Foto: PR

Do’s & dont’s med et Wolt-bud: “Sommetider har jeg cyklet i regn og modvind op ad stejle bakker, og så gør en irritable kommentar som “Det tog godt nok lang tid” bare sidestikket, de tilsyrede ben og det våde tøj meget værre”

Under lockdown ser takeaway-stederne kronede dage – særligt dem med udlevering. Men hvordan kan vi gøre arbejdet lidt nemmere for de nye ’hverdagens helte’, der cykler byen tynd og bringer mad til den hjemme-isolerede? Vi har spurgt et Wolt-bud.

Do’s

Smil – også gennem mundbindet

“Det lyder måske banalt, men det aller vigtigste man som kunde kan gøre, er at smile og være venlig. En sur mine gør timerne på cyklen og spurten op og ned ad trapperne meget længere. Smilet gør dem kortere og smitter – på den gode måde!”

Giv lyd

“Den generelle smittefrygt kan bestemt mærkes i forbindelse med leveringen af mad. Nogle kunder er bange for, at vi ikke blot kommer med mad, men også med covid-19. De holder derfor ofte døren lukket, indtil vi er gået, hvilket i virkeligheden er rigtigt fint. Men for at vi ikke skal blive nervøse for at være gået forkert, må man meget gerne give lyd, så vi er sikre på, at maden er leveret korrekt.”

Rate os

“Inde i bestillingsappen kan man efter leveringen rate sit Wolt-bud. Hvis man har haft en god oplevelse, er det skønt med en bedømmelse og et par venlige ord. Det kan være medvirkende til at holde leveringsgejsten høj.”

Giv gerne drikkepenge 

“Der er ikke kutyme for at give drikkepenge i Danmark – hvilket giver god mening, da de fleste modtager en udmærket løn. Men et Wolt-bud finansierer selv sit eget køretøj. Hvis min cykel går i stykker eller bliver stjålet, skal jeg have penge op af egen lomme – og det kan let blive en dyr fornøjelse. Derfor tilbyder appen faktisk, at den bestillende kan give Wolt-buddet drikkepenge, som så kan gå til vedligeholdelse af transportmidlet.”

Wolt

Wolt er en international virksomhed, der siden 2017 har bragt mad ud i nogle af Danmarks største byer. Maden leveres af selvstændige kurérer, der booker sig ind på valgfrie vagter, hvorfor de selv bestemmer, hvor meget de vil arbejde. Denne fleksibilitet har de seneste år trukket et hav af lyseblå bude til Wolts danske afdeling. Alene i februar måned 2021 var der 3.500 aktive kurérer på platformen. Men de forholdsvis frie rammer betyder, at virksomheden ikke bærer noget ansvar for dem. Budenes løn regnes pr. levering, men gennemsnitsbetalingen er 175 kr. i timen.

Vores Wolt-bud er 30-årig Teklu Tvermose, der det sidste halvandet år har bragt mad til sultne århusianere. Kend ham på den fede elcykel.

Dont’s

Don’t shoot the messenger 

“Lad for alt i verden vær med at blive sur på udbringeren af maden. Det er helt forståeligt, at det er frustrerende, hvis bestillingen er forsinket, men det er meget sjældent buddets skyld. Sommetider har jeg cyklet i regn og modvind op ad stejle bakker, og så gør en irritabel kommentar som “Det tog godt nok lang tid” bare sidestikket, de tilsyrede ben og det våde tøj meget værre. Tro mig – vi gør alt, hvad vi kan for at levere maden hurtigst muligt!”

Lad nu vær med at tage andres mad

“I denne tid er der jo afsindigt mange, der bestiller mad hjem til. Vi kan derfor være flere Wolt-bude sendt ud til den samme adresse, hvis det eksempelvis er et lejlighedskompleks eller et kollegie. Her går kunden tit buddet i møde, så der kan let ske forvirring og mad-byt, hvis kunden ikke er opmærksom, på hvilket navn, der står på den synlige bestillingsseddel. Endnu værre er, hvis buddet ved en fejl kommer til at banke på den forkerte dør og nogle, der slet ikke har bestilt mad, tager imod. Det er bare suverænt dårlig stil.”

Forkerte oplysninger

“Noget af det vigtigste er at have opgivet de rette informationer. Hvis man er flyttet eller bestiller mad hjem til en anden, skal man ikke glemme at rette det til i bestillingen. Ellers risikerer vi bare unødvendigt ømme ben, og kold og forsinket mad.”

Glem ikke corona

“Selvom man er hjemme, skal man ikke glemme de generelle corona-regler. Vi gør utroligt meget ud af at tage hensyn – vi bærer mundbind, handsker, træder en meter tilbage inden døren åbnes og laver kontaktfri levering ved at stille maden på gulvet. Glem derfor ikke, at vi også ønsker at passe på os selv og alle de kunder vi bringer ud til.”


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics