Times Up demonstrant
Foto: Rob Kall, Wikimedia

Roskildechef efter R. Kelly-sag: “Kunsten må gerne være ubehagelig”

Kunstneres tekster og opførsel er kommet under lup. Spotify har fjernet R. Kelly fra deres playlister efter anklager om grove seksuelle overgreb.

R. Kelly er angiveligt en rigtigt ubehagelig person. Sangeren har været sigtet for børnepornografi, men blev frikendt og er nu under anklage for at have holdt teenagepiger fanget som sexslaver i sit hus.

På den baggrund har streamingtjenesten Spotify fjernet R. Kelly og i øvrigt også den voldssigtede rapper XxxTentacion fra deres playlister. Det er sket efter massivt pres fra såvel Time’s Up-kampagnen og en decideret #MuteRKelly-kampagne. Sidstnævnte er en slagkraftig organisation med egen webside, egen donationskanal og endda egen kommunikationschef. Alt sammen med ét formål: At få lukket ned for R. Kelly.

R. Kelly er godt nok blevet udelukket fra playlisterne, men han er dog ikke helt fjernet fra Spotify. Man kan sagtens søge ham frem og afspille hans musik. Men fremhævet eller ligefrem anbefalet bliver han ikke på nogen måde.

Stop generaliseringen

Roskilde Festivals programchef, Anders Wahrén, har fulgt udviklingen i sagen mod R. Kelly nøje, og han mener, man skal træde meget varsomt og vurdere fra gang til gang, før man udelukker nogen fra det gode selskab.

”Rapmusik, metal og sågar country har fået skyld for alverdens problemer; ligesom voldelige film, computerspil og så videre jo også har. Kunsten må gerne være provokerende og ubehagelig. Jeg tror, langt de fleste er oplyste nok til at skelne kunsten fra virkeligheden. Det er jo egentlig også den vej, Spotify går ved ikke at fjerne R. Kellys musik helt. De vil ikke promovere ham, men hvis man selv beslutter sig for at lytte til ham, kan man stadig det. På den måde lægger beslutningen sig i forlængelse af, hvad man har gjort i USA i mange år: Nemlig at sætte Parental Advisory-stickers på visse typer musik uden at forhindre adgangen til den,” siger Anders Wahrén.

Han har selv stået i lignende situationer i forbindelse med bookinger på Roskilde Festival. Blandt andet mødte festivalen kritik, da den til dette års festival hyrede bandet Scour, hvor den tidligere Pantera-frontmand Phil Anselmo nu slår sine folder. Han gjorde sig rigtig skidt bemærket ved i 2016 at heile og efterfølgende råbe white power som afslutning på en koncert – dog ikke en Scour-koncert.

Anders Wahrén har forsvaret bookingen med, at Phil Anselmo udtrykkeligt og utvetydigt har angret begivenheden og endda tilbudt at trække sig helt tilbage i vanære. Pointen er desuden, at Phil Anselmos nazihilsen intet har med bandet Scours musik at gøre, og at man derfor må skelne mellem manden og kunsten.

Den skelnen synes han er sværere i tilfældet R. Kelly.

Hvor skal grænsen gå?

Guidesitet Time Out har ligefrem lavet en liste over sangerens værste tekster. Blandt andet med sangteksten “Girl put your body on a dinner plate, I just can’t get enough of your buffet”.

”En vigtig faktor i forhold til, at Spotify har fjernet R. Kellys musik fra deres playlister, er, at det, han er anklaget for, til en vis grad hænger sammen med hans musik, som jo mildt sagt indeholder nogle meget direkte tekster om sex. Jeg synes dog stadig, at vi taler om en meget stor gråzone, når det kommer til disse sammenhænge, som man må vurdere fra gang til gang, hvad enten man er streamingtjeneste eller festival,” siger Anders Wahrén.

Spotify har i forbindelse med R. Kelly-sagen udarbejdet en politik, der dels skal forhindre, at for eksempel sange om had mod kvinder, altså ”hate content”, kan risikere at blive fjernet fra playlister, ligesom man også har indført et afsnit om ”hate conduct”, som indebærer, at kunstnere, der opfører sig hadefuldt, ligeledes kan blive fjernet fra playlister.

