Foto: Rita Kuhlmann

Ikea åbner midt i København: ”Det er et helt nyt koncept”

I morgen kan københavnerne træde ind i det helt nye varehus, som adskiller sig fra sine søstervarehuse. By-konceptet er nemlig, at alt skal kunne transporteres hjem på en cykel. Vi tog ind og så på de nye omgivelser.

Idéen har været ti år undervejs, men onsdag 16. august åbner det endelig. Et nyt Ikea-varehus i hjertet af København med et helt nyt koncept.

Duften af Ikea, af træ, genkender vi dog med det samme, idet vi en uge inden åbningen træder ind i det nye varehus iført sikkerhedssko og gule veste. Der knokles for at få alle ender til at mødes inden åbningsdagen. De blå Ikea-poser hænger på væggen, men hov: Hvor er kundevognene eller fladvognene? Dem er der ingen af i den nye Ikea, da man skal op og ned ad rulletrapper, og samtidig er der ikke noget tag-selv-lager. I stedet ser vi nu store gule indkøbskurve, som kan trækkes på gulvet.

(Tv.) Der er kurve i stedet for vogne. (Th.) Ikea håber, at det store ur foran kan blive et nyt mødested i byen.

Ikea åbner 16. august

Det nye Ikea er et cityvarehus tegnet af arkitekthuset Dorte Mandrup. Bygningen er på i alt 20.000 kvadratmeter.

Vi kommer direkte ind på en etage, hvor forskellige rumudstillinger er i fokus. Bygningen har tre niveauer, hvor to af dem er med boligtilbehør, og det tredje er et showroom. I de andre varehuse er varerne i fokus og udstillingslejligheder ude i siden på den rute, du går gennem varehuset. I den nye Ikea er udstillingslejlighederne placeret i midten af gåruten, så vi får inspirationen først og derefter kan vælge møblet eller tilbehøret. De forskellige rumudstillinger tager udgangspunkt i københavnerkonstellationerne ’living single, living together og living with kids’, som designerne har forsøgt at skræddersy løsninger til. Uanset, om du mangler plads til puslebordet, funktionelle produkter til affaldssortering eller opbevaringsløsninger i soveværelset, har de prøvet at imødekomme det.

Siden 1969, hvor det første Ikea-varehus åbnede i Danmark, er danskerne blevet inspireret til en bedre hverdag gennem boligindretning og boligtilbehør. Ikeas brede sortiment har kunnet opleves i det ikoniske katalog, som har været flagskibet for Ikea’s marketingmateriale indtil 2021, hvor de sidste fysiske versioner gik i trykken. Varehusene i Aalborg, Aarhus, Odense, Taastrup og Gentofte har for københavnerne gjort en tur til Ikea til lidt af en planlægning. Men den tid er forbi.

Til at vise os rundt er Ditte Schougaard, der er Communication & interior Design Manager.

Communication & Interior Design Manager hos Ikea Ditte Schougaard.

Fortæl lidt om idéen til den nye Ikea?

”Verden ændrer sig, folk flytter til byen. Vi vil gerne være mere tilgængelige for vores kunder og gøre det nemmere for dem at handle. Så det er hele tankespindet omkring at flytte ind til storbyen. Men man kan sige, at sådan hele citykonceptet er nyt for Ikea. Vi er en butik, der skal teste, hvordan det er at bo inde i byen, og hvordan vi kan gøre det allerbedste i forhold til de kunder. Normalt ligger vi jo uden for byerne, hvor det er let at komme til i forhold til infrastruktur, så det her er jo lidt et andet setup. Vi har jo for eksempel ikke et tag selv-lager, så du kan ikke tage store møbler med herfra, fordi kunderne cykler og ikke har nogen biler. Og så gør det også noget med infrastrukturen, at du ikke skal have 50 lastbiler herind hver dag for at læsse varer af”.  

Hvordan skal ting transporteres hjem?

”By-konceptet er, at alt skal kunne transporteres hjem på en cykel. Ellers skal det leveres hjem. Vi kommer også til at låne Cargobikes ud. Det er jo imponerende, hvad folk kan have med hjem på cykel, i bus eller metro. Folk slæber jo de vildeste ting hjem til byen. Det har vi blandt andet set fra Gentofte. Indretningen i den nye Ikea er målrettet københavnerne. Man kommer ind ad hovedindgangen ude fra Dybbølsbro, og er man i bil, har vi en lillebitte parkeringskælder. Men vi er jo en cykeldestination.”

Hvilke nye tiltag kan københavnerne forvente?

