Dem, der sidder og spiser gourmetmad, skal tage herhen bagefter: Remee åbner Museo

Fredag genåbner det københavnske natteliv. Men hvad skal der ske efter 1,5 års sofaliv på afstand af andre mennesker? Folkene bag det nye Museo har et bud.

Man siger i nattelivet, at en københavnsk natklub har en levetid på cirka 1,5-2 år, inden skal der ske noget nyt. Derfor er coronatiden mange steder blevet brugt på at bygge om, finde på nye koncepter, overraskelser og indretning, også i det tidligere At Dolores i Lille Kongensgade 16.

Lokalerne har tidligere huset nogle af byens mest legendariske natklubber som Sunday Club og helt tilbage i 80’erne natklubben Annabels.

“Jeg synes, det her er de absolut fedeste lokaler i hele byen”, siger kulturiværksætter Remee, da han viser Heartbeats rundt i lokalerne til den nye natklub, som åbner på fredag, i den pæne ende af København, lige ved Kongens Nytorv.

Den nye klub hedder Museo, hvilket leder tankerne hen på et museum i Madrid.

Remee Museo Natklub Fotograf Rita Kuhlmann

“Museo er sådan et ord, jeg altid læser på plakater, når jeg lander i Milano eller et andet sted i Sydeuropa, og det er så smukt. Det betyder “a place to display things of artistic, scientific or historic interest” – og så vil jeg tilføje, at den oprindelige græske betydning af museo er “seat of the muses”. Uden at det skal blive for højtravende, så synes jeg, at liv er den ultimative kunst, og jeg elsker at blande ting – kunst og fest for eksempel”, siger Remee, mens han viser rundt.

“Her skal der være middelhavsinspireret terrasse. Her er mainfloor, som skal være varmt og virke hver aften, mens den lille vinylbar, Gespenst, i stuen forbliver kompromisløs og smal, og så er der cocktailbaren her, hvor Jannick Gram, som jeg vil kalde cocktailkunstner, har lavet menukortet. Der er blandt andet en cocktail, der hedder “X Æ A-12″ – opkaldt efter Elon Musks barn”, griner han.

Remee viser mig en video af servering af cocktailen, som mere ligner et videoværk fra kunstakademiet, end noget man drikker. Der lander en blød, lysende boble på en lille vase, som så opløses i damp. Drinken består af bisongræs infuseret med vodka, zyzu-frugt og basilikum.

Remee Museo Natklub Fotograf Rita Kuhlmann

Ved indgangen har kunstnergruppen Tokyo Blue skabt et kæmpe lysværk ved navn The Kármán Line, som er navnet på grænsen mellem Jordens atmosfære og det ydre rum, 100 kilometer over Jordens overflade. Inde i main room er der smukke lædersofaer, marmorborde, ophængte kunstgenstande, metalliske gardiner, kæmpe blomsterdekorationer og et loft fuld af diskokugler – skabt af stylisten Katrine Kaul.

Med i ejerkredsen er også dj’en Peter Visti, promotoren Anthon Louis, restauratøren Puk Lykke og et par stykker mere. Alle går de rundt i arbejdstøj og flytter stiger og fikser ting op mod premieren på fredag.

Men vi har jo alle været hjemme i 1,5 år og er blevet skærmafhængige og menneskesky! Hvad tænker I, at der skal til for at skabe et natteliv post corona? Hvordan skal vi gå ud nu?

“Jeg har lavet natklubber i 30 år, og jeg tror, at alle bare gerne vil ud og blæses helt af nu. Jeg tror, at nattelivet vil genopstå for fuldt drøn og gå amok de næste par måneder, hvorefter det vil finde et mere normalt niveau. Mange har bygget om og oppet sig, selv oppe i Gothersgade sker der ting. På Museo vil vi have højt til loftet, og vi kommer til at gå efter en blandet crowd, millionærer, kunstnere og bumser og skæve typer”, siger Peter Visti.

