Handmaid's tale

Gilead-news: Nu kommer fortsættelsen til ‘The Handmaid’s Tale’, som allerede ligger nummer 1 hos Amazon

Efterfølgeren til Margaret Atwoods ’The Handmaid’s Tale’ er den bedst sælgende roman i England i år. Men hvorfor labber vi det kvindeundertrykkende og voldelige Gilead i os som varm chokolade?

I mere end 30 år har læsere ventet på opfølgeren til Margaret Atwoods dystopiske roman ’Tjenerindens fortælling’ (’The Handmaid’s Tale’). Romanen udkom i 1985, og den er siden blevet til både en film, en opera og ikke mindst den hypede og populære tv-serie fra Hulu, hvis tredje sæson netop er løbet over skærmene hos millioner af HBO-seere.

Den canadiske forfatter Margaret Atwood har fungeret som konsulent på tv-serien, men samtidig har hun også fundet tid til at skrive fortsættelsen til romanen, og den er netop er udkommet på engelsk under titlen ’The Testaments’.

I løbet af den første uge solgte romanen mere 100.000 hard back-eksemplarer i England. Det gør det til den største salgssucces på fiktionsmarkedet i år, skriver The Guardian.

’The Testaments’ ligger lige nu nummer et på internetboghandelen Amazons liste over bedst sælgende bøger. Den engelske udgave af ’Tjenerindens fortælling’ er solgt i mere end otte millioner eksemplarer og er oversat til flere end 40 sprog. Med andre ord – en gigantisk global bestseller.

15 år senere

’Tjenerindes fortælling’ ender – som første sæson af tv-serien – med, at Offred bliver kørt væk i en bil. Læseren aner ikke, hvad der venter: frihed, fængsel eller død? ’The Testaments’ lover så – ifølge presseteksten – at besvare de spørgsmål, som i årtier har forundret og pint læsere over hele verden. Hvad skete der siden med stakkels Offred?

’The Testaments’, der også er blandt favoritterne til den prestigefyldte Booker-pris, er ligesom den første bog sat i det totalitære Gilead, og hvor vold og seksuel vold er en del af hverdag. Den finder sted femten år efter Offreds fortælling, og den nye roman følger tre kvinders historie; en ung kvinde, der er vokset op i Gilead, en teenagepige fra Canada og Tante Lydia.

Som noget særligt interessant er serie-Offreds yngste datter, Nicole, med i den nye bog. Figuren optræder ikke i den første roman, vi ved ikke engang, om Offred venter sig, da bogen slutter. Således er ’The Testaments’ videre fortælling altså kun mulig som konsekvens af tv-seriens handling.

Det fortæller Stephanie Gaarde Caruana, der er forfatter, freelancejournalist og filmkritiker, og allerede har læst den nye bog:

”The Testaments’ har et helt andet tempo end ’Tjenerindes fortælling’. Det er i højere grad en kioskbasker, den er mindre litterær, men også langt mere humoristisk. Den emmer af overskud”, forklarer hun.

Stor interesse for hele forfatterskabet

14. november 2019 udkommer romanen på dansk med titlen ’Gileads døtre’. Men den engelske udgave kan erhverves allerede nu. Forlaget Lindhardt og Ringhof oplyser af princip ikke salgstal på bøger. Alligevel vil de gerne fortælle, at de mærker stor interesse for hele Margaret Atwoods forfatterskab – ikke mindst efter HBOs successerie, ’The Handmaid’s Tale’.

”I løbet af de senere år er antallet af henvendelser om Atwood og hendes forfatterskab steget mærkbart, både fra læserne og vores følgere på sociale medier, fra danske medier og fra litteraturfestivaler herhjemme”, fortæller Gyrith Ravn, der er pressekoordinator på forlaget.

”I forbindelse med seriens premiere genudgav vi ’Tjenerindens fortælling’ i en ny luksusudgave med lærredsryg – og efter sommerferien i år, op til udgivelsen af ’Gileads døtre’, har vi udgivet bogen i et nyt paperbackformat”, siger hun.

Luksusudgaven er pt. i 4. oplag, og dens succes har ført til, at Lindhart og Ringhof efterfølgende har udgivet yderligere tre af Atwoods romaner i luksusudgaver: ’Alias Grace’, ’Den blinde morder’ og senest ’Katteøje’. Gyrith Ravn kan også fortælle, at forlaget kommer til at tilføje yderligere titler til dén serie, næste gang i 2020.

Verden bliver ikke altid bedre

Selvom det er næsten 35 år siden, at Margaret Atwood udgav sin første roman om Gilead, er universet mere populært end nogensinde. I midt-firserne skrev Atwood blandt andet ‘Tjernerindens fortælling’, fordi hun så, at det gik tilbage for ligestillingen flere steder i verden, fortæller Stephanie Gaarde Caruana.

Da tv-serien så havde premiere i 2017, opfattede mange dystopien som overdreven, men den amerikanske præsidents holdning til kvinder og den frie abort – og ikke mindst indskrænkning af retten til abort – gør, at fortælling er yderst aktuel.

“Det er jo ikke uden grund, at mange demonstrerer imod stramninger i abortlovgivningen iført røde kapper og hvide kyser”, forklarer Stephanie Gaarde Caruana med henvisning til de ikoniske kostumer fra HBO-serien.

Atwood fortalte for nylig til Politiken, at hun har skrevet den nye roman, fordi hun er bange for, at vi er ved at miste grebet om ligestillingen. Og hun frygter, at Trump som præsident vil fratage de amerikanske kvinder retten til at bestemme over egen krop og til at bestemme, om de vil føde et barn eller ej.

Atwood giver ikke meget for formuleringer om, at den slags ikke kan finde sted i den vestlige verden, eller om at vi lever i en moderne tid, hvor kvinders rettigheder er mejslet i sten. Kvindeundertrykkelse er ikke fortid, det kan vende tilbage når som helst, mener hun.

”A-L-T kan komme tilbage. Alt”, sagde forfatteren til Politiken.

Foto: HBO

Footer graphics