Illustration: Shutterstock

Sammenhold under coronakrisen: Nu kommer modebranchen med ekstra hjælp til virksomheder og designere

Mange små modevirksomheder bløder røde tal i disse dage. Men nu kommer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil med en hjælpepakke.

Design- og modevirksomheder har det svært i øjeblikket, og siden coronavirusset brød ud i Kina har særligt modevirksomhederne været under pres. Først kunne kunne de ikke få produceret deres varer, fordi Kina er branchens største produktionsland, og nu rammes de danske mode- og tekstilvirksomheder igen på grund af coronavirussets hastige udbredelse i Europa.

For at komme modevirksomhederne til hjælp har brancheorganisationen Dansk mode & Textil sammensat en hjælpepakke, der skal gøre livet lidt lettere for virksomhederne.

Mode- og tekstileksporten udgør nemlig 45 milliarder kroner af Danmarks eksport til udlandet og er derfor et af vores vigtigste eksporterhverv.

”I løbet af de seneste 20 år er mode- og tekstiler blevet nogle af Danmarks vigtigste eksportvarer. Med den aktuelle tilstand er der en reel risiko for, at branchen bliver sat så alvorligt tilbage, at en af nyere tids største eksportsucceser er i fare,” siger Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil.

Han glæder sig over de tiltag, regeringen allerede har taget for at sikre erhvervsliv og arbejdspladser, men efterlyser samtidig flere initiativer, som kan hjælpe et presset erhvervsliv og navnlig de små- og mellemstore virksomheder.

Helt konkret foreslår DM&T, at det midlertidigt bliver muligt at tilbagetage varer leveret på kredit, og at udlejere af butikslokaler pålægges at give nedslag i eller afkald på huslejen i en periode.

”Vores medlemsvirksomheder, som er leverandører til detailhandlen, bliver i stor stil mødt med krav om annullering af ordrer fra tøjbutikkerne. Det efterlader modevirksomhederne i et dilemma: De kan godtage annulleringen uden reel mulighed for at sælge varerne til anden side, eller de kan tage chancen og levere varerne uden at vide, om butikken nægter at betale eller går konkurs i mellemtiden,” siger Thomas Klausen.

Et andet initiativ går ud på, at organisationen giver nedslag i medlemskontingentet i 2. og 3. kvartal 2020. Det betyder, at medlemsvirksomhederne dermed ikke skal betale det grundkontingent, som normalt er på 5.375 kroner per kvartal.

“Vores medlemmer er vanvittig pressede på alle fronter med denne virus. De er simpelthen i likviditetsproblemer helt op til halsen. Så skal det ikke være deres regninger til os, der giver dem problemer – tværtimod. Vi skal jo som branche- og arbejdsgiverorganisation netop være her for dem i de svære tider, hvor de har brug for hjælp,” siger han.

Et andet og meget håndgribeligt problem er, at designerne i karantæneperioden ikke har adgang til det trendmateriale, de kun kan arbejde med på Dansk Mode & Textils kontorer i Herning og Købenavn. Fordi materialet er så eksklusivt og kostbart, må det ikke fjernes fra trendstudierne, og designerne kan derfor ikke arbejde på deres kommende kollektioner – hvilket kan betyde forsinkelser og dermed yderligere økonomiske udfordringer.

Løsningen er derfor at give medlemmerne gratis adgang til det svenske trendbureau Fashion Snoops, så man i 14 dage kan sidde hjemmefra og havde online adgang til det dyre trendmateriale, som de færreste modevirksomheder selv har råd til at købe.

Ingen kan overskue fremtiden

En af de virksomheder, som tager imod brancheorganisationens hjælp med åbne arme, er det Ikast-baserede firma, Redefined Fashion, som står bag seks forskellige mærker.

“Vores største udfordring lige nu er, at vi umuligt kan forudse konsekvenserne på lang sigt. Vi ved, at vi skal lave løsninger for de kommende uger, hvor vi alle kan leve med at køre på ”lavt blus”. Men de langsigtede konsekvenser kan vi kun gisne om. Og man bliver hurtigt lidt farvet af den pessimisme, vi møder fra alle vores eksportmarkeder, hvor vi løbende er i dialog med vores lokale agenter. Vi bliver væltet omkuld af mails fra kunder, der ønsker at annullere ordrer, ønsker varestop og som varsler manglende evne til at betale deres regninger. Det er selvsagt svært at gøre andet end at tilbyde fleksibilitet og dialog omkring individuelle løsninger med vores kunder,” siger ejer, Irena Riberholt Jørgensen, der forklarer, at situationen i øjeblikket ændrer sig fra time til time.

“At vores brancheforening reagerer så prompte er et godt og stærkt signal. For os er hjælpepakken fra DM&T et tydeligt signal om, at man har forstået vigtigheden af, at vi alle skal bidrage til at holde hjulene i gang. Det kan virke som små, ikke afgørende besparelser og håndsrækninger, men lige nu tæller alt. Det giver tryghed i planlægningen af indsatsområderne og sikrer, at vi har de korrekte fortolkninger af lovgivningen. Så vi har kun stor ros tilovers for deres håndtering af Corona krisen på vegne af alle os medlemmer,” siger hun. 

Find mere om
Footer graphics