Foto: Banksy (Instagram)
Da det verdensberømte Banksy-maleri, ‘Girl with Balloon’, i weekenden blev solgt, gik det for godt 9 millioner kroner. Dermed var salgsprisen kun en brøkdel fra at være den anonyme, britiske kunstners dyreste værk nogensinde.
Men i sekunderne efter ændrede situationen sig radikalt, da værket pludseligt blev hugget op for øjnene af tilhørerne. Snedigt indbygget i maleriets ramme var nemlig en makuleringsmekanisme, der blev udløst på det helt rigtige tidspunkt.
Netop timingen og den sidenhen enorme bevågenhed omkring situationen fører nu til, at flere eksperter vurderer ødelæggelsen som en mulig fordobling af prisen på det nu ‘genskabte’ maleri, så det ender med at være 18-20 millioner kroner værd.
Skulle det blive solgt igen, vil det således overgå det hidtil dyreste Banksy-stykke med næsten det dobbelte.
Og vi kan lige så godt vænne os til mere og mere ekstreme priser på kunst. Det er nemlig tendensen ifølge ny rapport, der tegner billedet af et marked, som kun er på vej i én retning – opad.
I de første seks måneder af 2018 blev der handlet kunst for svimlende 66 milliarder danske kroner. Det er en stigning på hele 9 milliarder kroner i forhold til hele 2017.
Rekord: 2900 millioner kroner for ét maleri
Mens den gennemsnitlige auktionspris for et kunstværk købt i USA er 600.000 kroner, slipper kunstopkøbere på de europæiske handler med cirka 300.000 kroner pr. værk.
Også størrelsen på de enkelte auktioner er steget. Alene i år er to malerier gået til en pris af mere end 100 millioner dollar, der rundt regnet svarer til godt 650 milliarder kroner.
Selv om pengene i kunsthandlen bliver flere og flere, så overrasker tallene alligevel Jeff Rabin, medstifter af Artvest, der rådgiver om kunstinvestering.
De astronomiske beløb, som folk er villige til at betale for at eje kunst, er kommet bag på alle. Han siger til rapporten, at ”hvis vi havde haft den her samtale for ti år siden, ville det have været meget svært at forstille sig at sælge et kunstværk for mere end 100 millioner dollars”.
Ikke desto mindre satte Leonardo da Vinci-billedet ‘Salvator Mundi’ ny rekord i november sidste år, da det blev solgt til en saudisk konge for et vanvittigt beløb: 2,9 milliarder kroner.
Bag rapporten står firmaet Artnet, der driver hjemmesiden artnet.com, hvor man finder information om auktioner og priser på tværs af lande. I deres prisdatabase finder man mere end 10 millioner auktionssalg fra 1985 til nu. Selskabet er børsnotereret og samarbejder med det internationalt anerkendte auktionshus Sotheby’s, der for øvrigt også var stedet, hvor det omtalte Banksy-maleri blev solgt og ødelagt få sekunder efter.
Rapporten ‘artnet Intelligence‘ er den første af sin slags og udkom 1. oktober. Her giver vi dig de vigtigste tal:
- 66 milliarder kroner brugte kunderne i 2018 på kunst i auktionshusene første halvår af 2018.
- Det er en stigning på 19 procent (ca. 9 mia. kroner) i forhold til 2017.
- Otte lande står for 95 procent af kunsthandlen: USA, Kina, Storbritannien, Schweiz, Tyskland, Frankrig, Italien og Japan.
- 24 procent af de købte værker er kunst fra 1945 til nu.
- De to dyreste malerier i 2018:
‘Nu couché (sur le côté gauche)’ fra 1917 af Amedeo Modigliani (1 mia. kroner).
‘Fillette à la corbeille fleurie’ fra 1905 af Pablo Picasso (700 mio. kroner). - Kunstauktionerne lærte 4.782 nye navne at kende i år, hvor 57 procent af kunstnerne måtte gå slukørede hjem – det lykkes nemlig ikke at sælge værkerne.
- Værker af mandlige kunstnere er i gennemsnit otte procent dyrere end kvindernes.