Foto: Shutterstock

Flashback Friday: iPod‘en revolutionerede vores musikforbrug

Hver fredag ser vi tilbage på film, musik, tv, bøger og fænomener, som måske er blevet glemt, men fortjener et kærligt gensyn. I denne uge ser vi tilbage på den lille, ikoniske musikafspiller iPod’en.

Mit første møde med iPod’en var i 2008, og min dengang 8-årige hjerne havde en klar fornemmelse af, at dette var stort – en opfindelse på niveau med hjulet. Hvor jeg førhen kun havde haft et par sange på min gamle Sony Ericsson-telefon, kunne jeg nu med iPod’en have en hel samling på flere hundrede sange. Det åbnede en helt ny verden af muligheder.

Hvor mit daglige musik-fix før bestod af ’Stamp On The Ground’ med ItaloBrothers, ’Alors on danse’ med Stromae og ’Not Afraid’ med Eminem (hvilket var en stærk hånd dengang), havde jeg nu uudtømmelige muligheder for at høre ny musik. iPod’en satte musikken fri og med det ikoniske berøringshjul kunne du scrolle gennem et hav af numre.  

Forinden havde musikaficionados haft en ’Discman’ eller ’MP3-afspiller’, men pludselig havde alle med den mindste interesse for musik en iPod. Og det er ikke for sjov, jeg så det som en opfindelse på linje med hjulet, for iPod’ens utrolige kapacitet revolutionerede markedet.

Foto: Shutterstock

Det var ikke bare en ny musikafspiller. Det var en ændring af paradigmet inden for personlig musikafspilning. Berøringshjulet gjorde navigationen gennem vores musikbiblioteker til en intuitiv og fornøjelig oplevelse. I stedet for at skulle trykke på knapper gentagne gange, kunne vi nu glide ubesværet gennem vores sange med en enkelt, flydende bevægelse. Det var en følelse af kontrol og tilpasning, som vi aldrig havde oplevet før i en musikafspiller.

Det var ikke kun designet, der gjorde iPod’en så revolutionerende, men også dens kapacitet. Med muligheden for at gemme tusindvis af sange i lommen blev vores musiksamlinger pludselig mobile på en måde, vi aldrig havde drømt om før. Det ændrede den måde, vi lyttede til musik på. Fra at være en stationær oplevelse, fulgte musikken os nu overalt – gennem pendling og til træning og sociale sammenkomster.

Denne kombination af innovation og brugervenlighed gjorde iPod’en til et symbol på den teknologiske udvikling og den digitale livsstil. Den satte standarden for, hvad vi forventede af vores elektroniske enheder og banede vejen for den mobile revolution, der senere skulle komme i endnu højere grad med smartphones og tablets. Så ja, sammenligningen med hjulet er måske ikke så langt fra sandheden – iPod’en ændrede virkelig spillet og satte os alle i bevægelse på en helt ny måde.

Der er lavet mange forskellige modeller gennem årene. Den første blev annonceret i oktober 2001 og rummede en 5GB-harddisk, et halvt år efter kom en 10GB-version, og kort efter igen blev en 20GB-model annonceret. De første modeller var dyre (2.400 kroner) og understøttede kun Mac-computere. Senere kom modeller, der understøttede iTunes til Windows, og her kom der for alvor gang i salget.

Min første iPod var en iPod Shuffle i farven space grey. Det er den mindste model i iPod-familien, og den er udstyret med et flashkort frem for en harddisk. Derfor fås den kun i en 1Gb-model, hvilket dog stadig kunne rumme langt flere sange end min gamle Sony Ericsson. Derudover kostede den 599 kroner, hvilket var en del billigere end de andre modeller på markedet dengang. Jeg glemmer aldrig den dag, min tyske barnepige Karen lagde hele Pink’s album ’Funhouse’ ind på min iPod Shuffle. Jeg har aldrig været den store Pink-fan, men efter at have hørt ’Stamp On The Ground’ på den gamle Sony Ericson plus 1000 gange, føltes alt nyt som noget godt.

Foto: Shutterstock

Senere fik jeg en iPod Nano i julegave – ligesom de fleste af mine venner. Oven i hatten havde min onkel uploadet ‘Best of Bruce Springsteen’ på Nano’en. Efter skole byttede mine venner og jeg numre, og jeg var i ret høj kurs med Bruce på hånden. iPod Nano’en var papirstynd, og jeg husker tydeligt den konstante frygt for at knække den dyrebare sag. Den havde 4GB og kostede 1.599 kroner, og som en ekstra feature kunne man nu gemme billeder på den. Derudover kunne man få den i et hav af 00’ernes fantastiske pangfarver. 

Steve Jobs beskrev den som ‘det 21. århundredes walkman’, og den blev da også et af Apples mest solgte produkter frem til midten af 10’erne. Mellem årene 2001 til 2017 blev der solgt mere end 400 millioner iPods på verdensplan. 

Da smartphonen dukkede frem i begyndelsen af 10’erne – og overtog verdensherredømmet og musikafspilningen -, blev iPod’en stille og roligt udfaset, og Apple fjernede dem helt fra hylderne i 2017. Men… ligesom med alle andre gamle ting, som har været populære engang, går der nostalgi i den. Og for nogle, er de gamle iPods blevet samlerobjekter og sælges stadig i stor stil på DBA – så hvis du har en brugt en af slagsen liggende, er det måske med at få den op ad skuffen, for der kan være penge at hente. 

Find mere om
Footer graphics