Palads
Foto: PR-foto / Bjarke Ingels Group

Ikonisk biograf rives ned: Nye planer begraver Palads under stabler af kontorer

Nordisk Film har sammen med arkitektvirksomheden BIG fremlagt et forslag til en bygning, der skal erstatte den københavnske biograf, som er mere end 100 år gammel.

Palads er så nem at kende, at det næsten gør ondt i øjnene. Tuttifrutti-looket, som Poul Gjernes lavede i 1989, er aldrig for alvor slået igennem på de københavnske breddegrader. Står det til Nordisk Film kunne biografen også godt trænge til en omfattende overhaling.

I samarbejde med Egmont og arkitektgiganten BIG har de netop præsenteret en ny, omfattende plan for et biografbyggeri på Palads-grunden.

Hvis planerne gennemføres, skal den pastelfarvede biograf, der har 17 sale, rives ned og erstattes af et moderne kontorhus med tagterrasser i flere niveauer. Det skriver Ejendomswatch.dk.

Under de 14.300 kvadratmeter store kontorer, får den nye biograf, der også går under navnet Palads 3.0, blot 8.000 kvadratmeter i kælderen at boltre sig på. På nuværende tidspunkt mangler projektet dog stadig finansiering, og der skal hentes en god slat: Byggeriet koster nemlig mere end en milliard kroner at realisere.

Får kritik

Ikke alle er begejstrede for Nordisk Films store tanker om en ny biograf. I flere år har loyale biograffans opponeret mod moderniseringen af Palads under hashtagget #RedPalads, og i 2017 blev der søgt om at frede bygningen. Det blev afvist.

I dagens udgave af Politiken udtrykker arkitekturredaktør, Karsten Ifversen, skepsis overfor planerne om det nye byggeri, og han kalder bygningen generisk og ligegyldig.

“Kommunen kan godt gå tilbage til Nordisk Film og bede om en nedskalering af kontorudlejningen og en tilsvarende opskalering af troen på, at eventyret i kerneforretningen også skal komme til udtryk i de rammer, man sætter omkring den,” skriver han i sin kommentar.

På filmsitet filmz.dk er en bruger heller ikke imponeret over de nye biografplaner.

“Så hellere Palads end det der grimme grimme lort,” skriver han i en kommentar.

En anden bruger på filmz.dk er ikke helt så negativt stemt.

“Det gør ikke mig noget. Jeg så bl.a. ‘Final Destination’ derinde i en af deres bittesmå sale. Det var ærlig talt ikke oplevelsen værd,” skriver han.

PR-fotos / Bjarke Ingels Group
Find mere om
Footer graphics