Holiday

Sexolog i chok efter film: ’Holiday’ beskriver brutalt forbindelsen mellem magt, aggression og seksualitetens mørkeste kroge

Årets ondeste og mest autentiske sexscene får du i filmen ’Holiday’, der har premiere i morgen. En eminent skildring af forbindelsen mellem magt, aggression og seksualitet der næsten ligner virkelighed.

PR-foto fra filmen

En følelsesmæssigt afstumpet, midaldrende mand med dyrt ur og hvid skjorte, der med tungt åndedræt lader hænderne glide op ad en ung kvindes bambikrop, som et rovdyr lige før drabet – det er det billede, der sidder tilbage i mig, efter jeg har set instruktør Isabella Eklöfs debutspillefilm ’Holiday’.

’Holiday’, hvis manus er skrevet af Isabella Eklöf i samarbejde med Johanne Algren, er historien om den kønne, unge Sascha, spillet af Victoria Carmen Sonne. Sascha er kommet i dårligt selskab med en gruppe fyre fra hjemegnen Amager, og sammen smugler de designerdrugs. Sascha agerer elskerinde for gruppens leder, Michael, spillet af Lai Yde, der er dobbelt så gammel som hende selv. Michaels drikkende, trippende og voldelige slæng inkluderer også en kernefamilie med to børn, og hele flokken hænger i filmen ud i en luksusvilla ved den tyrkiske riviera, hvor tilværelsen er en bizar blanding af familiehygge og forlystelsessyg virkelighedsflugt.

Slangen i det dekadente paradis introduceres i form af den unge og rene hollænder Thomas, der også er interesseret i Sascha. Bag om Michaels ryg begynder hun at se den gode prins, og herfra stiger spændingen.

Det jeg først bemærker ved ’Holiday’ er filmens vibe af virkelighed. Jeg føler ikke, jeg sidder og ser på fiktion, der er instrueret og iscenesat, men at jeg derimod er tilskuer til noget, der foregår i virkeligheden. Dialogen er realistisk, og virkemidlerne er – ud over en fascinerende brug af spejle, som på raffineret vis giver indblik i karakterernes indre liv – ret enkle.

Filmens mest hardcore øjeblik er en sexscene, der foregår på gulvet i luksusvillaen, samtidig med at vi kan høre, at børnene er tilstede et andet sted i huset. Faktisk var det med vantro, jeg sad naglet til stolen igennem den flere minutter lange sekvens, der – hvis jeg ikke tager meget fejl – er filmet i et langt skud, hvilket styrker fornemmelse af realtime og gør den endnu mere nådesløs:

Førerulven Michael er vred over noget, der gik skævt i en handel og sidder og ulmer ondt i sofaen, hvor Sascha forsøger at trøste ham. Som tak voldtager han hende på gulvet i den uden sammenligning hårdeste sexscene, jeg har set i en dansk spillefilm, ja, i nogen spillefilm – fordi scenen er totalt autentisk. Det er, efter alt at dømme, Lai Ydes egen stive pik, der vipper ud over buksekanten. Det er en ægte udløsning med ægte sæd, han tvinger i hovedet på Sascha (eller sådan ser det ud), da han bruger hendes krop som skydeskive for sit raseri, og det gør ægte ondt at se på.

For de, der orker, lægger ’Holiday’ desuden i høj grad op til endnu en runde i debatten om magtudøvelse og seksuelt misbrug mellem mænd og kvinder. Faktisk tilføjer den en nuance, som har været underrepræsenteret hidtil, nemlig den eksisterende, men tabubelagte drift imod at vælge den mørkeste vej, der bor i nogle kvinder, og som slår ethvert snusfornuftigt argument om samtykkeerklæring og ligeværd til jorden.

’Holiday’ giver et brutalt tydeligt billede af forbindelsen mellem aggression, vold og sex, og mentalt var jeg både fasthold og i flugtgear hele vejen igennem. Det er en film om identitet og lykkejagt, om grænser der skrider, om manderoller, vold og kærlighed, og alle spillerne er velcastede til deres roller. Dog står Lai Yde ud som mørkets fyrste Michael, fordi han virkelig rammer billedet på en mand, hvis hjerte er forstenet og simpelthen er direkte chokerende troværdig i alle karakterens facetter. Faktisk kom jeg i tvivl om, om han overhovedet spiller. Det er kort sagt eminent skuespil.

Den alarmklokke, som jeg tror, alle kvinde har, gik af i begyndelsen af filmen og fortsatte med svingende intensitet samfulde 90 minutter, filmen varede.

Hvordan det er at se ’Holiday’ som mand, kan jeg kun gisne om. Min egen oplevelse var, om end jeg umiddelbart ikke ligner unge Sascha særlig meget, at filmen gav et vibrerende ekko ind i kvindesjælen.

Da lyset i salen blev tændt, sad jeg et øjeblik og skuttede mig. De andre i biografen så upåvirkede ud, hvilket er mig helt uforståeligt. Jeg havde mest af alt brug for et kram. Eller en sjus. Det var en meget voldsom og værdifuld oplevelse.

Find mere om
Footer graphics