Elbilens 5 store udfordringer er snart fortid
Radio & podcast
menu-close

Slut med dårlige undskyldninger: Elbilens 5 store udfordringer er snart fortid

1. juni 2019 |

Bekymrer du dig om klimaet — eller vil du bare gerne først over i vejkrydset? Så er det tid til at stemme med fødderne og vælge en elbil.

Tech-journalist.

Hos vores broderfolk i Norge er elbilssalget som det eneste sted i verden gået helt amok. I marts 2019 blev der sat endnu en rekord, da over 58 procent af alle nye solgte biler var fuldt elektriske. I Oslo alene nærmer tallet sig 80 procent.

I Danmark ser det desværre langt mere sort ud. Selvom bilsalget også her satte ny rekord i marts, hvor 26.323 nye biler rullede ud på vejene, så var kun de 530 elektriske. Altså to procent, hvilket i sig selv er høje tal i Danmark, hvor de rendyrkede elbiler i 2018 udgjorde under 1 procent af det samlede bilsalg.

Den gode nyhed er, at hvis du hører til dem, der længe gerne har ville mindske transport-klimafodaftrykket, så begynder dine undskyldninger for, hvorfor du ikke har skiftet din fossil-øse ud med en elektrisk, så småt at ebbe ud.

De klassiske undskyldninger holder ikke længere

Der er typisk fire grunde til, hvorfor mange anser det for svært at skifte til en elbil: Pris, batteriets kapacitet, opladningstid og afstanden mellem ladestandere. De tre sidstnævnte bekymringer er i fælleskab det, der på moderne dansk kaldes for rækkevidde-angst.

Og nå ja, måske er der måske en femte grund, nemlig designet, som kan afskrække dem, som nok er klimabevidste, men alligevel vægter æstetik højere, end planetens overlevelse. Heldigvis sker der nu for alvor noget på alle fem områder.

Priserne nærmer sig et rimeligt leje

Kigger man på prisen, så begynder den at komme ned i et niveau, hvor man ikke skal være Tesla-rig for at kunne være med. Den mest solgte bil i Danmark for få år siden, Volkswagen Up, har i et stykke tid kunnet fås i en elektrisk udgave for omkring 180.000 kroner. Udover at det er en relativ høj pris, sammenlignet med benzinudgaven af samme model, så har den også et temmeligt lille batteri, der maksimalt kører 160 km på en opladning. Så det er næppe den bedste investering, du kan gøre nu og her.

Skruer man et nøk op, så kan elbilens svar på en Jacoform-sko, Renault Zoe, fås fra 235.000. I den nyeste udgave har den en rækkevidde på op mod 300 kilometer.

Mere interessante er de to spritnye sydkoreanere, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, som starter fra omkring 275.000 kroner. Vil man have et stort batteri, der kan levere i omegnen af 400 kilometer på en opladning, så kommer de to familievenlige SUV’er dog om på den anden side af 300.000 kroner.

Er man deroppe prismæssigt, kan man måske også gå et nøk højere, og kaste sin kærlighed på Tesla Model 3, som i sin billigste udgave til 373.000 kroner kører nogenlunde lige så langt på en opladning.

Elbiler er billigere i drift

Og ja, det er mange penge for en bil, men i det store regnskab skal man indregne, at man kan vælge at tilkøbe al den strøm bilen kan sluge på et fast månedligt abonnement.

For 400 kroner om måneden kan du kan oplade alt det, du vil, på et netværk af offentlige ladestandere. Hvis du samtidig vil have din egen personlige ladestander på hjemmeadressen, stiger prisen til 600 kroner. Vælger du den sidstnævnte løsning, og bruger du pt. 1.000 kroner om måneden på benzin, kan du altså trække 24.000 kroner fra udregnet på en fem-årig periode.

Men det er ikke det eneste sted, du sparer. En elbil er — i hvert fald på papiret — billigere i service gennem bilens levetid, fordi den ikke har så mange mekaniske komponenter, som en bil med forbrændingsmotor. Så noget af det du taber på gyngerne, vinder du altså på karussellerne

Til sidst, skal man selvfølgelig også indregne sit overskud i klimaregnskabet, men det er jo som bekendt priceless. Er købsprisen på en ny elbil stadigvæk uden for dit budget, så er leasing eller leje bestemt også en option og måske faktisk en bedre løsning. Det vender vi tilbage til.

Læs også: Kommentar af Ditte Giese: Giv mig nu muligheden for at rejse billigt og klimavenligt!

Design

Helt nøgternt, så har elbilens udvikling suverænt været drevet fremad af Elon Musks vision med Tesla Motors.

Det er ikke mindst Teslas lækre design, der har gjort elbiler interessante i den brede befolkning – og måske i nogen grad også dens ufattelige accelerationsevner og stille kørsel. Det samme fokus på design har man desværre ikke traditionelt set i det lavere prisleje.

Flere af de tidlige elbilsmodeller — fx førnævnte Renault Zoe og den oprindelige Nissan Leaf — har nærmest gjort sig umage for at være grimme, og det gør det jo altså unægteligt noget sværere at kaste sin kærlighed på en elbil, når man tilmed skal betale mere for den, end end tilsvarende benzinsluger.

Men her er der altså for alvor ved at ske noget. Både Huyndai, Kia, Volkswagen og Audi har designet elbiler, der ligner helt almindelige biler. Og meget snart kommer der nye modeller til med et mere futuristisk design, der truer med at få klassiske biler til at se gammeldags og konservative ud.

Elbilen skal lades som din mobil

En af de andre store deal-breakers for adoptionen af elbiler, er sammenligningen mellem benzinpåfyldning og ladetid. Mens benzin har været lig med frihed, har batteriet været anset som en slags spændetrøje, og elbiler kræver da helt sikkert også andre vaner.

Men har man en ladeboks på hjemmeadressen, smider man blot stikket i bilen om aftenen og efter en god nats ladning, er den klar til endnu dag. Du kender det ind og ud fra din telefon, så der er næppe nogen, der kommer i problemer her.

Samtidig begynder rækkevidden for alvor at rykke nord på. Som nævnt ovenover, så giver flere og flere nye elbiler i omegnen af 400 kilometer +/- på et fuldt batteri, og da virkelig få danskere kører så langt i hverdagen, bliver opladning i løbet af dagen yderst sjældent et problem. Men husk lige i dine klimaovervejelser, at vælge det mindste batteri, der passer til dit kørselsbehov, da et større batteri sviner betragteligt mere i produktionen.

Læs også: Første uge af 2019: Her er årets 5 bedste nyheder

Opladningstid

Så er vi tilbage ved den såkaldte rækkeviddeangst — altså nervøsiteten for, hvordan pokker man kommer til konfirmation i Nordjylland eller til Hamborg på weekendtur. Men her er der også for alvor grøde i andedammen med udrulningen af såkaldte lynlade-netværk, som i modsætning til hjemmeopladeren kan banke strøm i batteriet på rimelig kort tid. Pt. betyder det op til 150 kilometers kørsel på 10 minutters ladning.

De to store elbils-strømleverandører Clever og E.on er gået sammen om at bygge et netværk af lynladestandere, som vil blive placeret strategisk langs motorvejsnettet.

I denne uge åbnede den første flagskibs-ladestation i Fredericia, som sammen med en mindre udgave i Halsskov (ved Korsør), er de to første af otte, der vil blive åbnet i Danmark. Her er livsstil-elementet forsøgt banket helt i top med fokus på opladning som en positiv brugeroplevelse, hvor en pause i rare omgivelser skal gøre godt for sjælen – og klimaet.

Disse opladepladser vil blive bundet sammen med et større netværk i Skandinavien og store dele af Europa fra Norge i nord til Rom i syd.

Et andet konsortium, Ionity, som er ejet af flere af de store bilproducenter, har gang i et fuldstændig lignende koncept, og har allerede gjort det muligt at lynlade fem steder i Danmark — dog hverken i København eller på Sjælland. Ionity har netop åbnet sin lynladestation nummer 100, og netværket vil efter planen omfatte 400 stationer i Europa i 2020.

Lynladning kan sætte ladetiden ned til 15–20 minutter

Når man taler lynladning, så er det pt. kun er et fåtal af elbilerne på markedet, der kan udnytte den fulde ladeeffekt, som de nye ladestandere kan levere. Men alt afhængigt af bilens batteri — og de varierer meget — betyder lynladning, at man skal holde pauser på 15–20–30 minutter, for at smide 200–300–400 kilometer på batteriet.

Inden længe kommer der biler, der kan lade med helt op til 350kW — næsten 2,5 gange større ladeeffekt, end de nyeste elbiler i 2019 kan udnytte. Det betyder, at ladetiden kan komme helt ned på fem–ti minutter.

Så ja, det kan godt være at din køretid på de lange distancer stadigvæk er lidt længere, end den tilsvarende med en benzinbil, men skal du fx fra København til Hamborg (en tur på ca 470 kilometers bilkørsel), så kan du altså nøjes med et enkelt relativt kort stop, selv hvis du har købt en bil med moderat batteristørrelse.

Læs også: Techtopia: SommerMIX: El-cyklens indtog

Afstanden mellem ladestandere

Det sidste element af elbils-paranoia handler om, hvorvidt man pludselig løber tør på vejen, fordi der er for langt mellem ladestanderne.

Kort over Ionitys nuværende og kommende lynladestationer i Europa.

Som nævnt ovenfor, så burde det problem snart være fortid med to selskaber, der — i tillæg til Teslas eget Super Charger-netværk — hver især ønsker at placere lynladestandere langs motorvejene i store dele af Europa.

Derudover er der alene i Danmark flere tusinde almindelige (og langsommere) ladepunkter fordelt over hele landet. Er du stadig nervøs for, om afstande er et problem, så kig mod Norge, hvor de fræser rundt i elbiler, som aldrig før, og det er trods alt et land, hvor afstandene er markant større end i Danmark.

Alt er ikke rosenrødt i elbils-land

Nu kunne det måske lyde som om, et elbils-køb er helt uden udfordringer, men sådan forholder det sig naturligvis ikke. Først og fremmest kan det være knudret, når man bor i lejlighed, hvis der er langt til den nærmeste offentlige ladestander, og man ikke kan få sin egen.

Desuden skal man være opmærksom på, at rækkevidden er kortere om vinteren, hvor batteriet — fuldstændig som på din mobiltelefon — bliver påvirket negativt af kulden. Det er også stadig usikkert, om elbilerne kan bevare deres videresalgsværdi, jo flere nye modeller der kommer på markedet og i takt med at batteriteknologien bliver bedre og billigere. Så hvis du køber nu, skal det nok være med henblik på at beholde bilen i en længere periode.

Det gode alternativ kan derfor være at lease eller leje en elbil, selvom udvalget pt. er ganske småt. For eksempel kan man leje en Renault Zoe for under 3.000 kroner om måneden inklusiv forsikring (men uden strøm-abonnement). Det kunne for mange måske være den bedste måde at stifte bekendtskab med en elbil på, og teste hvad det i praksis vil sige at gå fra benzin til strøm.

På den positive side, så er elbilskørsel lidt som at køre med automatgear, med den forskel, at der ikke er noget gear, der skal skiftes, hvilket gør kørslen super-flydende og accelerationen i flere af modellerne tæt på vild. Og så er der jo ikke nogen motorstøj.

Klimabevidst… Så skal din næste bil køre på strøm

Om du skal købe, leje eller lease elbil nu eller vente et år eller to, hvor der for alvor kommer et udvalg på markedet, handler nok om temperament (og selvfølgelig om pengepungen). Men der er jo heller aldrig et rigtigt tidspunkt at købe nyt TV, computer eller telefon på, fordi der aaaaltid kommer noget, der er bedre, hurtigere og smartere næste år.

Men skal du som klimabekymret bilejer tage dig selv alvorligt, så kunne du jo starte med at prøve en elbil hos en forhandler. Når først du har givet de andre bilister alvorlig baghjul på den anden side af vejkrydset, kan det være du lidt nemmere kan se mulighederne.

Skal du skifte bilen i løbet af de næste par år, så gør klimaet, børnene og din samvittighed den tjeneste, at holde op med at kigge på benzin- og dieselbiler, og begynd at orienter dig mod de elektriske. Det har jeg som benzinbilsejer i hvert fald tænkt mig at gøre.

Pressebilleder: Audi e-Tron, Tesla og Volkswagen. 

Nicolai Franck

Tech-journalist.