Klimahensynet fylder mere og mere for mange forbrugere. Vi vil gerne spise mere grønt og mere lokalt. Det kan imidlertid være svært at vide, hvordan varerne hos købmanden egentlig er endt dér.
Er de kommet med fly, containerskib eller lige rullet ind fra et jordbrug i nærheden?
Nu toner Rema 1000 rent flag og dropper helt salg af varer transporteret med fly – den mindst klimavenlige transportform af dem alle.
Fremover vil de satse på at have varer på hylderne, som kan leveres mere klimavenligt.
“Vores kunder skal vide, at deres indkøb gør en forskel – også for klimaet. Derfor arbejder vi på at gøre varerne mere lokale og vænne kunderne til, at det ikke er alle varer og sorter, man kan få hele året,” siger Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000, til Watchmedier.
Supermarkedskæden forventer at have udfaset flytransporterede varer allerede til nytår, dog med forbehold for enkelte ting såsom roser fra Sydafrika. De udgår først i 2023 af kontraktuelle hensyn.
Bye bye brombær
For de handlende kommer beslutningen blandt andet til at betyde et farvel til brombær fra Peru, blåbær fra Sydamerika og bønner og sukkerærter fra Kenya.
Disse varer vil blive erstattet af varer fra Europa – og allerhelst Danmark, hvor man allerede samarbejder med leverandører om at forlænge visse sæsoner ved hjælp af tunnelproduktion af grøntsager.
Samtidig skal man indstille sig på, at varerne i Rema 1000 bliver lidt grimmere.
“Derudover er det vigtigt, at vi begynder at vænne kunderne til, at de skal handle efter sæson og begynde at acceptere madspildsprodukter og varer med grimmere udseende. Det er detailhandlen, der har vænnet kunderne til, at det hele skal se flot ud, så det er nu vores opgave at vise alternativerne,” siger Jonas Schrøder til Watchmedier.
Ekspert: Rigtig godt
Michael Minter er programchef ved den grønne tænketank, CONCITO, hvor han blandt andet beskæftiger sig med fødevarers klimaaftryk. Han ser overvejende positivt på det nye initiativ.
“Det lyder rigtig godt. Normalt udgør transporten ikke så stor en del af det samlede klimaaftryk på fødevarer – især ikke når vi ser på animalske eller forarbejdede produkter, men på frugt og grønt er det anderledes. Selve produktets klimaaftryk er relativt lille, og derfor betyder transporten forholdsvist mere,” siger han.
Han påpeger, at det – fra et klimamæssigt synspunkt – altid har været absurd at flyve fødevarer til Danmark.
“Det er helt meningsløst. Her bliver transportaftrykket alt for stort set i forhold til varens værdi.”
Hvor effektivt er det i de store billede at sløjfe luftvejene til fødevaretransport?
“I sig selv betyder det ikke det store, men det kan man sige om rigtigt mange enkeltstående klimaindsatser. Men mange bække små. Og at flyve eksempelvis asparges fra Peru er decideret hul i hovedet klimamæssigt, så det er da bare om at få det stoppet.”
Flere og flere private virksomheder er heldigvis blevet bevidste om deres klimaansvar, forklarer han.
“Vi ser større fokus på klimaudfordringen fra stort set alle dagligvareaktører, og flere har ambitiøse strategier på området. Man kan måske tale om, at der er et ræs mod toppen i forhold til at udvise klimaansvar.”
Michael Minter mener dog ikke, at vi kommer tilstrækkelig langt med frivillige private initiativer som for eksempel Rema 1000’s.
“Der er også behov for politiske rammer, der for eksempel sikrer, at vi får klima- og miljøbelastningen afspejlet i varernes pris i form af klimaafgifter på mad – og andre forbrugsgoder. Lige nu er det en stor barriere for den grønne omstilling, at de mest klimaskadelige valg er alt for billige.”
Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️