viggo elbil
Foto: Viggo

Viggo gider ikke vente mere: Nu opsætter de markedets hurtigste lynladere til elbiler i København og Aarhus

Taxaselskabet Viggo, som udelukkende kører i elbiler, oplever trængsel ved ladestanderne og opstiller nu deres egne. Politisk er man kommet sent ud af starthullerne, siger direktøren.

Lige for tiden er der ventetid ved de hurtige ladestandere til elbiler i København og Aarhus. Og det er til stor frustration for især de taxachauffører, der har brug for en kvik opladning, inden de kan fortsætte arbejdet. Tid er som bekendt penge, når vi taler taxakørsel.

Men i 2021 kan både private elbilejere og taxachauffører i København og Aarhus se frem til at få ladet deres biler op lidt hurtigere. Faktisk lynhurtigt.

Det danske taxaselskab Viggo opsætter nemlig otte af markedets hurtigste lynladere med i alt 16 udtag på tre forskellige steder i byerne – tilgængelig for alle. Dermed bliver det fremover muligt at lade sin bil op på under en halv time.

Lynladerne, hvis konkrete placering stadig ikke er faldet på plads, vil kunne lade en Tesla Model 3 op til omkring 80 procent på 20-30 minutter – til stor forskel fra de eksisterende ladere i og omkring København, som typisk tager over halvanden time om at oplade 80 procent.

En win-win

“Det er win-win for vores chauffører, private elbilister og da også for Viggo som virksomhed,” siger Kenneth Herschel, CEO og medstifter i Viggo, der har fået støtte til projektet via en pulje fra Transport- og Boligministeriet.

“Man kan godt sige, at vi er trætte af, at der er så få standere til rådighed lige nu, men vi har også valgt at sige, at vi hellere vil være en del af løsningen end en del af problemet.”

Har man politisk sovet i timen med hensyn til etablering af hurtigladere?

“Jeg tror, man er kommet for sent ud af starthullerne, men omvendt har man også besluttet at støtte det her, og regeringen har samlet investeret 50 millioner kroner i at få ladestandere ud. Så man kan godt beskylde dem for at have sovet i timen, men det ville være forkert at slå dem i hovedet med den kritik, for nu har de gjort noget,” siger Kenneth Herschel.

Hvorfor etablerer I ikke 20 eller 50 lynladere med det samme?

“Hardwaren alene koster en halv million, og derudover er der store udgifter forbundet med etableringen, så det vil sige, at det er en kæmpe investering. Vi er landet på otte til at starte med, og vores investering forventes at komme til at ligge i omegnen af 15 millioner.”

Viggos nul-emissionsbiler bestilles via deres app, som beregner en fast pris, inden bilen kommer og henter dig. Foto: Viggo

Flere på vej

Kenneth Herschel forventer dog, at Viggo med tiden vil opsætte flere lynladere i takt med at der kommer flere elbiler i byerne. Foreløbig vil de otte standere formentlig være nok til at løse det aktuelle flaskehals-problem.

Udover Vejdirektoratets støtte på op mod 3,19 millioner kroner bliver projektet realiseret i samarbejde med Merkur Andelskasse, ladeoperatøren Spirii og energiselskabet Aura Energi, som vil levere strøm fra danske vindmøller.

Om projektet

  • Viggos lynopladning kan ikke kun bruges af Viggos egne chauffører, men også af private elbilister, andre taxiselskaber eller selvstændige erhvervsdrivende.
  • Der bliver i alt opstillet 8 x 300kW lynladere, svarende til 16 udtag af 150kW. 
  • De endelige lokationer samt prissætningen vil blive offentliggjort i løbet af første kvartal 2021 – og ladestanderne forventes opsat umiddelbart derefter
  • Viggo forventer at sende over 2,4 mio. kW gennem deres ladere i løbet af 2021.

Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics