Spot Festival
Foto: Rita Kuhlmann

Klima-talk på SPOT Festival: “Hvis du ikke græder allerede, er der noget, du har misforstået”

Hvem har ansvaret for at gøre musikbranchen bæredygtig? Og hvor starter man? Heartbeats er taget på SPOT Festival, hvor klima og musik er på dagsordenen.

Det var fire skeptiske paneldeltagere, der torsdag skød SPOT Festival i Aarhus i gang med en debat om sorte fremtidsudsigter, og hvordan man gør musikbranchen bæredygtig.

Én fortalte, hvordan han havde fravalgt børn for ti år siden, fordi klimakrisens røde lamper så alarmerende ud allerede dengang, mens de øvrige proklamerede, at vi alle skal ændre vores måder at leve på drastisk, hvis vi skal gøre den mindste forskel.

“Hvis du ikke græder allerede, er der noget, du har misforstået. Vi er vidne til en slowmotioning disaster, og vi har ikke brug for håb. Vi har brug for folk med mod til at gøre en forskel”, lød det fra William Skeaping.

Skeaping har taget vejen fra Google til musikbranchen og videre til det internationale aktivistnetværk Extinction Rebellion, hvor han er i dag. Han har ikke fløjet siden 2018 og havde taget toget til Aarhus, lod han de fremmødte forstå.

Men hvordan kan musikbranchen, som vi alle er mødt op for at dyrke, støtte og fejre, blive bæredygtig? Og hvem har ansvaret for omstillingen? Er det spidserne øverst i hierakiet eller de mange tusinde musikfans, der troligt møder op til koncerterne?

Follow the money“, mener norske Linnéa Elisabeth Svensson fra Stiftelsen Greener Events.

“Dem, der har flest penge, bærer det største ansvar. De er nødt til at tage de første skridt og vise vejen for resten”, mener Svensson, der har samarbejdet flere norske festivaler, herunder Øya, og forsøgt at gøre dem mere bæredygtige.

DJ Khaled gik amok over postevand

Martin Thim, der er partner og sustainability manager hos DTD Group, der står bag NorthSide Festival i Aarhus og Tinderbox Festival i Odense, er af en helt anden opfattelse.

“Vi har alle et ansvar, fra venues til musikerne til bookerne til fans. Et år forsøgte vi at fjerne al flaskevand fra festivalerne – fra festivalpladsen til backstage. Det kostede noget. Men det gik over al forventning. DJ Khaled var sådan ‘what, kan jeg tappe mit eget vand?’, og så lavede han en video til sine sociale medier med det”, fortalte Martin Thim.

Det skal være slut med at flyve et privatfly og 38 lastbiler med udstyr ind for en enkelt koncert, mente paneldeltagerne. Og hvordan lader det sig gøre i praksis? Ved at branchen begynder at dele udstyr og viden i stedet for at se hinanden som konkurrenter, lød et af svarene.

Men er vejen frem, at festivalerne og koncertarrangørerne nudger deres gæster til at tage det bæredygtige valg, eller skal de køre den diktatoriske stil og skære alt, der ikke er bæredygtigt fra, så der slet ikke er et valg, ville én blandt publikum vide.

“Begge dele” var svaret. For når det kommer til eksempelvis festivaler, handler det ikke kun om, hvordan de mange tusinde gæster opfører sig på selve festivalen, men også op til og bagefter.

“Der er opstået det her helt latterlige fænomen, hvor folk er begyndt at købe outfits, som de kun bruger én dag på en festival, så de kan få taget det helt rigtige billede til Instagram, og så smider de det ud igen bagefter. Det er et shit show, som skaber ringe i vandet til de næste, der skal på festival, som så føler, at de også skal ud og have et nyt festival outfit, de kan smide ud bagefter”, sagde William Skeaping.

Maroon 5 foretrak Aalborg

Det var Linnéa Elisabeth Svensson helt enig i:

“Ja, og når så festivalerne er overstået, ligger det og flyder med alt muligt shit, som festivalgængerne har købt i butikker, som tjener kassen på arrangementerne. Butikkerne er fuldstændig lige glade med, at det bliver efterladt på jorden bagefter, men de har også et ansvar. Det handler om genbrug og oprydning og mindre forbrug”.

Hos Aalborg Kongres og Kulturcenter startede administrerende direktør Nicolaj Holm for et par år siden med at gøre stedet bæredygtigt. Dengang blev Holm kaldt “hippie”, men i dag vælger verdenskendte artister som for eksempel Maroon 5 ifølge Nicolaj Holm stedet til og andre venues fra netop på grund af dets fokus på klima og miljø.

Adspurgt hvorvidt han kan finde på at afvise artister, der ikke kører grøn stil, var han mere afvisende.

“Så går de jo bare et andet sted hen”, som direktøren sagde.


Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics