Kwamie Liv
PR-foto: Jeff Hahn

Stort interview: Kwamie Liv laver musik, som du kan elske til og køre rundt i bil om natten til

Nomademennesket Kwamie Liv har levet det meste af sit liv udenfor Danmark. Nu er hun flyttet fysisk hjem, men hjertet længes stadig ud og emmer af alle nattens knuste hjerter.

Der er noget uforklarligt og mystisk over Kwamie Liv. For det første er kvinden så smuk, at man næsten ikke kan kigge på hende. Og når man så alligevel kigger, så smiler hun tilbage med et uafkodeligt Mona Lisa-smil og afvæbner alle journalistiske spørgsmål ved at stille en hel serie små, vuggende spørgsmålstegn tilbage.

En Bermudatrekant af forvitrede, konkrete spørgsmål omgiver hende. Det er helt sikkert ikke med vilje, indstuderet eller en form for pressestrategi. Men Kwamie Liv er den slags musiker, som gerne vil lade musikken tale for sig selv. Hun er privat forskanset, men på en sødmefuld og egenrådig måde.

”Jeg kan ikke så godt lide at sætte for mange ord eller facit på min musik. Uanset hvad du spørger mig om, eller hvad jeg svarer, så er alle svarene alligevel i mine sange. Mine sange er under alle omstændigheder det tætteste, mest intime, som noget menneske nogensinde kommer på mig”.

Nogen har sex til Kwamie Livs musik. Andre slår op til den. Nogen bliver gift. Andre græder over deres knuste hjerter og forbigående forelskelser. Der er et evigt ’matters of the heart’-tema i alt, hvad hun beskæftiger sig med.

De senere år har Kwamie Liv optrådt i alle de cool, udenlandske medier med lovprisninger om at være den næste store ting, fremtiden, upcoming, et stjernefrø og så videre. Nu er hendes debatalbum her. Det hedder selvfølgelig ’Lovers That Come and Go’ – hvordan kan det hedde andet?

Jeg fortæller hende, at jeg synes, det er en meget romantisk titel.

”Jeg er glad på dine vegne”, siger hun og giver min hånd et lille klem og sender et stort smil.

”Det er sådan med ord, at vi altid fortolker dem ud fra, hvor vi selv er. Så når du synes, at ’Lovers That Come and Go’ lyder romantisk, så viser du mig dig. Og det kan jeg virkelig godt lide. Mange andre ville sige, at det er en sørgelig titel om tab. For mig er den titel et vindue ind til en hel verden inde i mig, en mulighed for at skabe noget i sporet af de ord og de følelser. Derfor er stemningen af skiftende elskere afspejlet i hele pladen”, siger Kwamie Liv.

Nattemenneske og drømmefanger

Der er med andre ord natteroderi, ømme hjerter, neonlys, whiskey-sjusser, hotelværelser, transit, længsel, smerte, lyst, storby, drømme, tomhed, hjerte og roadtrip i hver en strofe. Kwamie Liv siger, at projektet er en håndfuld sange, som man kan elske til eller køre i bil til, sent om natten. Hun kan godt lide at sidde i passagersædet og se ting passere hende i farten og er en udpræget iagttager af verden.

”Jeg er et nattemenneske. Jeg bruger natten som inspiration og skriver bedst i de mørke timer. Der er noget over nattens stilhed. Du er der og kan fange andres drømme, mens de sover. Der er fred. Når solen går ned, og mørket sænker sig, så begynder en ny tilstand. Det er den, jeg skriver i”, siger hun og fortæller, at hun var oppe til 4.30 natten inden, fordi hun sad og skrev på en novelle.

Kwamie Liv har skrevet sange og historier, siden hun var barn. Hundredevis. Hun kan ikke forestille sig et liv uden den måde at skabe på. Hendes drivkraft er skabelsen og legen i skabelsen. At der det ene øjeblik ikke er noget, og det næste er skabt en sang. At hun via sangskrivningen kan rejse til månen eller til Caribien for 40 år siden.

”For mig er sangskrivning essensen af alt, hvad jeg synes er sjovt i livet. Det er frihed, og der er ingen grænser. Siden jeg var barn, har sangene givet mig en boble, som jeg kan forsvinde ind og lege i. The great escape. Jeg blev meget tidligt berørt af melankoli, så det begyndte jeg at udforske og også undersøge det ’you’, som optræder i så mange sange”.

Hun hedder Kwamie Liv, fordi hendes far er fra Zambia og hendes mor fra Danmark. Hun har boet over hele verdenen, fordi hendes mor arbejdede for FN, og Kwamie rejste med. De har boet i Sydafrika, Kenya, Sverige, Tyrkiet, Irland, og hun har som voksen selv boet i New York og i Bangladesh, hvor hun underviste i en flygtningelejr.

Derfor taler hun danglish i et musikalsk sprogmix og slår hurtigt over i engelsk.

”Jeg har været vant til at flytte land hvert 3.-4. år med min mor og gå på internationale skoler, hvor vi talte engelsk. Det er det eneste liv, jeg har kendt. Så hvis jeg skal udtrykke mig uden at tænke for meget over det, så kommer ordene hurtigere på engelsk. Efter jeg er flyttet hjem til København, er jeg blevet lidt doven, fordi alle jo taler engelsk her”.

Måske er det barndommens nomadeliv, der runger i Kwamie Livs musik, for der er noget udtalt ’udansk’ over musikken. Måske også derfor påvirkede det mange, da Kwamie Liv stod til mindekoncert på Rådhuspladsen og sang Kim Larsens ’Pianomand’, så gåsehuden rejste sig i de små stuer.

”Jeg ser ikke nationalitet som styrende i musik, især ikke i denne globaliserede verden, hvor vi er eksponerede for alt hele tiden. Jeg tillader mig at låne fra alle kulturer, lyde og sprog og bevæge mig frit gennem genrerne. Det, at optræde med Kim Larsens musik, viste mig kraften og potentialet i musik til at forene, og jeg følte mig meget beæret over at få lov. Når 2 millioner ser det samme på tv, så viser det, hvor meget hans musik har forenet og samlet på tværs af generationer, klasse, køn, alt. Uanset hvor vi boede i verdenen i min barndom, så fandt vi altid nogle andre danskere at mødes med, og så sang vi Kim Larsen-sange”.

Kwamie Liv har tidligere lavet et nummer, ’Remember Me in Every Cloud of Gold’, til filmen ’Guldkysten’ sammen med ’Twin Peaks’-komponisten Angelo Badalamenti og arbejder nu på et, indtil videre hemmeligt, soundtrack til en kommende film. Den nye plade, ’Lovers That Come and Go’, er skabt sammen med produceren Baby Duka, Nicolai Kornerup og Lasse Heering.

Til de mere konkrete, faktuelle spørgsmål om sangenes temaer forbliver det hele lidt i det tågede og mystiske Kwamie Liv’ske.

”Jeg vil gerne have, at lytterne finder deres egen mening i musikken. Det er ikke så vigtigt, hvad jeg har tænkt og følt, da jeg skrev sangene. Når jeg sender min musik ud i verden, så bliver jeg ligegyldig. Jeg nyder processen med at blive usynlig og se mine sange blive nogle andres”.

Så ”værsgo” som Kim Larsen ville have sagt – så er der melodier til din nattestund.

’Lovers That Come and Go’ er tilgængelig på alle streamingtjenester nu.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics