Hvis du træder ind i foyeren til det aarhusianske museum KØN, vil du i november måned blive mødt af en 3,5 meter høj, hvid skulptur i nyklassicistisk stil. Skulpturen forestiller en nøgen mand med langt hår og skæg. Derudover har han bryster og kigger hengivent ned på det spædbarn, han er i gang med at amme.
Værket bærer den græske titel ‘Agape’, og det er den 29-årige multikunstner Aske Jonatan Kreilgaard, der står bag. Det er faktisk også hans krop, den overdimensionerede figur på piedestalen er formet efter. I hvert fald delvist.
Selvom Aske Jonatan Kreilgaard har fundet inspiration i antikkens formsprog, er både teknik, materialer og kønsudtryk nemlig langt fra de græske marmorstatuers kønnede idealfremstillinger af kroppen.
Skulpturen er modelleret i flamingo baseret på 3D-scanninger af kunstnerens egen krop, mens brysterne er scannet og modelleret efter hans kæreste. I et 3D-program har han fusioneret deres kroppe, så skulpturen fremstår som en hybrid mellem maskuline og feminine kropstræk.
Ordet ‘Agape’ betyder i sin antikke oprindelse uselvisk og ubegrænset kærlighed, og for Aske Jonatan Kreilgaard er amningen det perfekte symbol på denne form for kærlighed. Hvor man giver noget af sig selv uden at forvente at få noget igen.
“En mand, der er i stand til at nære den næste generation, det er for mig et ideal. At skabe et nærende miljø, det er da det vigtigste, vi kan,” siger han.
Den moderne mands renæssance
I forbindelse med Mændenes Internationale Kampdag den 19. november er Aske Jonatan Kreilgaard huskunstner på museet KØN, og i hele november måned kan du følge hans arbejde helt tæt på, mens han færdiggør sin skulptur i museets indgangsparti.
Han er i øvrigt en af de få mandlige kunstnere, der er repræsenteret på KØN, der tidligere gik under navnet Kvindemuseet. Med skulpturen af den ammende mand vil han sætte fokus på forbindelsen mellem det maskuline og det sårbare.
Vi har talt med den 29-årige kunstner for at høre om tankerne bag projektet.
“I de græske og romerske skulpturer er manden som regel portrætteret som stærk, ofte med våben i hånden og klar til at dræbe. Det er en voldsom og dominerende form for maskulinitet, vi som samfund har været præget af, og som jeg selv også tidligere desværre både har været offer og agitator for,” siger han og fortsætter:
“Noget af det, jeg tænker, vi som mænd kan i den moderne verden, vi lever i, er at slippe våbnet og vise vores styrke ved at stå ved vores sårbarhed.”
Med referencer til renæssancetanken i den nyklassicistiske periode leder skulpturen tankerne hen på det, man nok godt kan tillade sig at kalde den moderne mands renæssance. Den er nemlig i gang lige nu, mener Aske Jonatan Kreilgaard:
“Jeg føler, at der lige nu i Danmark og Skandinavien generelt er et rum for, at mænd kan begynde at vise en anden side af sig selv. Jeg ser specielt rigtig mange mænd på min egen alder, der har et ønske om at åbne op og arbejde med sig selv på forskellige måder.”
Hvor maskulin styrke gennem kunsthistorien typisk har været portrætteret som ødelæggende og voldsom, kommer styrken i den ammende mand til udtryk gennem nærvær, ømhed og omsorg overfor det nye liv. Ved at bryde med traditionelle kønnede karaktertræk står ‘Agape’ i kontrast til den klassiske græske skulptur og stiller spørgsmål ved, hvad manden skal være og kunne i et samfund på vej mod en mere flydende kønsforståelse.
“I vores moderne, materialistiske tænkning bliver ’maskulin’ og ’feminin’ hurtigt sat i nogle bokse, der er svære at agere i. Meget af min aktivisme som kunstner ligger i at prøve at forene de to ting. For det tror jeg, der kommer et kærligt udgangspunkt ud af,” siger Aske Jonatan Kreilgaard.
Aske Jonatan Kreilgaard
Multikunstner, foredragsholder og social iværksætter, født 1992.
Startede en uddannelse i design, men droppede ud og forærede alle sine ting væk for at rejse verden rundt og arbejde for forskellige kunstnere. Har været i mesterlære hos skulptør og aktivist Jens Galschiøt.
Boede et år i den nordfranske flygtningelejr kendt som ‘The Jungle’ i Calais, hvor han startede NGO’en Refugee Youth Service for uledsagede flygtningebørn.
Aktuel med værket ‘Agape’, en 3,5 meter høj skulptur af en ammende mand, som kan ses i det aarhusianske museum KØN’s indgangsparti.
Bølgegang i barselsdebatten
Skulpturen af den ammende mand rammer lige ned i den barselsdebat, der har stået på hele efteråret. Aske Jonatan Kreilgaard er ikke selv far, men hvis han med sit værk kan være med til at sætte fokus på mænds ret til barsel, ser han det som en klar fordel.
”Lige nu går bølgerne jo rigtig højt i medierne omkring barsel og kønsdebatten generelt. Og jeg ville kun være glad, hvis skulpturen blev brugt i en sammenhæng, hvor man diskuterede mænds barsel. For jeg kan høre på mange af mine venner, der arbejder ude i det private, at det først er efter den barselslovgivning, der lige er kommet, at de faktisk tør tage barsel,” fortæller han.
Nogle ville måske argumentere for, at uanset hvor meget ligestilling, vi opnår, så forbliver sådan noget som fødsel og amning et kvindeligt vilkår. Er din skulptur også et udtryk for et ønske om at kunne tage del i den oplevelse som mand?
“Jeg tror da, der er mange fædre, der går og er lidt misundelige over, at de ikke kan give næring til deres barn på samme måder som moren. Men for mig er skulpturen mere et symbol, end det er en direkte kommentar,” siger Aske Jonatan Kreilgaard og fortsætter:
“Samtidig er det jo en gammel historie, man har talt om i kunstnerkredse – det her med, at kvinden kan skabe liv i form af at føde børn, og at den misundelse, manden oplevede over det, var det, der fik ham til at skabe kunst. Men det tænker jeg, vi er lidt ude over i dag.”
Er der nogen, der er blevet provokerede af skulpturen?
“Den har ikke været udstillet så længe, så det har været begrænset, hvad jeg har fået af feedback, men de fleste har været meget positive. De synes, den er smuk at se på, og det er den jo også. Men jeg kan også godt se, der er et provokerende element i den, og det kan jeg godt lide. Det er fedt, hvis den kan prikke lidt til folk. Jeg vil invitere alle til at komme ind og se den og snakke med mig om den.”
‘Agape’ kan ses hele november måned i indgangspartiet ved KØN, hvor du kan følge Aske Jonatan Kreilgaards arbejde med at færdigskulpturere værket.
Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️