Facebook
Foto: Thought Catalog/ Unsplash

How to: Sådan slipper du for reklamer på Facebook og Instagram på 2 minutter

Er du træt af at være Facebooks produkt, så blokér reklamerne. Det koster kun 17 kroner, og så får du endda flere fordele med i købet. 

“Hvis servicen er gratis, er det dig, der er produktet”.

Du har nok hørt den før, men det bliver det ikke mindre sandt af. For betaler du ikke med kontanter i den digitale verden, så betaler du med dine data.

De ukronede verdensmestre i denne form for datahandel er Facebook. Og selvom firmaet det seneste år er gået fra skandale til skandale, kunne den sociale mediemastodont i sidste måned ikke desto mindre fremvise endnu et rekordregnskab med vækst i brugerantal og indtægter.

Med andre ord, så kan Facebook stort set gøre, hvad der passer dem, uden at det koster dem noget som helst på hverken pengepungen eller popularitetskontoen.

Hvis du, som en af de få, har stamina nok til at sige bye bye Facebook, så hænger du sikkert alligevel fast i firmaets sociale spændetrøje enten i form af Messenger eller Instagram.

Men hvad gør man så, hvis man gerne vil kunne dele sit eget liv og samtidig følge med i andres uden at være Zuckerbergs hund? Tja, det eneste man rigtig kan gøre er at blokere for reklamerne, som i det mindste kan give en bedre brugeroplevelse og en følelse af ikke at blive udnyttet helt så meget.

1. Køb en venlig app

Og hvordan gør man så det, spørger du sikkert?

Den mest simple løsning er at købe appen Friendly, som både kommer til iPhone, iPad og Android.

Betalingsversionen, der kan blokere reklamer, koster 17 kroner, men udover at eliminere annoncer giver den en række andre fordele.

Først og fremmest kan du have Facebook, Messenger og Instagram samlet i én app, og du er ikke begrænset af kun at have en konto på hvert medie.  Du skifter simpelthen bare mellem dine profiler inde i appen.

2. Facebook med flere muligheder

Med Friendly kan du nemt downloade billeder og videoer fra Facebook til din telefon, og du kan beskytte dine konti med TouchID og FaceID eller sætte Facebook i night mode, som skifter brugerfladen til at være sort.

Du kan selv vælge, om din tidslinje skal sorteres efter nyeste opslag, tophistorier eller nærmeste venner, og du kan vælge, at alle links du trykker på åbner i din browser i stedet for inde i appen.

Desuden bor Messenger som et ikon i bunden af brugerfladen, sådan som den plejede at gøre på Facebook før. Messenger i Friendly kan dog kun bruges til at skrive beskeder med og ikke til at foretage lyd og videoopkald.

3. Instagram-billeder i fuld størrelse 

På Instagram slipper du ligeledes for de reklamer, der efterhånden optræder efter hvert tredje eller fjerde billede, og flere af de ovennævnte muligheder, som night mode, fingeraftrykslås og let download af billeder og videoer, går også igen her.

En af de rigtig fine ting ved Friendlys indpakning af Instagram er, at du kan zoome ind på billederne og se dem i fuld størrelse.

4. Alternativ: Log ind i din mobilbrowser

Hvis du er for nærig til at bruge 17 kroner på Friendly (eller andre lignende apps) findes der også en anden måde at undgå reklamerne på, som samtidig kan hjælpe til at skrue lidt med for dit sociale medieforbrug.

Du sletter dine dedikerede Facebook og Instragram mobil-apps og logger i stedet ind i din browser på din mobil, når du skal have dit SoMe-fix. Det er tilpas besværligt til, at det begrænser de flestes (mis)brug en smule.

For at undgå reklamerne her, kræver det, at du har installeret en reklameblocker i din browser (det er ganske simpelt i Safari på iPhone og iPad), eller at du benytter en browser, der understøtter reklameblokering, som f.eks. Firefox Focus eller Brave.

5. Du bliver stadig tracket af Facebook

Uanset hvilken løsning du vælger, skal du dog ikke tro, at det friholder dig fra, at dine kliks på Facebook og Instagram bliver registreret af Mark Zuckerbergs databetalings-tjeneste og knyttet til din profil.

Men blokering af reklamer gør til gengæld, at du får en bedre brugeroplevelse, og at du indirekte fortæller Facebook, at du har et ønske om en anden betalingsmodel end at skulle betale med dine personlige data.

Ved ikke at kunne vise dig reklamer rammer du Facebook det eneste sted, hvor det gør bare en smule ondt på firmaet – nemlig direkte på den forretningsmodel, der har gjort firmaet til et af verdens rigeste.

Er der nok, der gør det, kunne vi måske en dag være så heldige at få lov til at betale med rigtige penge for at bruge Facebooks services i stedet for med data. I hvert fald i teorien.

Find mere om
Footer graphics