JJ Paulo vil ikke med sine venner på Roskilde Festival, før den dag han bliver booket til det officielle program. Han drømmer om at åbne Orange Scene og tjene nok penge til at købe sin mor et hus hjemme i Silkeborg.
“Jeg har altid sagt til mine venner, at første gang, jeg kommer på festivalen, skal være, når jeg selv skal spille der. Jeg har ikke made it, før jeg åbner Orange Scene”, siger Joram Johan Paulo alias JJ Paulo til Heartbeats.
“Ingen har troet på det, og netop derfor var det så fedt og smukt, da jeg blev booket sidste år. Ved at arbejde hårdt har jeg opnået en af mine største drømme, som mange så som værende uopnåelig for mig og min musik”.
Ambitionerne er høje for den fremadstormende dansk-tanzanianer, der kalder sig selv “verdens bedste performer”, og som for bare et halvt år siden skrev speciale og arbejdede i en analysevirksomhed, mens han forsøgte at lægge Danmark ned med sine dansable afrobeats.
“Det skal ikke lyde som om, jeg rakker ned på folk, når jeg siger, at jeg er den bedste performer. Man må godt sige, at man selv er fucking sej, uden det betyder at andre er mindre seje”, siger JJ Paulo og medgiver:
“Men hvis jeg mødte mig selv og hørte de ting, jeg siger, ville jeg tænke “han er ikke rigtig klog”.
Den ukendte søn i Tanzania
Joram Johan Paulo kom til Danmark fra Tanzania som treårig for at bo med sin far og farens danske kone i Silkeborg. Hans biologiske mor kunne ikke længere forsørge ham i hjemlandet, så familien kontaktede faren, der ikke anede, at han havde en søn, men som aldrig var i tvivl om, at han skulle med til Danmark.
I dag har Joram Johan Paulo to mødre, sin danske mor, Nanna, og sin tanzanianske mama, Lavine. Det er de to kulturer, han forsøger at føre sammen, når han optræder.
“Der er ingen, jeg respekterer så meget som min danske mor. Tænk, at blive gift med en mand og så bare sige ja til, at hans ukendte søn kan komme til Danmark og blive en del af familien. Wow”, siger Joram Johan Paulo.
JJ Paulo startede med at skrive musik i 2012 og debuterede i 2016 med singlen ‘Baba Mufasa’, der er en hyldest til faren. I 2019 sendte han to ep’er på gaden, ‘Yxng Mufasa’ og ‘Bujoram’, der er en sammentrækning af fødebyen Bujora i Tanzania og hans eget navn.
Værterne på P3-programmet ‘Vidundergrunden’ udråbte JJ Paulo til “Danmarks bedste live-performer”, og på svensk P3 blev han kåret som ugens artist. Samtidig begyndte han at gå væk fra de afrikanske hiphop-beats.
Intet pladeselskab i ryggen
Modsat mange af sine kolleger i musikbranchen har 27-årige JJ Paulo ikke kontrakt med hverken et pladeselskab eller en manager. Han vil lykkes med musikken, men på sine egne præmisser.
“Jeg er musiker, men jeg tænker aldrig som en musiker. Jeg tænker som en manager. De andre er bundet på hænder og fødder, men jeg gør det på min måde. Der er helt sikkert nogen, der tænker, at det ser uprofessionelt ud, at artisten selv tager kontakt, men sidste år satte jeg selv en turné op og spillede 20 koncerter, selvom landet var lukket ned, og de fleste musikere sad i deres øvelokaler”, fortæller Joram Johan Paulo.
I Danmark er afrobeats stadig en ny genre, som mange endnu ikke har fået øjnene op for. Det giver mindre konkurrence, men omvendt også sværere kår for at slå igennem.
“Ser man på mine chancer i England, er de meget større, da afrobeats er kæmpestort der. Det samme er konkurrencen også, hvorfor det var en en milepæl at blive interviewet på Englands største radiostation, BBC Radio. Værterne kaldte mig “an absolute star”, og det var kæmpestort for mig”, siger JJ Paulo.
LÆS OGSÅ:
Længe har Joram Johan Paulo selv kontaktet spillesteder, koncerthuse, festarrangører og festivaler i håb om at få en plads på programmet. Han har spillet utallige koncerter for en flaske rødvin i håb om at overraske både bookere og publikum med de ukendte beats og give dem en fest, de bare måtte have igen. Mod betaling.
“I stedet for at tænke ‘det bliver svært’, vil jeg hellere vende den om med en invitation til, at de kan få lov til at præsentere en ny slags musik”, siger JJ Paulo.
I foråret og forsommeren sidste år skete der noget, både ude i verden og i Danmark, som trods en landsdækkende nedlukning fik JJ Paulos telefon til at ringe.
