Som en ninja i trafikken: Elektrisk motorcykel fra Sverige skal gøre gaderne lydløse. Vi tog en tur

Motorcyklernes sorte ry er på vej ud af mørket, og flere og flere el-modeller kommer på markedet. Svenske RGNT kombinerer klassisk elegance med moderne teknologi, og Heartbeats blev selvfølgelig nødt til at prøve.

Den dag, Heartbeats prøvekører svenske RGNT’s nye el-motorcykel, koster en liter benzin 18,29 kr. Hvis man ikke allerede mentalt var i gang med at forberede sig på, at vores befordringsmidler skifter over til el, kunne det meget vel være dén slags økonomiske forhold, der fik en til at tænke i lidt grønnere baner.

Man kan lade en motorcykel fra RGNT op for cirka 20 kroner. Man kommer ikke langt for den slags håndører i en gammel Volvo.

Efter en fuld opladning kan man køre 145 kilometer, før “tanken” er tom. Hvis man vrider håndtaget helt i bund, rammer man omkring 125 kilometer i timen, og uden vindskærm er det alligevel deromkring, almindelige mennesker rammer grænsen.

RGNT, som i virkeligheden står for ‘regent’ og udtales sådan, har fra start af ikke villet lave motorcykler til fandenivoldske fartdjævle. Det handler mere om stil, stilhed og styrke – eller power, som de kalder det, in every sense of the word.

Kaster man et hurtigt blik på deres to modeller, Classic og Scrambler, forstår man hvorfor. Umiddelbart kunne begge motorcykler sagtens gå for at være en gammel Triumph fra 60’erne. Karosseriet og stilen er klassisk old school som en café racer, det er bare den 100 procent eldrevne motor, der er anderledes.

Jonathan Åström, CEO og grundlægger, fik idéen til RGNT i 2018, og allerede i 2019 havde han den første prototype klar – bygget på skellettet af en gammel benzinmotorcykel. Og interessen for projektet var der med det samme. Branchen var praktisk talt på røven. Nu er version to på gaden, og version tre er lige på trapperne. Prisen er ligger lige omkring 100.000 kr., og så kan man selvfølgelig customise derudaf.

Lige nu kan RGNT faktisk ikke følge med efterspørgslen. Det er krisens skyld, for den skaber varemangel, og alle RGNT’s motorcykler håndbygges i Kungsbacka i Sverige. Det er et princip for dem, at alle deres leverandører er lokale, simpelthen for at skåne miljøet for CO2-udledningerne ved fragt. Selv sæderne er lavet af læderet fra en lokal ko.

Ingeniørerne hos RGNT har haft stort fokus på, at deres motorcykler skulle have den helt rigtige acceleration. Uden begrænsninger ville man for nemt ryge på baghjul. Nu føles det mere som en almindelig motorcykel med et godt momentum. Foto: Alexander Hjorth

Ikke en lyd

På bilmarkedet er der ikke noget odiøst i, at mange vælger el fremfor benzin. Man finder næppe nogen udenfor Jyllandsringen, der ikke har forstået, at det er den vej, det går. Men med motorcykler er det anderledes. Langt de fleste kører motorcykel for fornøjelsens skyld. Og generelt set fornøjer motorcyklister sig ret meget over lyden. Bare spørg Hells Angels. En lydløs motorcykel altså… Er det overhovedet en motorcykel så?

Men RGNT’s erklærede mål er heller ikke, at få folk over på den anden side. Deres målgruppe er de urbane pendlere, som kan se et attraktivt alternativ til deres bil i en af deres el-motorcykler.

Som Stefan Kaas, partner i Carclub, der er den eneste danske forhandler af RGNT, formulerer det, er el til dem, der vil have en anden mc-oplevelse, der både er grøn, støjsvag og mere hensynsfuld:

“Hvis man synes, det er fedt med benzin, olie, vibrationer og støj og en langtur til Andalusien, så skal man for vores skyld blive ved med det. Vi har startet salget, fordi det er et fedt produkt, ikke for at gå i konkurrence med greasemonkeys.”

Da han starter deres scrambler-model op med den kontaktfrie nøgle, sker der heller ingenting. Eller det vil sige: Den starter, man bemærker det bare ikke, fordi den er lydløs – som i fuldstændig lydløs. Der er ingen vibrationer og ikke en lugt. Selvom man er forberedt på det, er det alligevel lidt af en overraskelse, fordi den, ja, ligner en helt normal motorcykel uden udstødning.

