Deres produkt var ikke ‘tech’ nok: Alligevel har Hans og Andreas solgt deres fugl i mere end 60 lande

Hvordan forvandler man noget så usexet som indeklima til en crowdfunding-succes på 3 millioner kroner? Spørg Canairi, der med en mekanisk guldfugl og en gammel metafor vil have dig til at lufte mere ud. Deres projekt har indtil videre kun gået én vej: til himmels.

De fleste iværksætterhistorier indeholder mange af de samme dramaturgiske elementer i forskellig grad: en storslået nyskabelse, opdagelsen af et hul i markedet, modgang, pengeproblemer, kompromiser. Det er bare ikke sådan en historie, du skal til at læse nu.

Canairis iværksættervej har nemlig ikke været særligt bugtet, bakket eller fyldt med vejsidebomber. Nærmest fra første vingebask er virksomheden fløjet afsted over alle forhindringer.

På syv måneder har stifterne Andreas Kofoed Sørensen og Hans Augustenborg rejst mere end tre millioner kroner på 30 dage via Kickstarter, fået kunder i mere end 60 lande, patenteret deres design og solgt 10 procent af virksomheden fra til en kapitalfond.

Deres mission er simpel: Med en lille mekanisk kanariefugl udstyret med en CO2-måler vil Canairi have dig til at gøre noget så enkelt som at åbne vinduerne, lufte ud og forbedre din luftkvalitet. Deres lille fugl, som hænges op på væggen, er designet sådan, at den dratter om og “dør”, når luften er for dårlig.

De fleste af os bruger omkring 90 procent af livet inden døre. Og ifølge Sundhedsstyrelsen går der i Danmark 22.000 såkaldte sunde leveår tabt hvert år netop på grund af dårligt indeklima. Hvad kan man så gøre ved det? Anbefalingen hedder udluftning med gennemtræk flere gange dagligt, men de fleste almindelige mennesker glemmer det, har for travlt eller er for dovne til at få det gjort. Men der er også et andet problem.

“Du kan ikke mærke dårligt indeklima. Man har en idé om, at man kan lugte det eller føle det, men det kan du ikke. Det er ikke ligesom med temperatur,” fortæller Hans Augustenborg og fortsætter:

“Og så er indeklima sgu ikke særligt spændende. Det er usynligt, og ting, vi ikke kan se, lægger vi af gode grunde ikke mærke til. Det er det, man kalder en stille dræber. Derfor er det smukke, at løsningen på det her usynlige problem er noget synligt,” siger Hans Augustenborg om Canairis fugleformede indeklimamåler, der ifølge de to mænd bag er unik i forhold til konkurrenternes, som ofte ligner noget, man har “lyst til at gemme bag en sofa.”

Bygget på faderkomplekser

Hvis du ikke allerede havde luret det, spiller designet på en metafor for de kanariefugle, minearbejdere brugte engang. Hvis kanariefuglen dejsede om, var det tid til at forlade minen, fordi der ikke var nok ilt.

“Jeg hader virkelig buzzwords, men jeg mener, at storytelling er det rigtige ord at bruge, fordi kanariefuglen i kulminen er en historiefortælling, som nu er en del af vores produkt. Hvis ikke man forstår det, så er den ikke lige så sjov at interagere med. Det har en værdi, at den er knyttet til den reference. Fortællingen og det intuitive design er midlet. Det er det, der får dig til at handle,” fortæller Hans Augustenborg og fortsætter:

“Nu er der ikke længere så mange mennesker i kulminer i vores del af verden, men nutidens kulminer er måske vores hjem, som aldrig har været så isolerede, som de er nu, eller aldrig været fyldt med så mange kemikalier gennem forbrugsprodukter, hvilket giver os allergi og astma som aldrig før.”

Andreas Kofoed Sørensen er regnedreng af uddannelse, mens Hans Augustenborg er tidligere reklamemand. De to 29-årige barndomsvenner startede deres iværksætterkarriere som 13-årige med selskabet Knæhøj Karse, hvor de klippede Hellebæks plæner.

Forløberen til Canairi blev født under Hans Augustenborgs studietid i 2018. Den var en lille, sød sky med ansigt og navnet Clair – kort for Clean Air – der skulle banke på ruden udefra og minde børn og voksne om at lufte ud tre gange om dagen. Projektet fik ros af undervisere og medstuderende, og Andreas Kofoed Sørensen hoppede med på idéen om at søsætte projektet i virkeligheden. Men:

“Det endte med, at vi så den ene problematik efter den anden: Hvad hvis den falder ned og dræber nogen på gaden? Hvad hvis et barn kravler hen og vil lege med den?” fortæller Hans Augustenborg.

“Det blev alt for kompliceret,” supplerer Andreas Kofoed Sørensen.

Heldigvis havde gutterne masser af faderkomplekser, de kunne bygge på: Andreas Kofoed Sørensen blev aldrig industriel designer som sin far, og Hans Augustenborgs far “luftede ud morgen, middag og aften til irritation for hele familien”. Og nå ja, så er han så stor en fugleentusiast, at han missede Hans’ bacheloreksamen, fordi der var et godt træk i Holland, han skulle se.

“I stædighed kunne jeg ikke helt slippe det. Og så satte jeg mig ned og tegnede nærmest det produkt, vi har i dag. Der var ikke flere skitser, bare én,” fortæller Hans Augustenborg.

En dum fugl

Et sted, hvor Canairi adskiller sig meget fra sine konkurrenter, er i designet, der er fri for lyde, lys og apps. Det er ‘dumbed down’ og analogt og består bare af en todimensionel plastikfugl på en motor, der aktiveres, når CO2-sensoren måler en vis værdi. Det er helt bevidst ikke ‘smart’ design.

“I starten følte vi ikke, at det blev opfattet som innovation, fordi der var så stærkt et fokus på teknologi, og vores teknologi er jo relativt simpel: en censor og en motor,” forklarer Andreas Kofoed Sørensen.

“Men der er jo innovation i de designvalg, vi har taget. Problematikken er løst bedre og anderledes end i går – det må da være innovativt,” siger Hans Augustenborg.

“Vores målgruppe går ikke ned i en butik og kigger på fem forskellige indeklimamålere. Jeg tror ikke engang, at de kan nævne navnet på én indeklimamåler,” siger Andreas Kofoed Sørensen.

“Man kan sagtens finde 1000 kroner til designermøbler eller en vase, men man gider ikke kaste så mange penge efter en røgalarm eller router. Så det, vi tænkte, var: Hvordan kan vi give folk et produkt, som de rent faktisk har brug for – en indeklimamåler – men gemme det i et designprodukt, som de rent faktisk gerne vil have og betale penge for?” siger Hans Augustenborg om tilgangen.

HVEM ER CANAIRI?

Stiftet af Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen i 2021.

Andreas Kofoed Sørensen er uddannet cand.merc. i finansiering og regnskab fra CBS og har tidligere arbejdet i Økonomistyrelsen og Arbejdernes Landsbank.

Hans Augustenborg er uddannet i kreativ kommunikation fra DMJX. Har tidligere arbejdet som art director i reklamebranchen samt kommenteret surfing for flere sportskanaler.

Produktet er af flere blevet opfattet som en gimmick på grund af det legende design, fortæller stifterne. Men flere har også rost duoen for netop ikke at have tilknyttet en app, men gjort produktet så simpelt, at selv børn forstår det.

“Du må godt blive glad af et produkt, som også er seriøst,” fortæller Andreas Kofoed Sørensen om formsproget, der netop er meget anderledes end meget “tech-agtige” indeklimamålere.

De mener, at folk er trætte af, at alt skal oplades og være på en skærm, og at der er en analog bølge på vej efter mange års software-krig. Den bølge vil de gerne være en del af.

“Når vi har talt med folk fra Google og Microsoft, siger de alle sammen, når de kigger ud i tech-horisonten for de næste ti år, at der vil komme flere fysiske produkter igen, hvor der før har været software. Folk er trætte af at være så meget på deres telefoner og computere – så hvorfor er det, at alt skal være inde i computeren?” fortæller Andreas og fortsætter:

“Vi gider ikke have mere lys og lyd eller flere apps derhjemme, så hvorfor skulle vi give vores kunder det?”

Det er dog også en tankegang, hvor de godt kan mærke, de er en slags first movere. Da de i starten søgte fondsmidler, fik de mange afslag for ikke at være innovative eller ‘tech’ nok. Der var jo ikke særligt meget teknologi i det.

“Det er sjovt at tænke tilbage på, når vi næsten har indsamlet fire millioner kroner fra private: Hvordan har de fonde ikke accepteret vores ansøgninger? Man kan ikke lade være at tænke, at de har misset et eller andet,” siger Hans Augustenborg.

Store, korte ambitioner

Selvom det ifølge Canairi var følelser frem for forretningsstrategi og markedspenetration, der fik dem til at gå fuldtid på fuglen, har de alligevel store ambitioner for virksomheden: Målet er at blive, hvad Post-It er for papirlapper, Jacuzzi er for boblebade, og GoPro er for action-kameraer.

“Vi har været meget inspirerede af firmaer som Hövding og Soundboks, som bare har lavet ét produkt og så udviklet på det. Vi vil hellere bare udtømme potentialet, før vi begynder at fedte rundt med alt muligt andet,” siger Andreas Kofoed Sørensen.

“Du skal ikke spørge folk, om de har en indeklimamåler. Du skal spørge folk, om de har en Canairi,” supplerer Hans Augustenborg.

Og det har de måske lige om lidt. Her i november sættes kanariefuglen i produktion, så den kan komme ud til de mange folk, der har støttet Canairi på Kickstarter. Det er knald eller fald for stifterne.

“På daglig basis banker vi under bordet. Hvem ved, om vores 15.000 produkter kommer hjem og ikke virker? Så kommer det til at koste os millioner af kroner,” siger Hans Augustenborg.

På grund af deres overraskende store Kickstarter-investering, der oversteg målsætningen med 6.300 procent, har de to iværksættere dog ikke så meget i klemme økonomisk, hvis det går galt.

Og det leder os tilbage til begyndelsen: Den usædvanlige historie om to unge iværksættere, der ikke har haft sønderlig modgang i deres projekt – endnu.

“Det kan lyde, som om det har været en rigtig lang rejse, men det har det overhovedet ikke. Der er bare sket rigtig meget. Det kan være, at der om to år er opstået en masse fuck ups og problemer,” siger Andreas Kofoed Sørensen.

Iværksætterne er dog ikke i tvivl om, hvad fremtiden bringer. Der bliver ingen familievirksomhed ud af kanariefuglen. Om fem år laver de formentligt noget helt andet end at forbedre indeklima og har skudt papegøjen ved at skyde deres kanarie af til et stort brand.

“Der skal vi ligge på en strand, Hans er fuldtidssurfer, og jeg er bare alkoholiker,” griner Andreas Kofoed Sørensen. Han tilføjer:

“Det er iværksætterånden, der tænder os begge to.”

Footer graphics