Sagen har vakt stor opmærksomhed i USA, hvor førnævnte kampagner selvfølgelig jubler over beslutningen, men hvor kritiske røster blandt andet i New York Times spørger, hvor grænsen skal gå.

En musikskribent og underviser ved Sydney University er gået så langt som til at sammenligne beslutningen med dengang, Stalins styre blacklistede Dmitri Shostakovich og Sergei Prokofiev, da deres musik ikke blev anset for at være pro-kommunistisk nok. Umiddelbart en lidt abstrakt sammenligning, men budskabet er klart: Spotify er i gang med at indføre censur.

Anders Wahrén synes dog langt fra, at vi er kommet derhen. Det tror han i øvrigt heller ikke, at vi gør.

”Umiddelbart ser jeg ingen tegn på, at nogen vil gå så langt som helt at indføre censur, altså gøre visse værker decideret utilgængelige, men det er klart, at der nu stilles større krav til kunstnere om at være forbilleder. Ligesom man også kender det fra sportens verden. Man diskuterer jo på samme vis, om sportens stjerner, der opfører sig dårligt udenfor banen, skal kunne straffes på banen.”

Eminem i skudlinjen

Festivalens mega-signing, Eminem, går i øvrigt heller ikke ram forbi.

Rapperens længe ventede ankomst til Roskilde Festival har givet anledning til bekymring hos en enkelt af festivalens gæster. Specifikt går bekymringen på, om Eminem vil optræde med nummeret ‘Kill You’, som blandt andet indeholder følgende tekst:

They said I can’t rap about bein’ broke no more
They ain’t say I can’t rap about coke no more
Slut, you think I won’t choke no whore
Til the vocal cords don’t work in her throat no more?

…..
Bitch I’m a kill you! You don’t want to fuck with me
Girls leave, you ain’t nothin’ but a slut to me
Bitch I’m a kill you! You ain’t got the balls to beef
We ain’t goin’ never stop beefin’ I don’t squash the beef

”Vi har haft en enkelt henvendelse på, om det hænger sammen med festivalens værdier, at han optræder med ‘Kill You’. I den forbindelse har jeg så hørt nummeret igen – faktisk i forgårs – og er blevet bekræftet i, at det jo ikke er en tekst, der skal tages som udtryk for en holdning hos kunstneren. Det er helt normalt i både litteratur og musik, at det ”jeg”, der fortæller, ikke er det samme som forfatteren, rapperen eller sangeren, og det tror jeg også, de fleste er helt med på. Derfor ser jeg ikke det nummer som et, der opfordrer til had mod eller for den sags skyld drab på kvinder,” siger Anders Wahrén, der altså ikke vil gøre noget for at forhindre rapperen i at optræde med ‘Kill You’.

Selvcensur af bagkatalog

Der er dog eksempler på, at visse kunstnere, eller i hvert fald deres pladeselskaber, udfører selvcensur.

Guns ’n’ Roses er på vej med et komplet boxsæt minus en enkelt sang, nemlig ‘One in a Million’, som var med på EP’en ‘Lies’.

Sangen har været omdiskuteret siden udgivelsen i 1988, da den stort set er en lang rant mod blandt andre ”niggers”, ”immigrants” og ”faggots”. Axl Rose har blandt andet forsvaret sangen med, at den ”bare” handler om en følelse, han havde efter at være blevet forsøgt røvet af en gruppe afroamerikanere, men der er åbenbart ingen, der gider forsvare sangen længere. Eller også har man (kunstneren eller pladeselskabet) besluttet, at ‘One in a Million’ ikke passer ind i tidsånden.

Om Eminem vil optræde på Orange Scene med ‘Kill You’ er uvist, men det er i hvert fald på ingen måde et nummer, han har lagt bag sig. Han spillede det på festivalen Coachella i sidste måned.

Foto: Rob Kall, Wikimedia

Footer graphics