Flere af malerierne hænger lavt på væggene. Evren Tekinoktay har valgt, at det skal være sådan. Som betragter får man nærmest øjenkontakt med billederne. Og man får en følelse af, at man kan træde ind i dem som en slags portal til kunstnerens farverige og skæve univers, hvor der både er genkendelige figurer og abstrakte motiver.
Men Evrens Tekinoktays univers fordrer også tid. Man skal som beskuer dvæle og lade sig omslutte, mener kunstneren selv.
”Man skal være generøs med sin tid, hvis man skal få det fulde ud af malerierne. Det kræver indlevelse og hengivelse. Til gengæld tror jeg, at udstillingen tilbyder en særlig ærlighed, for man kan ikke viske ud eller rette på plexiglas. Når først penslen har ramt glasset, kan man ikke rigtig ændre det,” siger Evren Tekinoktay, da Heartbeats møder hende til en snak om hendes nye udstilling ‘VinterMusik’, der består af syv 1 x 1,5 meters store malerier malet direkte på plexiglas
Vi befinder os i Store Kongensgade på galleriet Collaborations by Tania and Thomas Asbæk: En lille hvidmalet bygning med kig til Københavns ikoniske, orange militærboliger.
Udstillingen, som er blevet til under lockdown, hviler på den såkaldte hinterglas-teknik – en teknik, hvor Evren Tekinoktay har malet på bagsiden af glasset.
”Det, at jeg har brugt hinterglas-teknikken, har gjort skaberprocessen til en lille koreografi, hvor jeg hele tiden har skiftet position, for jeg har skullet være sikker på, at det at male spejlvendt fungerede. Og det er egentlig ret sjovt, for så oplever man også at være betragter af sit eget værk på en helt anden måde,” siger kunstneren.
LÆS OGSÅ:
Vintermusik
Det er netop gennem Evren Tekinoktays materialevalg, at udstillingens titel, ‘VinterMusik’, giver genklang. Plexiglasset er ikke ”bare” et rammeglas, der skal beskytte et maleri, men er helt bevidst en integreret del af værket, der med kølighed lægger sig fint og sprødt som isflager over malerierne. Og netop plexiglassets evne til at indfange penselstrøg minder om vinterens sneklædte landskab, der også røber aftryk og berøringer.
”Og så er titlen også en måde at understrege, at selv i vinteren, hvor alt er i dvale, opstår der musik og sansninger,” siger kunstneren.
På den måde refererer titlen unægteligt også til Evren Tekinoktays kunstneriske proces og selve tilblivelsen af udstillingen. For som alle andre har den danske kunstner haft et anderledes år, der har budt på smittefrygt, hjemsendelse og samfundsmæssig dvale. Hun har haft en lang og kold vinter.
”Men det er ikke en corona-udstilling,” fastslår Evren Tekinoktay.
”Men det klart, at coronaen har været skyld i, at jeg som udøvende kunstner har haft nogle andre forudsætninger for det at kreere. Jeg har pludselig skullet arbejde hjemme, hvor der har været andre former og farver, end dem jeg er vant til, når jeg skaber. Så på den måde er den verdensomspændende pandemi på en eller anden måde indgraveret i udstillingen.”
Smider overfrakken
Længe har Evren Tekinoktays særkende været collager og neonværker, ligesom hun for nogen sikkert også kendes som butiksindehaveren af lingeributikken ‘Tekinoktay Finest Lingeri’, der lå i Indre København. Men under lockdown udvidede hun sit kunstneriske repertoire og genfandt kærligheden til den klassiske malerkunst.
”Jeg har nok altid haft lidt ærefrygt overfor malerkunsten, og jeg har forsøgt at undgå det rene maleri i årevis, men på verdensplan har det jo været en grænseoverskridende tid på mange niveauer, så måske derfor bankede maleriet på hos mig igen netop nu”, siger Evren Tekinoktay og fortsætter:
”På den måde er der et paradoks forbundet med værkerne, for de er skabt under begrænsende forhold, men udtrykker samtidig en enorm frihed. Idet jeg blev frataget et fysisk rum, åbnede der sig et kunstnerisk.”
For Evren Tekinoktay har det særligt været den kollektive stemning af frygt, der skubbede hende i favnen på malerkunsten og på ’VinterMusik’.
”Jeg havde det virkelig sådan, at hvis vi alligevel skal gå og være bange for alle mulige udestående ting, så kan jeg ligeså godt se min egen i øjnene og prøve at blive fortrolig med den.”
På den måde er ’VinterMusik’ en af kunstneres hidtil mest sårbare og skrøbelige udstillinger, hvor hun har prøvet at klæde sig selv og sine værker helt af.
”Vi er så vant til altid at bære lag og gemme os væk, men med denne udstilling har jeg gerne ville tage overfrakken af – ja, faktisk skrælle helt ind til underhuden, hvor alt er fintfølende,” siger kunstneren.
’VinterMusik’ kan opleves nu og frem til d. 10. juli i galleriet Collaborations by Tania and Thomas Asbæk, Store Kongensgade 118, København.
Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️