Søndag den 14. maj er det Mors Dag, og hvis man har tænkt sig at gøre noget ud af dagen, vil det sikkert indbefatte en gave, måske nogle blomster og noget chokolade. Sådan plejer det at være. Men måske kunne det også være anledningen til at tale om mødre på en lidt anden måde.
Ikke, fordi mødre ikke fortjener et dybfølt ‘tak’ fra deres nærmeste, men snarere fordi der er noget, vi har forsømt at tale om.
Det mener fotograf og kunstner Carolina Echeverri i hvert fald.
“Det er et stort problem, at vi ikke taler mere om, hvad der sker i mødres hjerner. Vi ved alt om, hvad der sker med børn allerede fra fosterstadiet, og hvad der sker med dem i de forskellige udviklingstrin, men vi bliver ikke fortalt, hvordan vores egne udviklingstrin ser ud som mødre,” siger Carolina Echeverri.
Hun er netop nu aktuel med udstillingen ‘Because A Mother Never Stops Bleeding‘, der er kulminationen på flere års arbejde og undersøgelser af, hvad der sker med kvinder – og især kvinders hjerner – når de bliver mødre. Kunstudstillingen finder sted på Dark Gallery på Ryesgade og består både af fotografier, hjernescanninger og vidnesbyrd fra mange forskellige mødre, men Carolina Echeverri har også lavet hjerner i keramik og en stor avis med videnskablig information og fotokunst.
Carolina Echeverri er selv mor til to børn på seks og ni år, og det er hendes egne erfaringer som mor, der har fået hende til at beskæftige sig med emnet.
“Man siger, at alt forandrer sig, når man bliver forælder, men det var i virkeligheden mig, der forandrede mig, da jeg blev mor. Jeg har aldrig været så bange for døden, som efter jeg fik dem. Nu bliver alle mine sanser mættede konstant, så jeg er opmærksom på alt omkring mig hele tiden. Når jeg er ved vand, tænker jeg på, hvor dybt det er – det har skabt en angst i mig, og det påvirker min dagligdag,” siger hun.
Carolina Echeverri er født og opvokset i Colombia og har altid været en stærk og selvstændig person, der ikke var bange for så meget. Og det er ikke, fordi hun føler sig som et offer for noget, hun føler sig bare radikalt forandret som menneske.
Da hun dykkede ind i stoffet og finkæmmede den videnskablige database PubMed for undersøgelser om mødre, gik det op for hende, at hun ikke var alene. Hver femte kvinde oplever symptomer på angst og depression under graviditeten eller efter fødslen.
“Kvaliteten af livet for kvinder, der bliver mødre, forandres. Så simpelt er det. Og hvis vi ikke adresserer det, kan det blive værre og værre til et punkt, hvor vi faktisk mister mødre. Bogstaveligt talt. Det er ikke kun en tragedie i sig selv, at vi mister den kvinde, som er et menneske, men også en tragedie for familien og samfundet omkring hende,” siger hun med henvisning en statistik fra England, der viser, at mere end hver trejde kvinde, som dør inden for det første år efter fødslen dør på grund af noget psykisk.
Mangler forskning
Selvom vi i dag er blevet langt bedre til at tale om de hårde sider af forældreskabet end tidligere, og at man bliver screenet for fødselsdepression, når man får børn, mangler der ifølge Carolina Echeverri stadig forskning på området. Især i lyset af, at 80 procent af alle kvinder bliver mødre.
“Jeg er i chok over manglen på forskning på området, men også på manglen af formidling af den smule videnskab, der så faktisk er, fordi den er så slående.”
Derfor er det vigtigt, at vi begynder at gøre os umage for at forstå og forsøger at uddanne os på området, mener hun. Hver en gravid kvinde ændrer praktisk talt verden ved at bære fremtiden i maven, og hver en kvinde, du tager ud af verden, ændrer verden.
“Jeg synes, det er problematisk, at vi taler om at få vand i benene og ondt i hofterne, og at vi taler om hormonforandringer hos mødre på en meget øm måde i stedet for at gøre det på en videnskablig måde,” siger hun.
Vores forventninger til mødre er typisk romantisk: At de elsker deres børn ubetinget fra dag et, og at de naturligvis er glade, så snart de har født. Men sådan er det ikke nødvendigvis. Heller ikke for Carolina Echeverri.
“Der er mange forventning til, at man bare falder ind i den her feminine moderrolle. Min egen oplevelse var, at jeg skulle finde mine børn. Jeg vil ikke sige, at jeg ikke elskede dem, men jeg tror også på, at kærligheden tager tid. Jeg blev nødt til at kende mine børn, før jeg kunne føle kærligheden,” siger hun.
Blødningen stopper ikke
Visse undersøgelser viser, at visse dele af kvinders hjerner skrumper og ændrer sig markant, når de bliver mødre – endda i en sådan grad, at man forholdsvis nemt kan se på en tilfældig hjerne, om den tilhører en mor eller en, der ikke er mor. Nogle af forandringerne er midlertidige, men ikke alle.
Titlen på Carolina Echeverris udstilling er en kommentar til netop det.
“Det stopper aldrig. Jeg er stadig meget opmærksom på alt omkring mig og på mine børn. Hvis jeg finder en lille bule på dem, så tager det fem søvnløse nætter, før vi kan komme til lægen og få at vide, at alt er okay,” siger hun.
“Det overtager alt – og er jo ikke så romantisk.”
Carolina Echeverri skilter tydeligt med, at hun er aktivistisk omkring at få sine budskaber ud. Men hun ved også godt, at hun ikke er videnskabskvinde, men kunstner, og at hun ikke kan gøre andet end at gå kunstnerisk til værks i sit arbejde.
Hendes forhåbning er imidlertid ikke bare, at tingene vil ændre sig, og at vi generelt må gøre op med kvinders underrepræsentation i kliniske studier, men at det er direkte nødvendigt, at det ændrer sig.
“Det bliver det nødt til. Men det gør det ikke, hvis ikke vi gør noget. Fotografiet er mit medium til at vise, hvordan jeg ser verden, efter jeg er blevet mor, men jeg ser det ikke som en kunstudstilling – det er en aktivistisk informationsudstilling.”
“Jeg vil ikke bare vise dig smukke billeder – det kan de være – men udstillingen er fyldt med viden, for det er mit mål. At vi bliver bevidste om, at mødres forandringer ikke kun er personlige, men biologiske for os allesammen,” siger Carolina Echeverri, der i øvrigt mener, at det samme fokus bør gælde for mænd, der bliver fædre.
‘Because A Mother Never Stops Bleeding’ løber frem til 27. maj, og i anledningen af Mors Dag vil den tilhørende publikation være gratis, hvis man afhenter den på galleriet i Ryesgade.