For er der to grupper af danskere, som ingen politikere tør genere, så er det boligejerne og bilisterne. De skal altid forgyldes med nye fradrag og nye veje. Derfor er en betalingsring ikke en del af regeringens trafikudspil, selvom København gerne vil markedsføre sig som grøn storby. Man indfører i øvrigt betalingsringe omkring storbyer mange steder i udlandet i disse år, for eksempel London, Manhattan, Singapore, Oslo og Stockholm.

I Danmark er politikerne dog meget bange for, at en betalingsring vil ramme de lavestlønnede omegnsfamilier hårdest, men det er jo netop derfor, at den offentlige transport skal være billigere og udbygges, så en frisør, der bor i Næstved, naturligvis lader bilen stå og tager toget til arbejde. Jeg mener, at tiden er ved at være moden til, at vi regulerer os hen imod en mere grøn livsstil.

For hvis vi vil noget andet med vores land end tung trafik, luftforurening, bilkøer og CO2-udledning, så kræver det upopulære beslutninger. Medmindre man som regeringen venter på pludselige innovative mirakler, der ordner klimaproblemet for os. Eller bare skubber lorten til næste regering og næste generation.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics