Nu kan du leje kunstværker hjem til stuen- kunstens svar på Netflix
Radio & podcast
menu-close

Kunstens svar på deleøkonomi: Nu kan du leje kunstværker hjem til stuen

12. september 2019 |

Den nye digitale platform Pars vil udleje originale kunstværker af nogle af landets mest anerkendte kunstnere fra 199 kr. om måneden.

Kulturjournalist og rockmusiker. Skriver om litteratur, musik og maskulinitet. Kontakt: balslev@heartbeats.dk

Mange af os abonnerer på film, musik og litteratur, men det er nok hos de færreste danskere, at man finder en decideret kunstaftale i det månedlige budget.

Det kan meget vel ændre sig fremover. I hvert fald fra og med den 16. september, hvor det danske initiativ Pars lancerer deres nye digitale platform, som skal bruges til at udleje original kunst til almindelige danskere på månedlig basis.

For 199 kr. om måneden får man mulighed for at få kunstværker fra nogle af landets mest anerkendte kunstnere hjem i stuen. En slags Netflix for kunst kunne man kalde platformen, der er inspireret af nogle af tidens megatrends inden for deleøkonomi.

“Det, der fødte ideen, var blandt andet tendensen til, at vi gerne vil leje i stedet for at eje. Og vi vil gerne dele det, vi har, når vi ikke bruger det, som vi kender det fra deleøkonomien”, siger Lasse Marker, der er medstifter af Pars.

LÆS OGSÅ: Mød kunstneren der forvandler lortekunst til samtidskritik

“Jeg tænkte, at der må være noget indenfor kunsten, som kan pege ind i de der trends – dels for at styrke kunstnernes indtjeningsmuligheder og dels for at få kunsten ud til flere”.

De værker, Pars udlejer, ligger i et prisleje på mellem 10.000 og 300.000 kr., og lejen udgør mellem 1,5-2 procent af vurderingen. Det betyder, at de dyreste værker koster omkring 6.000 kr. om måneden. For mange er det nok et nøk over rådighedsbeløbet til kunst.

“I udgangspunktet kan både private og virksomheder leje, men i nogle tilfælde er værkerne meget store, og meget få private vil have plads til dem, så her vil det typisk være større virksomheder med store foyerer, der er interesserede. Men det er vores store mission at få kunsten ud til helt almindelige danskere”, siger Lasse Marker.

Længere levetid

Flere af kunstværkerne har tidligere været udstillet på museer og gallerier. Men typisk havner de værker, som ingen har købt i udstillingsperioden, på et lager.

Med Pars forsøger man at forlænge kunstværkernes levetid, samtidig med at udlejningen kan være med til at sikre kunstnerne og gallerierne en fast indtægt på noget, der ellers havde stået og samlet støv.

På nuværende tidspunkt har Pars indgået samarbejde med gallerierne Christian Andersen, Hans Alf Gallery og Galleri SPECTA, men også med en række kunstnere, der står uden udstillingsplatform, som f.eks. Eric Andersen, Marianne Hesselbjerg og Hannah Heilmann.

“Vi favner enormt mange medier, former og udtryk, fordi vores kriterier for deltagelse er objektive. Hos almindelige gallerier er det galleriejeren, der definerer en stil og en æstetik i forbindelse med en udstilling, men vi lader det være op til kunstnernes bagkatalog, og derfor er den kunst, vi lejer ud, bredt favnende, siger Lasse Marker.

Som lejer kan man til enhver tid opsige eller udskifte et værk, hvis man trænger til noget forandring. Bliver man derimod rigtig begejstret for et givent værk, er der mulighed for at købe det med en rabat svarende til 80 procent af den leje, man allerede har betalt.

Pars tager selv 20 procent af lejen, når kunstneren er repræsenteret af et galleri, og de tager 50 procent, når de lejer ud direkte fra en udøvende kunstner.

Foto: Zven Balslev ‘Ny mund’ fra 2018

Thomas Balslev

Kulturjournalist og rockmusiker. Skriver om litteratur, musik og maskulinitet. Kontakt: balslev@heartbeats.dk