freelancer
Foto: Rawpixel/ Unsplash

Til arbejdsgiverne: Sådan får du det allerbedste forhold til din freelancer

Vi kan lige så godt omfavne og elske hinanden, freelancere og arbejdsgivere, for vi er 100 procent afhængige af hinanden. Jeg har siddet på begge sider af bordet, og i dag får du min bedste game plan til et smukt og langvarigt forhold til din freelance-leverandør.

Svartider på op til fire måneder. Hvis der nogensinde kommer et svar. Opgaver, som efter aflevering skal omarbejdes en halv milliard gange for til sidst at ende et helt andet sted end det bestilte. Og penge, som ikke bliver udbetalt. Fordi, ”Ups, den har jeg lige glemt at sende videre…“

Arrrgh! Herude i det frit flydende arbejdsliv som freelancer er jeg ikke altid imponeret over mine skiftende arbejdsgivere. Det er ikke, fordi jeg mangler forståelse for, at den, der sidder og samler trådene som regel har rasende travlt. Eller får en milliard pitches og henvendelser fra freelancere, hvoraf mange er så ringe, at de må betragtes som dybt useriøse.

Jeg har nemlig også selv siddet på den anden side af bordet og bestilt arbejde fra freelancere. Og jeg har helt sikkert selv været sløv på svartasterne og glemt at sende fakturaer videre (og hermed undskyld til jer, det måtte gælde, hvis I læser med). Netop derfor synes jeg også, at jeg har gode forudsætninger for at udtale mig på begge parters vegne om samarbejdet, som flere og flere af os i fremtiden kommer til at indgå i.

Så hermed min liste med fem tips til, hvordan du som arbejdsgiver bliver din freelancers førstevalg:


1. Rene linjer og ren røv at trutte i

Når du bestiller arbejde hos en freelancer, så sørg for at lave en udførlig opgavebeskrivelse. Et omvendt pitch. Du skal pinne ud, hvad du ønsker og hvordan. Jo bedre dit oplæg er, des nemmere er det for din freelancer at udføre arbejdet, som du vil have det. Mestrer du den del, er du allerede langt oppe på listen over favoritarbejdsgivere! Gør også dig selv den tjeneste at udarbejde et dokument med alle basic retningslinjer for at udfylde den udliciterede opgave tilfredsstillende hos dig. Inkludér eksempler på arbejde, der er løst til det gammeldags UG og slange.

Sådan sikrer du, at din freelancers arbejde giver dig mindst muligt arbejde, fordi du ikke skal sidde og rette bagefter. Plus det giver dig carte blanche til at sende arbejde tilbage til din freelancer, hvis det ikke er løst på den måde, du har bedt om. Men hold dig over bagatelgrænsen for det gode samarbejdes skyld. Det kunne tænkes, at du kunne få brug for lidt snor den anden vej på et tidspunkt.

2 . Så svar dog

Om du sidder for bordenden et sted, hvor du svømmer i henvendelser fra freelancere eller gang på gang må ud og banke netværk op, når du skal have løst en opgave, så har du altid brug for de bedste freelancere. Dem, der leverer til tiden, forstår opgaverne, og som er fede at arbejde med. Dem risikerer du at gå glip af, hvis du ikke svarer på deres henvendelser. Derudover er du også bare en træls person, hvis du ikke svarer. Selvom du har røvtravlt og i øvrigt synes, det var en sløset henvendelse. Ordentlige mennesker svarer ordentligt. Hvilket fint kan være et kortfattet “tak for din mail, men nej tak“. Gennemgå derfor din mailboks en gang om ugen (sæt en reminder) med henblik på at svare på alle hengemte henvendelser. Du behøver som sagt ikke komme med lange forklaringer. Giv gerne de dovne ren besked, hvis du fornemmer, de kan noget og bed dem sende et ordentligt pitch.

3. Betal for det, du har fået

Et reality-tjek ude i freelanceland har bekræftet dette punkts berettigelse. Selvfølgelig vælter det ikke læsset, hvis du en enkelt gang glemmer at få betalt eller sendt til betaling i rette tid. Men spar dig selv for det flove i at skulle melde tilbage, at det har du (dig med den faste løn-check) sørme glemt (jeg har været der, der er desværre ingen gangbar undskyldning) og undgå, at din favoritfreelancer bliver irriteret – i bedste fald. Presset på privatøkonomien i værste. Her ser jeg strengt på ALLE. Både i de små og kæmpestore virksomheder. For især større steder har ofte nogle betalingsprocedurer, der gør, at man i forvejen skal vente temmelig længe på sine penge. Gennemgå en gang om måneden – på den rigtige side af skæringsdato – om du har fået betalt eller sendt alle regninger til betaling.

4. Undgå dødelig deadline

Sæt din freelancers deadline så langt fra din egen smertegrænse som muligt. Så undgår du at blive monsterpresset af ændringer, småfejl og tilpasninger. På den måde undgår du også at presse din freelancer unødigt ved at kræve svar på et eller andet presserende en søndag aften klokken 22. Freelancere er lige så glade for deres søndag aften som alle andre. OG har også andre bolde i luften, der gør, at hun måske ikke kan smide alt, hvad hun har i hænderne og hjælpe dig på minuttet.

5. Share the love med feedback

Del lidt af det, som ellers er de ansattes privilegium: Giver du dig tid til at give feedback på din freelancers arbejde, sikrer du ikke kun at næste opgave rammer skiven endnu bedre, du sikrer dig også en plads i din freelancers hjerte. Inviter også dine freelancere med til fest, fredagshygge eller -bar. Det er muligt, at vi freelancere er glade for friheden (som vi bilder os selv og hinanden ind, vi har) til at vælge arbejde, arbejdstider og arbejdspres. Men sociale festpapegøjer som undertegnede, og de fleste andre jeg kender, savner det sociale på en arbejdsplads. Kontorfællesskaber afhjælper en del social sult for mange. Men du skal som arbejdsgiver ikke undervurdere, hvad det betyder for samarbejdet og det arbejde, du i sidste ende modtager, at freelancerne sidder med til julefrokosten eller sommer-skålen. Plus lidt frisk ånde ind i indspistheden. En redaktør slæbte mig rundt på hele redaktionen til præsentationsrunde efter vores første møde. Hvis hun også inviterer mig til julefrokosten, bliver hun den, hvis arbejde jeg lige giver lidt ekstra love.

Find mere om
Footer graphics