restaurant
Foto: Shutterstock

Restauranter kan ikke finde personale efter genåbningen: “Vi har måske 40 gæster, selvom vi har plads til 200”

Coronakrisen har medført en personalekrise. Fem måneder efter genåbningen står de københavnske restauranter stadig og mangler personale. “Det er en krigszone”, siger køkkenchef.

Vi har efterhånden vænnet os til synet af menneskefyldte fortovscaféer og reserverede borde på restauranterne. Men selvom det er fem måneder siden, at restauranter og barer igen måtte åbne for servering indenfor, er der langtfra normale tilstande på den anden side af disken.

Flere københavnske restauranter mangler for mange hænder til, at det kan løbe rundt.

For nylig måtte Granola på Frederiksberg holde lukket, men også restauranter som Maison, Pluto og Gorilla har klaget deres nød.

Hvis problemerne skal kommes til livs skal der justeres alvorligt i branchen. Det mener blandt andre Anika Madsen, der er køkkenchef på Fasangården på Frederiksberg.

“Det er en krigszone, når man har færre hænder, og det bare handler om at komme igennem dagen,” siger Anika Madsen.

Det er ofte det faste personale, der må løbe stærkere på restauranterne, fordi deltidsansatte såsom studerende har søgt andre veje efter coronakrisen. De kan være startet på studie, har taget bedre betalte jobs som eksempelvis podere eller en helt tredje ting.

“Mange nævner manglen på udenlandsk arbejdskraft, men tidligere kom folk også fra Fyn og Jylland for at være tjener på en restaurant i København,” siger køkkenchef Anika Madsen og tilføjer:

“Forhåbentligt kan gæsterne ikke se, at man har løbet rundt for at blive klar, når vi åbner.”

Hos Fasangården, der hører under Meyers, er de glade for deres deltidsansatte, men har siden maj ledt efter en souschef og kun modtaget to ansøgninger i alt. Der skal nogle drastiske ændringer til, hvis de skal have flere ansøgninger.

Er det, fordi I selv er for kræsne?

“Det mener jeg ikke, vi er, men der er stor rift om de faglærte tjenere. For os handler det om at gøre opmærksom på, at det ikke er så slemt at være en del af branchen. Det er ikke kokain og druk hver aften, selvom det var det, jeg fik fortalt,” siger Anika Madsen.

Må lukke for flere gæster

Også andre steder i restaurantionsbranchen mangler de personale i en sådan grad, at de må lukke for bordreservationer, selvom de har plads til flere gæster.

Hos Madklubben kan de i dén grad mærke efterspørgslen fra gæster, der vil ud og spise inden en tur i teatret eller biografen, men lige nu mangler de både tjenere og kokke til deres mere end 20 restauranter.

“Vi kan ikke følge med i det tempo, der efterspørges. Vi bliver nødt til at lukke for reservationer og fylder ikke vores restauranter op for ikke at lægge pres på vores medarbejdere. Vi har måske 40 gæster, selvom vi kunne have plads til 200, men det nytter ikke noget at presse de ansatte mere,” siger Anna Askær, der er HR-chef for Madklubben.

HR-chefen understreger samtidig, at hun er mere optimistisk nu, hvor ansøgninger til de mange ledige stillinger igen er begyndt at lande på hendes bord.

Vil tilpasse sig medarbejderne

Under nedlukningen måtte restauranter som bekendt lukke for gæster, og flere steder måtte sende personale hjem, men køkkenchef Anika Madsen savner at branchen investerer mere i medarbejderne efter genåbningen.

“Vi er kendt for at være en branche, hvor man ikke har sine medarbejdere særlig længe, så der skal justeres på måden, vi arbejder på. Helt generelt skal der være mere fleksibilitet, så man kan tilpasse sig sine medarbejdere, så man beholder både de studerende og dem med børn,” siger Anika Madsen.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Find mere om
Footer graphics