Foto: Les Kaner

Farvel til et årti: Da forfatterne indtog Instagram – # 4 Maja Lucas

I 10’erne vendte SoMe op og ned på, hvordan vi forbruger kunst og litteratur. Vi fik direkte adgang til forfatterne, mens de samtidig fik nye muligheder for at udgive og markedsføre sig selv.

Instagram: @maja.lucas. Seneste udgivelse: ‘Gennem natten og vinden’ (2019)

Hvornår kom du på Instagram og hvorfor?  

”I juli 2019. Et par venner og kolleger havde opfordret mig til at oprette en profil, så jeg begyndte at tjekke sitet ud og tænke over, om det kunne være noget for mig. Umiddelbart strittede jeg imod. Dels fordi jeg ikke er særligt visuelt orienteret, og dels fordi jeg ikke havde brug for flere sociale medier i mit liv. Jeg syntes, at Facebook (som er det eneste andet sociale medie, jeg er på) fyldte rigeligt. Så jeg tænkte, at hvis jeg skulle på, skulle det være noget helt andet end min brug af Facebook. En af dem, jeg talte med om Instagram, var tegneren og forfatteren Line Jensen, som jeg optrådte med nogle gange sidste år. Jeg syntes, at hendes opslag var virkeligt fede. Jeg tror, at det ubevidst var hendes måde at bruge Instagram på, der fik mig til at lave min egen dogmeagtige-profil, hvor jeg kun lægger håndskrevne opslag ud. Det er også en slags ’tegninger’, om man vil. Jeg er abnormt dårlig til at tegne, men jeg kan rigtig godt lide at skrive i hånden. Jeg syntes lige fra begyndelsen, at det var sjovt at lege med og overveje, hvad det håndskrevne gør ved teksten. Nu betragter jeg min Instagram-profil som et tekstlaboratorium, lidt ligesom min ungdoms håndskrevne notesbøger. Jeg kan godt lide det uforpligtende og legende ved det, samtidig med at det ER en form for offentliggørelse. Jeg føler, at jeg lettere kan prøve ting af med mine håndskriftsopslag. For eksempel har jeg lagt tre forskellige versioner af det samme digt ud. Det ville jeg aldrig gøre, hvis jeg ikke skrev i hånden, for slet ikke at tale om hvis det skulle udgives i en bog.”

Har din måde at være på Instagram ændret sig, siden du startede? 

”Lidt. Mine tekster er blevet kortere. Det er nok gået mere op for mig, hvor korte tekster skal være, hvis de skal læses i det medium, især når de er håndskrevne. Desuden er jeg begyndt at lege og eksperimentere mere, for eksempel med flere versioner af det samme digt, men også med udsigelsespositionen. Jeg er for eksempel begyndt at bruge ordet ”du” på forskellige måder i forskellige opslag. På den måde leger jeg med afsender- og modtagerforhold. Jeg er også begyndt at skrive med farvetusser i nogle opslag for at undersøge, hvad det gør ved udtrykket.”

Hvad poster du, og hvordan relaterer det sig til dit forfatterskab? 

”Det er lidt forskelligt. Nogle gange er det skønlitterære fragmenter eller forsøg på det. Der har man direkte udsyn til min kunstneriske praksis, selvom det sjældent kommer fra det “hovedspor”, jeg arbejder på. Andre gange kan det være uddrag fra anmeldelser eller “reklame” for et oplæsningsarrangement. Nogle gange poster jeg også kommentarer til noget politisk eller andet, der sker i offentligheden.”

I hvor høj grad er du bevidst om, at den person, du fremstiller dig som på Instagram, kan påvirke den måde, du bliver læst på? 

”Jeg er ikke særlig bevidst om det. Jeg synes, det er svært at gennemskue eller overskue, hvad folk tænker om min ageren på Instagram, så det lader jeg som regel være med, ligesom jeg ikke tænker på læserne, når jeg skriver mine bøger. Jeg poster ikke billeder på min profil, kun i storyen. Så jeg føler ikke, at indtrykket af mig som person er meget massivt eller entydigt. Men det er måske naivt.”

Hvad betyder din tilstedeværelse på Instagram for relationen til dine læsere?  

”Jeg oplever ikke endnu, at min tilstedeværelse på Instagram skaber en tættere relation til mine læsere. Måske kommer det. Jeg er dog stadig så gammeldags, at den personlige relation forekommer mig nemmest, hvis jeg kender eller kender til folk fra virkeligheden.”

Er det nødvendigt at bruge Instagram til at promovere sine bøger? 

”Jeg tror ikke, det ligefrem er nødvendigt. Jeg tvivler også stærkt på, om min egen nørdede og dogmeagtige profil skaber nogen form for promovering. Jeg vil tro, at det ville promovere bøgerne bedre, hvis jeg havde en mere “normal” profil. Når det er sagt, så tror jeg ikke, at det ligefrem skader ens forfatterskab at have en Instagram-konto. Men jeg synes, det ville være ærgerligt, hvis forfattere skulle føle sig presset til det. Jeg har en profil, fordi jeg synes, det er sjovt, og fordi det skaber en tekstglæde hos mig.”

Hvis du skulle anbefale en forfatterkollega, du følger på Instagram, hvem skulle det være og hvorfor?

”Generelt kan jeg godt lide de profiler, der både bruger tekst og billede, f.eks. Line Jensen (@linejensen_illu), Maren Uthaug (@maren_uthaug) og Peter-Clement Woetmann (@hvidbusk). Deres profiler har alle stærkt dobbeltperspektiv af kloge ord og stærk visualitet.”

Footer graphics