I den modsatte ende af Indre By, i området omkring Pisserenden, er der shotsbarer og amokdruk til de helt unge, ligesom Gothersgade også er målrettet dem, der drikker sig i hegnet. Der vil Museo gå efter en mere rolig crowd, de unge voksne og de voksne og kvalitetsbevidste.

Remee tager ordet:

“Tiden vil vise, hvilken slags natteliv vi får nu. Jeg tror, at kravet om kvalitet er vokset. Der er nogle ting fra Corona-tiden, som vi godt kan tage med os, blandet andet det her med at komme tidligere i gang. Jeg er selv oppe halv syv hver morgen, og hvis jeg er oppe til klokken 02, er jeg helt smadret. Men en god klub kan jo hypnotisere én til at glemme tiden. Jeg går selv efter de her wow-moments, og vi har forsøgt at lave den her klub som det allerbedste på alle fronter. En klub, der kan ophøje øjeblikket og give folk et sus. Ligesom at restaurantscenen er blevet fantastisk, så skal klubscenen også være det. Dem, der sidder og spiser gourmetmad, skal tage herhen til os bagefter”, mener Remee.

Museo vil både være for medlemmer og ikkemedlemmer. Der vil være tilknyttet en bilservice for folk, der booker bord, så de bliver hentet og kørt hjem igen. Aldersgrænsen bliver 23 år. Klubben åbner fredag den 3. september 2021.

Remee Museo Natklub Fotograf Rita Kuhlmann

Lille Kongensgade 16

Den første natklub åbnede i 1979 på adressen og hed Annabels. Det var et eksklusivt diskotek opkaldt efter natklubben Annabels i London. Med sit dyrt designede interiør i flere etager blev den danske natklub hurtigt populær, især blandt 1980’ernes yuppier. Annabels prioriterede et eksklusivt og selektivt klientel, og folk ventede i lange køer for at komme ind. Blandt de besøgende til natklubben var den svenske konge Carl Gustav og Pink Floyd, der sågar spillede på Annabels i 1988.

Med årene havde natklubben forskellige ejere indtil 2005, hvor nye ejere overtog natklubben, der på det tidspunkt hed Club Sevilla. Den blev efterfølgende renoveret til et nyt koncept, som ikke var set i København før med rygepolitik og gode manere. Natklubben kom til at hedde Emma og var indrettet som en stor herskabslejlighed, hvor der blev holdt nogle gevaldige privatfester i de fire år, den eksisterede, indtil en vandskade satte en stopper for dette.

Natklubben var lukket ned i en periode og blev endnu engang renoveret i 2009 og opkaldt efter den hollandske kunstmaler Karel van Mander, der havde ry for at holde nogle pompøse fester i det 17. århundrede. Konceptet var stilrent og eksklusivt. Karel van Mander var en af datidens førende kunstnere ved hoffet, og udover at bruge lokalerne i Lille Kongensgade til at holde pompøse fester med adelige gæster, brugte han også lokalerne til at male portrætter af bl.a. Christian IV og Leonora Christine.

I slutningen af 2012 blev Karel van Mander lukket grundet metroudgravninger i Lille Kongensgade, og senere åbnede natklubben kortvarigt med navnet The Bank Nightclub & Restaurant med et koncept, der henvendte sig til de voksne, og stilen var inspireret fra ‘Godfather’-filmene og skulle lede tankerne hen på USA i 1940’erne og 1950’erne.

De berømte natklublokaler blev så overladt til et nyt hold garvede festarrangører, bestående af entertaineren Casper Christensen og de to Simon’er (Lennet og Frank), i 2013. De åbnede Sunday Club med en skrap dørpolitik, dansende ladyboys fra Thailand, champagneflasker og blokering af mobiltelefoner på klubben. Den klub blev efter et par år til At Dolores i 2017 med aldersgrænse på 27 år for at tiltrække et lidt ældre og pengestærkt publikum. Den klub dukkede Corona så i 2020.

Kilde: WikiPedia & InfoMedia

Du har netop læst en artikel fra Heartbeats.dk ❤️

Footer graphics