“Min telefon har aldrig været så varm som efter Black Lives Matter kom på dagsorden. Der var virkelig mange spillesteder, der skulle pudse deres glorier”, siger Joram Johan Paulo og griner.
Men vil du bookes alene på grund af din hudfarve?
“Jeg vil bookes, fordi jeg laver nice musik og er en vanvittig performer. Men hvis man vil frem i verden, må man også starte et sted. Jeg har helt sikkert haft jobs, hvor der kun har været én grund til, at jeg har været der, men det har stadig været en mega fed oplevelse, fordi koncerten har været en fest. Og hvis de booker mig igen, ved jeg, at det er fordi, de gerne vil have dén oplevelse igen”.
For nylig fik JJ Paulo hele Ridehuset på SPOT Festival til at danse med til sange som ‘Sawa Sale’ og ‘Bukoba’.
Publikum startede måske lidt skeptisk ud, men allerede efter første nummer kunne festivalgæsterne ikke stå stille, teenagepiger såvel som midaldrende mænd bagerst i lokalet.
Og det er lige præcis den fest, JJ Paulo er kommet for at lave. Den, der overrasker. Den, der får folk til at slippe hæmningerne og danse amok.
“Mit liveshow skal være mit brand, og det er dem, jeg investerer i. Du kan imponere alle eller skræmme alle væk. På SPOT Festival havde jeg 20 mennesker med på scenen, som jeg selv finansierede. Det er koncerterne, jeg laver musik for. Det er bedre end sex at stå deroppe, og alle bookere ved, at JJ Paulo er den sygeste performer efter dén koncert”, siger Joram Johan Paulo.
Som barn i Silkeborg var Joram Johan Paulo inspireret af 50 Cents gangsterrap og Michael Jacksons moves på scenen, men måtte indse, at mens 50 Cent var blevet skudt ni gange, havde han “ikke selv fået ni myggestik”. Så selvom han kastede sig over hiphoppen, var det ikke der, hans hjerte lå. Det lå derimod i Tanzania.
“Jeg havde ikke fundet min lyd, men jeg vidste, at den afrikanske musik altid havde været med mig, og at jeg gerne ville mere med den. Ud at vise alle andre hvad musikken kan, og hvilken følelse den giver. It’s the sound of Africa”, fortæller han.
Dengang, inden Joram Johan Paulos telefon begyndte at ringe med jobtilbud, kimede han selv eventarrangører ned.
“Min bror og jeg spillede hvad som hest. Jeg holdt nøje øje med begivenhederne på Facebook, og så skyndte jeg mig at sende dem nogle af vores Youtube-videoer og skrive, at vi gerne ville optræde”, fortæller han.
LÆS OGSÅ:
“Vi skal få ham til at fortryde”
Han husker især engang en dj i Odense tilbød brødrene 400 kroner for at komme og spille.
“Vi skulle køre fra Silkeborg til Odense midt om natten. Økonomisk gav det ingen mening, for vi betalte mere i benzin, men vi var helt oppe at køre over det. Vi havde fortalt alle vores venner om det, og da vi nåede frem, var der fuldstændig pakket på klubben”, husker Joram Johan Paulo.
Mens brødrene trippede backstage for at komme på, spillede dj’en et nummer mere. Og så et mere. Han havde ikke tænkt sig at forlade scenen. Festen var for vild.
“Dj’en var heller ikke vant til at spille og havde svært ved at forlade scenen. Han vendte sig om til os og sagde, at vi skulle “fuck off”. Vi forlod stedet uden betaling og var helt nede. Vi satte os ud i bilen, og så kiggede min bror og jeg på hinanden og sagde: “Hold kæft, hvor skal vi bare blive kæmpestore og få ham til at fortryde”, siger Joram Johan Paulo:
“Et par år senere spillede vi en pakket koncert i Aarhus, hvor jeg spottede ham som gæst”.
JJ Paulos drømmer om at spille på Glastonbury og er ikke selv i tvivl om, at det kommer til at ske en dag. Men han ved også, at branchen er uforudsigelig, og at ingen ved, hvordan i morgen ender.
“Jeg tænker meget over, at musik er den mest utilregnelige branche. For fire måneder siden var jeg i gang med at skrive speciale på universitetet og havde et studiejob på et researchcenter ved siden af. Min kæreste siger tit, at jeg skal tage den med ro, men det kommer fra min far. Da han kom til Danmark, stod han op klokken seks og gik med aviser, inden han tog på sprogskole. Bagefter arbejdede han som tømrer for at forsørge os. Det er den arbejdsmoral, jeg har fået med hjemmefra”, fortæller han.
I dag er hans baba fast inventar til JJ Paulos koncerter. Fra forreste række står han og filmer sceneshowet.
“Han ved godt, hvor hans pension ligger”, siger Joram Johan Paulo og bryder ud i sit karakteristiske grin.
Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️