Wu-Tang Clan

‘Aflyseren’ bliver ‘afløseren’ på Roskilde Festival: Wu-Tang Clan laver en omvendt Wu-Tang?!

Hvorfor er hiphopartister så dårlige til at komme til deres egne koncerter? Hiphopekspert Peter PTA beskriver fænomenet i lyset af, at Wu-Tang Clan pludselig skal spille på dette års Roskilde Festival.

Når hiphoppere køber billetter til koncerter, har vi vænnet os til to mulige scenarier. Det ene er, at rapperen ankommer til hiphoptid, hvilket vil sige voldsomt forsinket. Efterhånden lægger man automatisk et par timer til den annoncerede showstart for at være i nogenlunde samme tidszone som rapperen. Det andet næsten ligeså sandsynlige scenarie er, at koncerten ganske enkelt bliver aflyst af mere eller mindre fantasifulde årsager.

Aflysningsgrundene, vi har oplevet gennem årene, er nærmest et katalog over fantastiske bortforklaringer. Det kan være alt fra, at turneen er erstattet med en tur i fængsel, som det skete for Freddie Gibbs, til at rapperen ikke måtte forlade landet, før han havde betalt børnepenge, som Kool G Rap brillerede med. Og Fat Joe aflyste engang sin koncert, fordi han troede, han var booket til at spille i Denver og ikke Denmark.

Men mest legendarisk er dog det herrens år 1997, hvor man udover at kunne græde snot i biografen, mens ’Titanic’ forliste også måtte se håbet om at opleve Wu-Tang Clan på Roskilde Festival synke, som var man Kate og Leonardo. Dengang var det ualmindeligt at have telefon med på festival, så meddelelsen om gruppens aflysning kom over en radio og rygtedes derefter rundt i campingområdet. Medlemmerne af Wu-Tang Clan var simpelthen kommet op at slås med hinanden i lufthavnen og gruppens leder, The RZA, havde trukket stikket og aflyst resten af turneen i raseri.

Der stod vi så med lange næser og gummistøvler på det dengang vådeste år i festivalhistorien. Dog mente nogle at have hørt i den skrattende radio, at The Roots ville spille som erstatning. I stedet for hiphopbandet The Roots viste det sig dog at være sydstatsrockerne The Droogs, der gik på scenen og ret tappert gennemførte deres koncert i en regn af flasker fra skuffede backpackere. Senere har der været storslåede aflysninger fra alle fra Nas til Eminem, men Clanens udeblivelse i 1997, suppleret med adskillige rainchecks fra solomedlemmerne gennem årene, gør, at man i hiphop refererer til en aflysning som “at lave en Wu-Tang”.

Wu-Tang Clan
Skribenten PTA sammen med selveste RZA.

Hvad gør så, at man overhovedet gider glæde til hiphop-koncerter, endsige troppe op, blot for at få sine forhåbninger skudt i sænk endnu en gang? Det er vel for det første fordi, at genren i sig selv har en grad af autenticitet i sig, hvor det ligger fint i tråd med fortællingen om ghettolivsstilen, at man er noget utilregnelig.

Desuden er det en udskældt genre, og vi betonhiphoppere er efterhånden vant til selv at skulle støtte op om vores helte, når de kamp-disses i medierne. Og så også fordi det jo ganske enkelt er desto mere magisk, når rapperne endelig står på scenen i levende live. Så føler man sig næsten som en ornitolog, der kan se en ultrasjælden sangfugl, som efter årevis af rygter, nu endelig har forvildet sig til vores hjemlige himmelstrøg.

Men hov, nu er det som at turntables’ne er vendt! For fredag blev det annonceret, at den evige aflyser, Wu-Tang Clan, får lov at agere afløser fra Chance The Rapper på Orange Scene fredag aften til Roskilde Festival. Aflyseren bliver afløseren, og dermed er gruppen simpelthen blevet noget så kedelige som… mødestabile!

Og så alligevel, mon ikke Wu-Tang Clan stadig kan nå at lave en lillebitte Wu-Tang på os? Bookmakerne er sikkert i gang med at regne oddsene ud på en aflysning…

Øverst: PR-foto

Footer graphics