Det har al tid været en forjættet drøm, især blandt pladeselskaber og grådige managere: Kan man finde en skabelon for et hit?
Der er skrevet bøger og afhandlinger om det, men nu kommer teknologien også til hjælp. Den store musikplatform Soundcloud har købt Musiio, der ved hjælp af kunstig intelligens kan lytte til musik og være med til at forudsige et nummers succes. Købet vil Soundcloud efter sigende bruge til at finde up-and-coming trends og nye kommende talenter.
“SoundCloud er ikke kun et kendt brand, men også en forretning for kunstnere, som jeg tror er fremtiden for den nye holistiske musikindustri. Jeg er utrolig stolt over, at vi efter fire år med at bygge Musiio nu er en del af SoundCloud,” siger en af grundlæggerne af Musiio, Hazel Savage.
Musiker og lektor på Rytmisk Musikkonservatorium, Henrik Marstal har sammen Morten Jaeger skrevet bogen ’Hitskabelonen – Imod popmusikkens ensretning’. Her forklarer de, hvordan et godt pophit både skal være forudsigeligt og samtidig rumme noget nyt.
Modellen kan kort forklares til at indeholde intro, vers, omkvæd, vers, omkvæd og så det, der kaldes et C-stykke.
”Vi har vænnet os til at høre musik på denne måde,” fortæller Henrik Marstal til DR.
De senere års streaming har ændret en smule på skabelonen, fordi numrene blandt andet er blevet kortere.
Om Soundcloud nu med deres nye kunstige intelligens finder frem til flere hemmeligheder, vil tiden vise.