Nyt afsnit af ’ARKEN Stories’ med Jeppe Hein: ”Jeg tror på, at kunst er et enormt stærkt værktøj til at aktivere følelser”

Foto: Anders Dall

Nyt afsnit af ’ARKEN Stories’ med Jeppe Hein: ”Jeg tror på, at kunst er et enormt stærkt værktøj til at aktivere følelser”

Ellie Jokar kan godt tage sig selv i at have en forestilling eller fordom om, hvordan en kunstner er. Men det lever Jeppe Hein slet ikke op til. I denne episode af ’ARKEN Stories’ tager Ellie en snak med ham om, hvad der driver ham til at skabe, og hvad mener han om, at der tages bryllups- og undertøjsbilleder i hans kunstværk?

Sponsoreret af:
Sponsoreret En del af serien:

ARKEN Stories

”Hvad er det, jeg ikke forstår?” Sådan har mange, der ikke er garvede museumsgængere eller passionerede kunstelskere, nok tænkt på et eller andet tidspunkt i mødet med et kunstværk. Og der ville man måske ønske, at man havde modet til og muligheden for at spørge kunstneren selv.

Det har Ellie Jokar i hvert fald oplevet. Hvis du spørger Ellie selv, så forstår hun omkring 5% af kunst. Men hun vil gerne blive klogere. Derfor tager hun i denne podcast en snak med en række kunstnere om deres værker, deres inspiration – og om dem selv.

Hvordan opstår idéer? Går kunstnere selv meget på museum, har de kunst hængende på væggene derhjemme, og er de ikke bare helt almindelige ligesom os andre? Hvad er det kunst kan, skal og gør? Og hvorfor er kunst vigtigt?

Foran ARKEN i Ishøj står der et kæmpestort fuglebur med et spejl indeni. Det er Ellies udlægning af Jeppe Heins kunstværk ’Cage and mirror’ fra 2011. Spørger du Jeppe selv, så er værket en invitation til at se sine omgivelser, sine medmennesker og sig selv på en anden måde.  

”En af de vigtige ting er, at man skal gå ind med et åbent hjerte og lade sig føre af sine følelser, når man oplever kunst,” fortæller Jeppe Hein.

Jeppe Hein har ikke altid været så meget i kontakt med sine følelser, som han er nu. For 12 år siden fik han et fysisk og mentalt burnout, som tvang ham til at lære at trække vejret igen. Og i dag er ordene ”I am right here right now” tatoveret på hans arm som en reminder om at mærke efter. 

”Vi bygger jo alle sammen et skjold eller en mur op om os, fordi vi er så bange for at vise vores sårbarhed, vores følelser, og hvem vi i virkeligheden er. Og der tror jeg, at kunst kan være et sprog. For kunst er jo ikke sprogligt. Det er noget følelsesmæssigt, noget man oplever.”

Jeppe Hein er egentlig uddannet tømrer, og da han var yngre, troede han, at han skulle være fodboldspiller. Men efter en fejlslagen bytur, hvor han nedtrykt gik hjem og satte Led Zeppelin på anlægget, fik han en åbenbaring, da han malede sin første akvarel. Han skulle være kunstner. 

”Det, der skete var, at jeg pludselig fik nogle følelser ud på det der papir. Et sprog, som jeg aldrig nogensinde havde prøvet før. Jeg blev simpelthen så høj af følelsesmæssigt at få hul på det, jeg måske skulle gøre i mit liv. Jeg blev så glad og hoppede i byen igen og var der resten af natten.” 

Jeppe Hein har været kunstner i 25 år nu og har – til Ellies store overraskelse – ikke mindre end 16-17 assistenter, som hjælper ham med at lave sin kunst den dag i dag. Men bliver man rig af at lave kunst? Og hvor meget skal kunst egentlig koste?  Og når man ejer dyr kunst eller ser på det på et museum – hvad skal det så kunne?

Hør det hele i andet afsnit af ’ARKEN Stories’.

Find mere om
Footer graphics