”Kunderne kender jo konceptet, og det er ikke anderledes herinde. Det har været vigtigt for os. Setuppet er bare en smule anderledes. Folk kender Ikea, og de ved, hvad de skal, når de kommer ind. Vi har plukket de varer, som vi synes er allermest relevante for det område, vi er i. Københavnerne bor i gennemsnit på 27 kvadratmeter mindre plads, så vi har tænkt ekstra meget i udnyttelse af rum og opbevaringsløsninger. Også i udeliv og minialtaner”.

Et eksempel på indretningen af en minialtan.

”Vi har et større fokus på mad, fordi vi ligger inde i byen. Vi har både en café, en take away-luge til mad på farten, en bistro og et swedish food market, som også er blevet populært i andre varehuse”.

De famøse köttbullar springer i øjnene, så snart vi går ind i det svenske food market. Der er gjort god plads i et stort køleskab til posevis af köttbullar.

”Kødbollerne rører vi ikke ved! Jeg tror, at madudvalget vil udvikle og udvide sig undervejs, men kødbollerne og de andre svenske lækkerier, vi kender, dem rører vi ikke ved.” Og det er vi mange, der er glade for.

Hvad har københavnerne brug for, som adskiller den nye Ikea’s koncept fra de andre?

”Sortimentet er det samme. Men det er selvfølgelig en lille smule mindre, fordi huset er væsentligt mindre også. Men det, som vi har gjort, er, at vi har lavet over 100 hjemmebesøg. Vi har været hjemme og besøge over 100 forskellige københavnere og spurgt dem om deres hjem. Hvad er deres ønsker, drømme, frustrationer. Alt muligt. Vi har simpelthen gravet i deres privatliv, og det har jo givet os en unik viden om, hvad københavnerne har brug for. Vores vision er jo at skabe en bedre hverdag for mange mennesker”.

Insekthotel (pressefoto, Ikea’s eget).

Den nye Ikea ser ikke bare anderledes ud. Der venter også nye kundeoplevelser på københavnernes præmisser. En spektakulær taghave med udkig over København bliver bydelens nye park og grønne oase med 250 træer og buske. Naturen bliver inviteret ind i byen med tiltag som insekthoteller i 22 meters højde.

Fortæl lidt om beliggenheden. Varehuset er det første man støder fra motorvejen mod centrum. Det er jo ikke det klassiske København?

”Bygningen er jo lavet i samarbejde med Dorte Mandrup, hvilket vi er super stolte af, og vi synes jo, at den er så smuk. Og så synes vi, at det her med taghaven er mega interessant. Den kommer jo til at være åben døgnet rundt, og det gør jo også, at det kan blive et mødested. Jeg tror, at det er 24.000 cyklister som valgfarter ind over Dybbølsbro hver dag, så vi er vel et knudepunkt i virkeligheden, og vi håber bare på at blive en del af bybilledet. Vi har et ønske om at være lidt mere end bare retail. Vi vil gerne være interaktive med hele området her.”

Udsigten fra Ikea’s café-område.

”Vi er ikke en destinationsbutik som sådan. Vi håber at blive sådan et on-the-go, hvor mange lige kan nå forbi inden arbejde, i frokostpausen, efter arbejde, men også et mødested. Vi er stadig i idéfasen og vil gerne have, at huset bliver brugt. Vores placering gør jo, at den mulighed også er der”.

Et gult ur fra Ikea’s varesortiment er bygget i en stor udgave på pladsen foran indgangen til den nye Ikea. Og ikke helt uden bagtanke.

”Vi havde sådan en sjov drøm om, at det her med at man mødes under uret på Hovedbanegården. Hvad nu hvis man begynder at mødes ved uret her i stedet for?”.

Scan selv-kasser ved Ikea’s spisesteder.

Har I mødt mest opbakning eller modstand omkring, at bygningen skulle ligge her?

”Når jeg læser kommentarer eller taler med folk, så synes jeg, at vi er mødt med total kærlighed, og folk er mest sådan ’vi har ventet på jer i årevis’. Altså 99 procent respons er bare positiv.

Hvad sker der på åbningsdagen?

”En masse ballade. Fællessang, DJ, jazzindslag fra Sankt Annæ, kor fra Vesterbros Ungdomsgård. Vi vil gerne være den gode nabo og involvere lokalsamfundet, og de mennesker der er omkring varehuset. Vi åbner kl. 10, og selvfølgelig skal vi klippe båndet over, have de første kunder ind, høre musik, have gratis kanelbullar. Vi har faktisk lagt et program ud”. Og ved den note knytter fotograf Rita Kuhlmann kommentaren ”Den der begivenhed, der hedder åbningsfest. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har haft så mange Facebook-venner, der har vist interesse i den samme begivenhed. Altså det er jo et helt kulturelt event”. 

IKEA’s nye møbelhus og mødested åbner i hjertet af København i morgen 16. august.

Find mere om
Footer graphics