go zebra billede
Foto: Go Zebra

Iværksætteri i børnehøjde: Der er et ’åbent vindue’ ved de 10-12 år

Iværksætteri kan give børn en følelse af handlekraft i en verden fyldt af udfordringer. Og det kan være et sjovt, kreativt afbræk fra hverdagen, der klæder børnene på med vigtige kompetencer til det 21. århundrede, mener Nana Christiansen, der har skabt Go Zebra.

Med en generation af klimaangste børn og unge, kan de fleste forældre måske genkende bekymringen om, hvilken verden vi efterlader vores børn. Formentlig er det én, hvor klimakrisen er noget, vi er nødt til at handle på og ikke kun snakke om. Men hvordan klæder man bedst muligt sine børn på til en verden, hvor klimaforandringer og migrationskriser er en daglig realitet? Det spurgte Nana Christiansen sig selv om, da hun for et par år siden blev mor. Og hendes svar var iværksætteri. I 2019 stiftede hun derfor non-profit foreningen Go Zebra med fire andre personer med baggrund indenfor design, innovation, læring og undervisning.

“I den her tid, hvor børn bliver tudet ørerne fulde af klimaforandringer, kan det give børnene problemer som blandt andet klimaangst. Så jeg ville gerne vende det lidt om og sige, “du skal ikke ud og redde verden, men du skal vide, at du kan påvirke den i dine små daglige handlinger – du behøver ikke kun stå og se på”. Og det kan iværksætteri hjælpe dem med at indse.”

Børnevenligt, kreativt univers

De fleste associerer måske iværksætteri med hurtige penge, vanvittige arbejdstider og en tur i løvens hule. Men for Nana Christiansen er essensen af iværksætteri faktisk meget børnevenlig. Det handler nemlig om at være nysgerrig og turde fejle.

“Voksne har en tendens til at tænke mere over, om det nu er realistisk og holder sig generelt mere indenfor boksen. Det ligger bare mere naturligt til børn at være nysgerrige og undre sig. Derfor er vores filosofi, at i stedet for at prøve at aflære voksne de her tankemønstre, så kan vi lige så godt starte tidligt med at fastholde børnenes mindset, så de bliver ved med at opdage og være nysgerrige.”

Hvad er iværksætteri for børn?

Go Zebra afholder både camps og akademier for børn i alderen 10-13. Akademierne strækker sig typisk over en periode på syv uger, hvor børnene kommer én gang om ugen, mens camps typisk afholdes i ferier, som et intensiveret program over en-to dage. På trods af de nuværende restriktioner, er det stadig muligt at tilmelde sine børn akademiet, som blot er rykket over i et online-univers.

Det koster 250 kr. for et forløb på et af Go Zebras akademier.

Til Go Zebra bliver børnene introduceret til et problem fra den virkelige verden, som de skal forsøge at løse.

“I iværksætteri-metoden er der ikke en nogen forskel fra børn til voksne. Men det er vigtigt at sige, at det er ikke undervisning. Ligesom du kan gå til fodbold og spejder, kan du også gå til iværksætteri i fritiden. Det betyder også, at vores tilgang består af meget legende læring,” fortæller founder Nana Christiansen.

Udover at opfordre børnene til at dyrke deres nysgerrighed og kreativitet, handler iværksætteri for Nana Christiansen også om at give børnene en følelse af handlekraft. Derfor går hun meget op i, at de problemer, børnene skal forsøge at løse, har rod i virkeligheden.

“Vi tager børnene med ud på en fiktiv ø, hvor de bliver sat overfor en mission, de skal løse. Og det er her, vi introducerer verdensmålene for børnene, for når nu vi vil lære børnene om iværksætteri og lære dem at gå fra idé til handling, kan vi lige så godt tage udgangspunkt i virkelige problemer fremfor pseudo-problemer. Og så lærer de også noget om omverdenen,” fortæller hun.

Generelt er forhåbningen for Go Zebra, at iværksættermetoden kan lære børnene om omverdenen, lære dem at handle på mulige problemer og måske endda få dem til at genbesøge verden af iværksætteri igen senere i livet.

“Set ud fra et samfundsperspektiv er vi nødt til at introducere det for dem tidligt, hvis vi vil have flere iværksættere i Danmark. Man snakker meget om, at der er et ’åbent vindue’, fra børnene er 10 til 12 år, hvor kreativitetskurven stadig ikke er knækket, og hvor deres evne til at undre sig er størst. Og det handler jo bare om at aktivere det, når kreativiteten er højest,” siger hun og uddyber:

“Men i virkeligheden handler det også om at klæde børnene på til det 21. århundredes kompetencer. Det handler ikke om, at alle skal ud at starte egen virksomhed, men om at give dem nogle kompetencer de kan bruge videre i deres liv.”


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Find mere om
Footer graphics