På styret er der to greb. Et til bagbremsen og et, der kombinerer både for- og bagbremse. Fødderne skal man ikke koncentrere sig om at skifte gear med – de skal bare hvile sig. Og tanken, som jo stadig er der af æstetiske årsager, er meget praktisk omdannet til et opbevaringsrum.

“RGNT er et liebhaverprodukt til dem, der kører søndagsture eller pendler i byen,” siger Stefan Kaas, der forventer, at det bliver den mest solgte el-motorcykel i Danmark fra næste år. Dermed skal de skal overhale Zero, der solgte 14 motorcykler i 2020. Foto: Alexander Hjorth

Don’t do it

Vi tog en tur gennem København en helt almindelig hverdag for at teste, hvordan RGNT klarer sig i de trafikale knudepunkter med tæt trafik. Senere tog vi også en tur ud på motorvejene.

Til at starte med føles det hele bare lidt underligt. Men man fanger den hurtigt. Og efter fem minutter vil du eje en. Man skal ikke prøve RGNT’s motorcykel, hvis man ikke er interesseret i at få vendt op og ned på ens principper. Just don’t do it.

Køreglæden er præcis den samme som på en almindelig motorcykel, måske endda lidt bedre, fordi man simpelthen ikke skal koncentrere sig om så meget andet end at styre. Det giver en fuldstændig sømløs oplevelse og mere overskud til at nyde turen. Ved køkørsel er det indiskutabelt en fordel, at man ikke sidder og filer på koblingen og skifter gear hele tiden. Man kan tage den helt med ro og sive med.

Du bliver en ninja i trafikken på en RGNT. Hvem vil ikke være det? Glæden ved at accelerere og lægge sig ned i et sving er præcis den samme, som man kender fra normale motorcykler, og de andre motorcyklister vinker skam stadig til en. Vi fik endda en lille passiar med en fyr på en gammel Moto Guzzi, mens vi holdt for rødt. Det er jo nemt at tale sammen, når man ikke bliver forstyrret af motorlyde.

Men måske er der også for stille. Den der primale trang til at brøle op midt i hele, kan bare ikke helt tilfredsstilles med en el-motorcykel. Den må man æde. Derudover er displayet en malplaceret skærm midt i det ellers upåklagelige design, som man kun kan håbe, at RGNT gør noget ved. To runde tech-speedometre med touch havde passet bedre ind i stilen.

RGNT’s modeller har kun 15 hestekræfter og vejer 142 kilo. Det gør den billig i forsikring. Foto: Alexander Hjorth

Ondt i røven

I sidste ende er det svært at være utilfreds med særlig meget ved RGNT’s motorcykler. På sigt vil batterierne uden tvivl øge motorcyklernes rækkevidde, og for nuværende er 145 kilometer i mange tilfælde rigeligt. I øvrigt lader man bare op i en helt almindelig type 2-ladestik eller 220V stik, og uanset hvilken motorcykel man kører på, har man ofte brug for en pause efter 100 kilometer på motorvejen. Ingen moderne motorcykler kan alligevel ændre på vindmodstanden og det faktum, at man får ondt i røven henad vejen.

Med el-modeller som RGNT’s og de andre spillere som Harley Davidson, italienske Energica og det amerikanske mærke Zero, som også forhandles i Danmark, er der ingen tvivl, at det lysner for el-motorcykelmarkedet. Det er en helt ny måde at køre motorcykel på, men med mange af de traditionelle glæder. Her får du bare også en grøn samvittighed med på vejen.

I konkrete tal er der dog stadig tale om dråber i vandet. Der blev i alt solgt knap firetusinde motorcykler i Danmark i 2020, og andelen af el-motorcykler lå dengang et godt stykke under hundrede. Stefan Kaas fra Carclub forventer, at de vil sælge mellem 30 og 40 RGNT-motorcykler til næste år.

En sjov lille detalje ved det hele er i øvrigt, at el-motorcykler tilsyneladende har en ret god appel for kvinder. Det er ikke statistisk funderet, men blot en iagttagelse hos Stefan Kaas fra Carclub, der ser en tendens og en tydelig, ny interesse hos sine kunder. At køre motorcykel er som bekendt mest en mandeting, men måske er der også en kønsrevolution gemt i de el-drevne eventyr. Vi får at se.

En ting er sikkert: El-motorcyklerne kommer. Du skal bare lytte rigtig godt efter.


Footer graphics